solaris 11, live usb

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Rofhök

solaris 11, live usb

Inlägg av Rofhök »

Någon här som är insatt i Sun/Oracle Solaris? Har laddat ner en sol-11-1111-live-x86.usb
Tänkte se om det är något nytt jag gillar, men mest nyfikenhet. Trodde jag kunde dd:a systemet till ett usb-minne i lagom storlek med hjälp av OsolLiveUSB Gick ju inte riktigt som jag planerade.

Jag har ett windows system som jag provade lösningen ovan på, funkade inte alls.
Tänkte att jag kunde ta samma image och prova i VirtualBox, sket sig totalt också.

Pga begränsad bandbredd vill jag inte ladda ner nått extra...
Finns det någon som har lyckats skriva senaste solaris till usb från ett linux eller windows system?

Tack på förhand!!

Mvh Micke
blueint
Kontakt:

Re: solaris 11, live usb

Inlägg av blueint »

Provat att montera en kopia i virtualiseringsbox?

Eller att lägga in en MBR, och skriva till en partition?
Rofhök

Inlägg av Rofhök »

Jag hittade en lösning

solaris till usb, med dd-utility

Funkade kanon, men Solaris är fortfarande inget för mig, de har kommit långt, men saknar en del finesser.
För mig så känns det som Linux för ett par år sen. Nu pratar jag om ren skrivbordsmiljö alltså.
ZFS är dock jävligt imponerande.

Mvh Micke
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Sun släppte ju alla ideer om desktop för många år sen, och oracle har väl knappast gjort nåt åt det hållet heller.

Anledningen att köra solaris de senste 10 åren har väl varit att det är ettt jävligt stabilt OS som supportar sparchårdvara perfekt.

I dagsläget är väl ZFS största anledningen.
Skriv svar