Optik till laser
Optik till laser
Har någon erfarenhet av optik till laser ?
Jag vill inte ha en stråle utan vill sprida laser ljuset, mer som en ficklampa.
Antar att det måste vara optik av glas ?
Jag vill inte ha en stråle utan vill sprida laser ljuset, mer som en ficklampa.
Antar att det måste vara optik av glas ?
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Re: Optik till laser
Att det är en laser betyder inte med automatik att ljuset är kollimerat. Men ja, du behöver säkerligen någon form av optik. Beroende på vilken våglängd och vilken effekt det rör sig är olika material lämpliga, men glas är nog en bra start. Kan du beskriva litet mera i detalj vad du vill göra?
Tänkte göra en "ficklampa" typ.
Jag satt och laborerade med gröna leds igår, 3st 10w och det slutade med att de brann upp
Verkar knivigt med kylningen av led:sen och är kanske lättare med laser, men jag vet inte så mkt om detta (som kanske märks).
Blir dyrt i längden att laborera med Led:arna det ryker ett par spänn varje gång
Tanken är att det ska bli nåt i den här stilen http://www.lasergenetics.com/
Det går såklart att köpa en färdig, men samtidigt är det ju kul att pyssla lite själv.
Jag satt och laborerade med gröna leds igår, 3st 10w och det slutade med att de brann upp

Blir dyrt i längden att laborera med Led:arna det ryker ett par spänn varje gång

Tanken är att det ska bli nåt i den här stilen http://www.lasergenetics.com/
Det går såklart att köpa en färdig, men samtidigt är det ju kul att pyssla lite själv.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Laserdioder är så vitt jag vet betydligt känsligare än LED, så om det blir billigare vet jag inte.
Skall du belysa saker på upp till ≈500 m avstånd misstänker jag att du behöver en såpass stark laser att det börjar bli stor risk för ögonskador om något går snett. Risken är inte bara vid direkt bestrålning, utan också i form av reflexer från alla ytor (t.ex. linser och fönster) som strålen träffar. Jag skulle i ditt ställe läsa på på candlepowerforums.com, där finns det en hel del personer som byggt liknande saker själva.
Skall du belysa saker på upp till ≈500 m avstånd misstänker jag att du behöver en såpass stark laser att det börjar bli stor risk för ögonskador om något går snett. Risken är inte bara vid direkt bestrålning, utan också i form av reflexer från alla ytor (t.ex. linser och fönster) som strålen träffar. Jag skulle i ditt ställe läsa på på candlepowerforums.com, där finns det en hel del personer som byggt liknande saker själva.
Aha, jag ska kolla där och se vad jag kan hitta.
Nja, 500 meter är en kraftig överdrift. Vi pratar väl om max 100m.
Stjärnmonterade LED:ar har väl annars en platta som är lättare att fästa på en kylfläns ?
Nja, 500 meter är en kraftig överdrift. Vi pratar väl om max 100m.
Stjärnmonterade LED:ar har väl annars en platta som är lättare att fästa på en kylfläns ?
Jag skulle byggt med små men kraftiga lysdioder, tex Cree XP-E eller liknande och asfäriska linser, maximal kastlängd utan att behöva använda laser med dess risker 

Det var min tanke också, jag har faktiskt beställt en lampa med 3st cree dioder men med vitt ljus. Tänkte byta ut dioderna till gröna och sätta i 6graders optik... får se hur det funkar 

Jag skulle som sagt välja asfäriska linser i stället för vanlig TIR-optik, visserligen inte lika effektiva men ger en strålbild som nog är fördelaktig i det här fallet..!