Datalogger för långa perioder
Re: Datalogger för långa perioder
Beror på vad du menar med "billigt" men Elfa har till bra priser.
Du kan också handla direkt av Microchip.
Du kan också handla direkt av Microchip.
- Mizzarrogh
Tänkte dra ett skämt om detdär, men det var så dåligt så jag låter nog bli... 

- Zajber
- Kontakt:
Jag är generellt emot allt som har med elfa att göra då jag har blivit sjukt dåligt bemött flertalet gånger jag varit där och handlat, både som privatperson och som företag. Men nu när jag faktiskt börjar kolla på deras utvecklingsdel under PIC så ser jag att det finns en hel del gott att hitta. Men som sagt, elfa ligger inte högt uppe på min lista över företag jag helst handlar utav.
- Zajber
- Kontakt:
Nån gång har det hänt att personalen man pratat med har varit trevlig och faktiskt lite service-minded. Men de gångerna kan man nog räkna på ena handens alla fingrar.
Sist jag var där dock, var det en ny kille som jobbade. Han har nog inte anammat de andras sätt ännu, han var mycket trevlig och intresserad av att hjälpa.
Nog om vad jag tycker om elfa...
Jag känner faktiskt inte att jag hittar något vettigt PIC32 kort hos dom dock. :/
För övrigt, nu när vi egentligen har spikat PIC32 som plattform så börjar man ju fundera på att skaffa sig lite kring-utr. för att underlätta arbetet. Jag tänker närmast på ICD3, jag har inte så stor kunskap kring detta med debuggers, har en BDM till Freescale liggandes som jag aldrig har fått någon riktig användning för.
Hur nödvändig är egentligen en debugger?
Kan tyckas vara en ganska helt idiotisk fråga, men jag har sällan stött på situationer där jag inte hittar något märkligt i koden som har rättats till, dock med ett par timmars funderande extra då. Dom kostar ju trots allt en del pengar, frågan är om det kanske är värt det redan nu, så har jag en för framtiden också.
Sist jag var där dock, var det en ny kille som jobbade. Han har nog inte anammat de andras sätt ännu, han var mycket trevlig och intresserad av att hjälpa.
Nog om vad jag tycker om elfa...
Jag känner faktiskt inte att jag hittar något vettigt PIC32 kort hos dom dock. :/
För övrigt, nu när vi egentligen har spikat PIC32 som plattform så börjar man ju fundera på att skaffa sig lite kring-utr. för att underlätta arbetet. Jag tänker närmast på ICD3, jag har inte så stor kunskap kring detta med debuggers, har en BDM till Freescale liggandes som jag aldrig har fått någon riktig användning för.
Hur nödvändig är egentligen en debugger?
Kan tyckas vara en ganska helt idiotisk fråga, men jag har sällan stött på situationer där jag inte hittar något märkligt i koden som har rättats till, dock med ett par timmars funderande extra då. Dom kostar ju trots allt en del pengar, frågan är om det kanske är värt det redan nu, så har jag en för framtiden också.
En ICD3 är nästan en nödvändighet för att få nått vettigt gjort.
uChip har en serie mycket bra utvecklingskort för just PIC32.
http://www.microchip.com/stellent/idcpl ... 2BoardKits
Ett förslag är ett starterkit och ett I/O expansionboard.
Starterkitet i sig är rätt meningslöst eftersom det enda man kan göra är att blinka en lampa på det.
När starterkitet monteras på io-kortet så kan man göra allt, ungefär.
Har ett gäng av dessa själv och de är mycket användbara.
uChip har en serie mycket bra utvecklingskort för just PIC32.
http://www.microchip.com/stellent/idcpl ... 2BoardKits
Ett förslag är ett starterkit och ett I/O expansionboard.
Starterkitet i sig är rätt meningslöst eftersom det enda man kan göra är att blinka en lampa på det.
När starterkitet monteras på io-kortet så kan man göra allt, ungefär.
Har ett gäng av dessa själv och de är mycket användbara.
- Zajber
- Kontakt:
Ok. Jag har funderat lite och visst, ett starter kit hade ju varit den rakaste vägen på att komma så nära en egen design som möjligt. Men efter lite funderande och prisjämförelser så tror jag så här.
Priset för starterkit och io-boarden blir på elfa strax över 1100 kr. Till detta lägger jag sedan en ICD3 och diverse displayer och liknande (sd-korts hållare, breakoutboards m.m.) Då blir det ganska mycket pengar.
Jag tänker så här. Jag köper ICD3:an från Elfa, vilka har ett helt ok pris på detta trots allt( - studentrabatt).
Sen köper jag ett Olimex Pic32-mx460 där jag redan har LCD, SD-kort, USB och i/o-platta på samma kort.
http://www.olimex.com/dev/pic32-mx460.html
Kortet skickas från england, alltså slipper jag bekymmer med tullavgifter och liknande om jag skulle försöka få tag på ett starterkit från t.ex. USA billigt.
Nackdelar mot PIC32-starter kit?
Edit: Ooh, mitt 200:de inlägg! Nu ska det firas.
Priset för starterkit och io-boarden blir på elfa strax över 1100 kr. Till detta lägger jag sedan en ICD3 och diverse displayer och liknande (sd-korts hållare, breakoutboards m.m.) Då blir det ganska mycket pengar.
Jag tänker så här. Jag köper ICD3:an från Elfa, vilka har ett helt ok pris på detta trots allt( - studentrabatt).
Sen köper jag ett Olimex Pic32-mx460 där jag redan har LCD, SD-kort, USB och i/o-platta på samma kort.
http://www.olimex.com/dev/pic32-mx460.html
Kortet skickas från england, alltså slipper jag bekymmer med tullavgifter och liknande om jag skulle försöka få tag på ett starterkit från t.ex. USA billigt.
Nackdelar mot PIC32-starter kit?
Edit: Ooh, mitt 200:de inlägg! Nu ska det firas.
Tänkte bara göra lite smygreklam.
Hoppas du vet om att det finns en elektronikförening på 7e våningen EDIT-huset på chalmers, ETA.
Är du student på CTH är du hjärtligt välkommen som medlem.
Vi har gott om kaffe och välfyllda komponentförråd.
Ett bra ställe att bolla idéer om elektronikprojekt.
Titta gärna upp och kolla in stället.
/Kristoffer
Hoppas du vet om att det finns en elektronikförening på 7e våningen EDIT-huset på chalmers, ETA.
Är du student på CTH är du hjärtligt välkommen som medlem.
Vi har gott om kaffe och välfyllda komponentförråd.
Ett bra ställe att bolla idéer om elektronikprojekt.
Titta gärna upp och kolla in stället.
/Kristoffer
- Zajber
- Kontakt:
Hehe. Det första jag tänkte på när jag läste den posten var aha GBGMV. Sen såg jag vån 7 
Jodå, jag vet att ni finns. Borde kanske komma förbi någon dag. Detta är mitt sista år på Chalmers dock. Inte nog med det, den mesta tiden här har jag slösat bort på en annan förening, varken bra för hälsan eller för betygen.
Annars hade jag nog varit aktiv i ETA, XP eller CRF eller liknande..

Jodå, jag vet att ni finns. Borde kanske komma förbi någon dag. Detta är mitt sista år på Chalmers dock. Inte nog med det, den mesta tiden här har jag slösat bort på en annan förening, varken bra för hälsan eller för betygen.