Hemmabyggd ventilation

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Re: Hemmabyggd ventilation

Inlägg av orvar-e »

Använder man sig at tunn aluminiumplåt så borde väl det gå att kröka till den elnligt som jag ritat. Och sedan ha PVC gavlar med silikone eller smältlim som man tätar med mot aluminiumet. Borde iaf gå att göra det till ett försvarbart pris till försvarbar kvalité. Måste ha filter på in luften på bägge sidorna för att slippa löv o spindelväv myror och anna skit.

Inte dyrt med alu plåt. http://www.begroup.com/sv/BE-Group-sver ... Plat/Plat/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Borken

Inlägg av Borken »

Varför inte en vanlig plattvärmeväxlare?
Kvadratiska aluplåtar med pressad bulor på plåtarna så dom hålls isär, falsas varannan plåt i en ledd å varannan i den andra ledden....enkelt.

/B
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Icecap skrev:Efter att ha jobbat ett antal år i en bunker med låg luftfuktighet (17%) kan jag påstå att det faktisk påverkar en kännbar del i negativ riktning!
Men kommer man över kanske 25% är det inte mycket skillnad uppåt innan man kommer till punkten där det känns kvavt.
Troligen är det andra föroreningar som påverkar dig, inte luftfuktigheten.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

vanlig plattvärmeväxlare är bättre än skissen

problemet är att man ska hålla trycket över växlaren lågt, någonstans under 100 pa är rimligt, men ju mindre ju bättre
det kostar att flytta luft, bra fläktar lönar sig väldigt fort
Användarvisningsbild
Bobec

Inlägg av Bobec »

TomasL skrev:
Icecap skrev:Efter att ha jobbat ett antal år i en bunker med låg luftfuktighet (17%) kan jag påstå att det faktisk påverkar en kännbar del i negativ riktning!
Men kommer man över kanske 25% är det inte mycket skillnad uppåt innan man kommer till punkten där det känns kvavt.
Troligen är det andra föroreningar som påverkar dig, inte luftfuktigheten.
och
Nja, luftens fuktighet påverkar oss inte nämnvärt, så det spelar liten roll.
Det är inte riktigt sant.
Luft upplevs som torr under ca 20% relativ fuktighet och besvär med slemhinnor, torr hud, torra ögon etc. kan uppträda. Det är riktigt att det troligtvis inte är luftfuktigheten i sig som orsakar problemen. Utan luftföroreningar som fastnar lättare/ är i högre koncentrationer pga. av låg luftfuktighet.

Luftfuktigheten påverkar oss, direkt och indirekt.
Carl_XII

Inlägg av Carl_XII »

Det är nog ett missförstånd gällande wellpappens funktion i AirStar. Den är ingen värmeväxlare utan är till för att motverka fukttransport. Det finns ett aluminiumgaller som utgör själva värmeväxlarfunktionen (värms upp av utströmmande varm luft och värmer sedan inkommande kall luft).
Jag har precis införskaffat en AirStar Comfort 20 och ska testa den noga. Principen är enkel och om det fungerar som utlovat så är det en mycket bra lösning. Man kan dessutom montera pollenfilter vilket kan behövas till våren för att hålla ned björkpollennivån.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag funderar faktisk på att fixa lite ventilation i mitt sovrum. Jag gillar att ha det kallt så elementet är avstängd men för att få ventilation måste jag ha dörren lite öppen vilket ger värme från övriga huset.

Så en liten fläkt i det befintliga ventilationshålet ville vara bra men då kan jag välja mellan att blåsa in vinterkall luft (när det väl blir vinter) som sedan trycks in i resten av huset - eller att suga ut luft och dra upp värmen från resten av huset. Ingen av lösningarna är bra eller värmeekonomiska, inte heller får jag kontroll över värmen i rummet.

Så en värmeväxlare + lite fläktar borde göra "susen". jag har funderat på att helt enkelt ta ugnsfolie (lite tjockare alufolie) och limma fast i en ram, den ska bli långsmal och ha en fläkt för insug och en för utblås. Kondensvatten som kommer att finnas samlar jag i en liten ränna och ska hitta en lösning på att återfukta inkommande friskluft.

Denna återfuktning blir inte helt enkel om den ska fungera utan att bilda grobotten för en massa intressanta organismer så jag funderar även på att bara leda den utomhus.
Skriv svar