Jag behöver en FANUC 0 program kod

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Re: Jag behöver en FANUC 0 program kod

Inlägg av DW »

tecno:
-ja, visst är det underligt. Tror det blev för låg nivå -ingen maskin i trådändan!

säter:
Jag får faktiskt gissa men jag är rätt övertygad till att den stått på gamla AMU.
I praktiken är det ju samma system jag har i verkstaden så jag kan ju hacka i denna och
koppla in den på pc inne - nätverket ut till maskinen. Men jag köpte den som reservdel mest.
Tror den kostade 1500 spänn? Du vet ju vad kort o skärmar kostar.
Om inte annat borde jag kunna testa mina koder från Bobcad i den.
Men du tycker väl den är snygg om inte annat. :lol:

Ingen som sett en sådan här innan. Det såldes 2st på P.S.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Swemill skrev:Testade G0 G53.1 Z0 på 0M-C -98 maskinen och det gick inte alls eftersom den inte skriver punkter ihop med G-koder (i mdi). På min 0i maskin blev det "improper G-code", men den tog ju G53!
Testade även på en annan gammal 0M-C maskin ifrån -94 men inget av det funkade där heller. Antagligen kräver trots allt många den "gamla" G28 koden!
Det är ju lite skummt att det inte fungerar. :humm:
Man tycker ju att "G0 G53" borde fungera likartat som "G0 G54" eller "G0 G55"?
Finns G53 överhuvudtaget med i G-kodslistan till det nyare systemet?
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Jag fick fram följande svar när jag sökte på G53:

Tar absoluta koordinater (X, Y, Z, A, B, C) med hänvisning till maskin noll snarare än programmet noll.
Kan vara till hjälp för verktygsbyten. Nonmodal och absolut bara.
Efterföljande block tolkas som "tillbaka till G54" även om det inte uttryckligen programmerad.
Swemill

Inlägg av Swemill »

Säter: Vet faktiskt inte om den finns med, har inte kollat listorna. Får se om jag kan hitta något....

DW: Att jag inte skrev något var nog för att jag fick för mig att dessa diskuterats tidigare? Jo, jag vet att de såldes på P.S och visste att du köpt dem.... Men den infon har jag kanske fått på något gammalt mail?

Billigt känns det i varje fall och om man varit lite yngre så hade det ju varit häftigt och bara "hängt på" på sin gamla manuella fräs... Hade sett "balllt" ut om inget annat.... :roll: Blir ju billiga reservdelar av dem annars! :tumupp:
Swemill

Inlägg av Swemill »

DW: Nu vill vi se att du testar lite G-koder! :wink:
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

-ta det inte på allvar swedmill. Jag skojjar som vanligt om det mesta, ni var ju inne i en annan diskussion.
Nu när ni snackar G53 eller maskinnollan. Har jag förstått rätt om man normalt inte kan flytta denna om man
inte flyttar på ex en mekanisk gränslägesbrytare. Ofta läser man att den sätts av tillverkaren -inte helt överraskande.

I min Sinumerik vet jag inget sätt men i Fanucmanualen nämns om någon parameter som heter 1250,
då är jag inte med alls med om detta nu inte är en justeringsmöjlighet till det mekaniska läget.
Hur ligger det till?

(just. av stavfel)
Senast redigerad av DW 6 december 2011, 23:17:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

-provar g-koderna. Maskinen är ju inte ens på plats o det lär nog dröja nu när jag är så kass i ryggen men så fort
jag fixat ett snöre till terminalen skall jag kolla om det funkar i den. Just nu klarar jag inte ens av att hämta filer -kunnskapsmässigt allså!
Jag har inte fattat Fanuc stuket än :)
Skriv svar