GSM - Extender
-
GSM - Extender
Vi måste ha in en GSM extender i en ett ställe där det finns knappt någon täckning.
Det ska täcka ett rum på 50m2. Täckningen är istort sett noll. Måste kunna köra hederliga bandet för att ringa och skicka SMS.
Vad för utrustning rekomenderar ni? Dvs förstärkare, antenn inne, antenn ute och kabel?
Tittade lite på trådlöst men det är en djungel för dessa prylar.
Det ska täcka ett rum på 50m2. Täckningen är istort sett noll. Måste kunna köra hederliga bandet för att ringa och skicka SMS.
Vad för utrustning rekomenderar ni? Dvs förstärkare, antenn inne, antenn ute och kabel?
Tittade lite på trådlöst men det är en djungel för dessa prylar.
Re: GSM - Extender
Har det inte varit uppe tidigare att Telia har en lösning för runt 3000:-? Prata med Telia dom borde kunna svara på vad som finns...
-
Har inte sett något om att man måste ha tillstånd för att t ex förstärka in signalen in i en källare och liknande. Har du länk till det påståendet?
Telia har en lösning åt oss på jobbet. Det skulle kosta företaget 240 000kr plus 4000 i månaden. Vette katten vad som kan kosta så pass mycket men dyrt anser jag det vara. Vad som skiljer en företagslösning mot en personlösning vet jag inte heller.PeterH skrev:Har det inte varit uppe tidigare att Telia har en lösning för runt 3000:-? Prata med Telia dom borde kunna svara på vad som finns...
Det är väl givet att vem som helst inte får använda en radiosändare?
Du måste ansöka för detta hos PTS:
http://www.pts.se/upload/Ovrigt/Radio/R ... peater.pdf
Du måste ansöka för detta hos PTS:
http://www.pts.se/upload/Ovrigt/Radio/R ... peater.pdf
Företag anses kunna betala... Oavsett måste det enklaste vara att slå en signal till Telia och fråga, dom bör ju veta vad som finns och vad som gäller?
-
Purre ja det lät hutlöst dyrt.
eqlazer Det är inte så självklart om man inte kan något i ämnet.
Telia är inget jätte alternativ direkt. Vi har precis kastat ut dem
Calmar: Det är precis ett sådant paket jag tittat på också. Där står mer nyttigt om vad som krävs tackar!
Kan säga att en installation för 10-20-30k är mångfalt billigare än att inte ha täckning där inne om något händer då det kan kosta 10 falt så mycke lätt
Ska även kolla lite på passiva lösningar så får vi se samt läsa på om tillstånd. Jag är nöjd med svar ivf!
eqlazer Det är inte så självklart om man inte kan något i ämnet.
Telia är inget jätte alternativ direkt. Vi har precis kastat ut dem

Calmar: Det är precis ett sådant paket jag tittat på också. Där står mer nyttigt om vad som krävs tackar!
Kan säga att en installation för 10-20-30k är mångfalt billigare än att inte ha täckning där inne om något händer då det kan kosta 10 falt så mycke lätt

Ska även kolla lite på passiva lösningar så får vi se samt läsa på om tillstånd. Jag är nöjd med svar ivf!
Sätt en mobil där det finns täckning, och dra signalkabel dit telefonen skall användas?
Och om det är flera användare så sätter man upp motsvarande antal mobiler och drar trådar... Bra lösning... NOT! 

GSM extender typ den som länkades till tidigare i tråden som är tillverkad för ändamålet?