Subwoofer med lm4651/4652

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
marvin
Kontakt:

Subwoofer med lm4651/4652

Inlägg av marvin »

Har snubblat över dessa kretsar ibland när jag bläddrar i elfa.
Vad jag förstår på beskrivningen skall man kunna bygga ihop en 170W förstärkare (4Ω).
Kostar 132 resp 120 (plus moms)
låter rätt billigt (kommer iofs till lite komponenter).
Har jag missat något? Låter väl bra....
Undrar om någon har lite erfarenhet om dessa eller liknande kretsar....

Mvh
Kristoffer
Robert Nielsen

Inlägg av Robert Nielsen »

Det går ju att beställa grativsmakprov:)
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

det går nog utmärkt att bygga med de kretsarna!

om du kollar i databladet finns det till och med ett schema + mönsterkortslayout som du kan snegla på.

http://cache.national.com/ds/LM/LM4651.pdf

se till att ha en fin spänningskälla också, så att du slipper nätbrummet, en 50hz ton kan ju te sig synnerligen irriterande på en subwoofer! ;)

/Johan
Användarvisningsbild
marvin
Kontakt:

Inlägg av marvin »

går det att få bort 50Hz-bruset utan att switcha?
Jag är också lite rädd för att det ska störa :(
VikHe

Inlägg av VikHe »

räcker det inte med några kondensatorer tro? :)
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

marvin skrev:går det att få bort 50Hz-bruset utan att switcha?
Jag är också lite rädd för att det ska störa :(
switcha är inte bra...

ta en rejäl ringkärnetrafo och stora kondingar =)

/Johan
Användarvisningsbild
marvin
Kontakt:

Inlägg av marvin »

Förstår inte varför det inte är bra att switcha.... man höjer ju frekvensen, skulle den komma med igenom ska den förhoppningsvis filtreras bort av filter....

Är det skillnad mellan ringkärnetrafo och vanlig???
Räcker det verkligen med bara stora kondningar? Måste bli lite brum vid hög belastning ändå tycker jag, en spole, zenerdiod, transistorer och vad det nu mer kan va kanske gör att man kommer en bit på väg, men det låter svårt att eliminera brumspänning.
även om det blir mycket jobb tycker jag att den bästa lösningsmetoden är att switcha..... men jag har säkert fel i vanlig ordning :)
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Switchade nätaggregat till kraftiga förstärkare är det nästan bara LAB-gruppen som gör bra...

Problemet ligger väl i de kraftiga variationerna i strömuttaget från förstärkakretsen, en switchad nädel "hinner väl inte med" lika bra som en tradiotionell trafo och stora kondingar.

Edit: Där ljög jag ganska rejält. Det finns fler än LAB som gör bra klass D-steg.
Senast redigerad av $tiff 2 februari 2004, 16:18:59, redigerad totalt 1 gång.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

tvärtom, ett switchat nätaggregat har reglering som gör att det kan kompensera för lastvariationer. beroende på regleringens snabbhet olika bra.

men för förstärkare är trafo-kondingar nästan tveklöste det enda använda utom när t e x vikt (labgruppens slutsteg t e x) sätter begränsningar.

vanliga förstärkar kopplingar (klass A, AB ) filtrerar bort brummet på matninsspänningen (eller ripplet som det också kallas) p g a sin uppbyggnad.

klass D steg har oftast inte denna egenskap , men med rimligt stora kondingar går det bra ändå.

det är otroligt mycket enklare också.

switckade nätaggregat kan också ge störningar i förstärkaren som hörs i högtalraren.

ringkärnetrafos är dyrare, lättare och har ett något mindre magnetiskt störfält,.
det sistnämnda är vanligen inget problem för vanliga trafos i förstärkare.

tips på länk:
www.hififorum.nu, DIY sektionen. sök på zappulse ,

/rickard
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En teori jag har om varför switchade nät delar har så dåligt rykte är att de ofta byggs med klena kondensator banker efter som dom är bättre än en trafo. En bra dimensionernad switchad nätel kan inte vara sämre. Se bara till att få upp switchfrekvensen högt.

Angående kretasrna. Jag tror att de är spesade på 10% distortion. Kolla databladet. Jag har också tittat på dom.
Lallas

Inlägg av Lallas »

[quote="Robert Nielsen"]Det går ju att beställa grativsmakprov:)[/quote]

Blev väldigt sugen på att bygga ut hemmabioanläggningen så jag beställde ett par samples. Tyvärr så kunde dom inte leverera några LM4651N utan istället fick jag i svaret "Please contact your local distributor to obtain sample". Innebär det att man kan få varuprov lika lätt från Sverige? Skulle ju underlätta lite ;)

Får väl testa att ringa nån i morgon..

/L
Lallas

Inlägg av Lallas »

Robert Nielsen skrev:Det går ju att beställa grativsmakprov:)
Blev väldigt sugen på att bygga ut hemmabioanläggningen så jag beställde ett par samples. Tyvärr så kunde dom inte leverera några LM4651N utan istället fick jag i svaret "Please contact your local distributor to obtain sample". Innebär det att man kan få varuprov lika lätt från Sverige? Skulle ju underlätta lite ;)

Får väl testa att ringa nån i morgon..

/L
Användarvisningsbild
marvin
Kontakt:

Inlägg av marvin »

Jag fick samma svar när jag försökte beställa gratisprov, hör av dig om du lyckas få tag på prover, kan ju vara intressant att veta...
Skulle vara roligt att knåpa ihop ett bygge, blir det bra kan man ju offra lite pengar och köpa kretsarna oxå, kanske inte elfa, såg att farnell var ett par tior billigare med lite tur finns det något ännu bättre företag :)
Som sagt hör av dig....
Lallas

Inlägg av Lallas »

Lite problem med databasen på forumet, beklagar dubbelpostningen. Tyvärr fick jag häcken full på jobb idag :( men jag ska göra ett nytt försök att ringa i morgon..

Kräver den både +22 OCH -22 V?
Användarvisningsbild
marvin
Kontakt:

Inlägg av marvin »

Jo, jag vill minnas att den kräver både +22 och -22v :(
lite synd, Tror du att en sån förstärkare orkar driva min 10" proson??
Känns som om det är ungefär det som jag vill ha ut utav den, men men det får väl bli till att köpa 6,5" annars :(
Skriv svar