Spännhylsor med olika kvalité.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
ds77

Re: Spännhylsor med olika kvalité.

Inlägg av ds77 »

Vet inte hur praktiskt det skulle vara att svarva till en bit med rätt vinkel och försöka slipa till konan med lite slippasta. Risken är väl att man gör mer skada än nytta.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jag har funderat på det också, för då har man liksom rätt vinkel på konan så den vet man blir rätt. Men jag hade tänkt att man kunde sätta slippapper på den.

Men jag är rätt så osäker på att spindelmotorn sitter vinkelrätt mot bordet, så spänner man i bordet så får man in det felet, även om man låter konan vara flytande i X-Y så att den centrerar sig i spindelns kona.

Spänner man upp dremeln eller ett svarvstål i bordet däremot så är det Y-Z som sätter noggrannheten. Men man måste vara jäkligt noga med att sätta dremeln/stålet exakt i mitten av konan i X-led, annars får man avvikelse i vinkeln på färdiga konan.

Det borde iaf inte vara omöjligt att göra något så att det blir bättre än det är idag. Men helst byta ut hela spindeln.
persa

Inlägg av persa »

Är det möjligt att demontera spindeln, och spänna upp utgående axel i en lämplig slipmaskin ? Men man kanske inte som lekman ska ge sig in på något sådant. Och att låta ett spindelproffs göra det kostar väl mycket mer än en ny spindel

Men rätt skulle det bli :)
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jag skall höra med en kille som är verkstadsmekare till yrket. Höra vad han tror om att göra om konan.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Vad har du fått för svar från leverantören?
H.O

Inlägg av H.O »

Om den ska slipas så måste väl det bästa vara att göra det utan att plocka isär spindeln, dvs så att den får rotera i "sin egna" lagring när man slipar den? Om den inte går att köra tillräckligt sakta borde det gå att rigga nått med en rem som roterar den i lagom fart medan man slipar.

Ska du lämna bort det för omslipning så säger min (dåliga) erfarenhet att det kostar mer än en ny spindel....
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jag har inte fått något svar från leverantören ännu. Skall ta och maila honom igen under dagen.

Förmodligen blir vad som helst dyrare än att köpa en ny spindel. Men vad skall jag med två spindlar med felaktig kona i till?
Agwan

Inlägg av Agwan »

Nu har jag fått svar från kina. Sorry sorry sorry typ. Han skall prata med sin tekniker om det går att fixa på något sätt. Får se vad de kommer fram till. Vore ju underbart om de bara skickade en ny som är rätt utan något knussel. Men det går inte att förvänta sig.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Ingen fler som mätt på sin kina-kona?

Jag har inte fått något mer svar ifrån det hållet.
Patrik Jonsson

Inlägg av Patrik Jonsson »

Bara för att kasta in ytterligare en variabel i felsökningen: Det är väl inte så att du har fått en hylschuck med YCC-standard? Det skiljer inte mycket mellan den och ER. Inte mer än att man kan få i hylsorna i chucken och sen stå där och fundera varför det kastar. (Det har hänt mig...)

YCC är ju lite mindre konisk. På en YCC20 (motsvarar ER25) så skiljer det någon grad bara. Jag har ingen vinkelmätare här nu, men jag kan leta fram en hylsa av varje variant och fota om du vill se skillnaden.

Det skiljer även lite i spåret på hylsan och den övre vinkeln, dvs. den som ligger an mot mutter, vilket ju gör att det finns olika muttrar, som oftast har samma gänga. :roll:

Har råkat ut för det här i jobbet några gånger, vanligtvis att leverantören har klantat sig och skickat fel verktyg. Lätt hänt då det skiljer såpass lite.

/Patrik
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jag har mätt hylsorna och de verkar vara 8 grader. Jag, eller snarare min far, har provat att slipa en hylsa också. Och det verkar handla om sjukt små vinklar för att det inte skall glappa. Han har slipat den tre gånger, två första var den för stor vinkel, efter sista blev den för liten, så nu är den på ännu en slipning. Förhoppningsvis blir det något kvar av den innan rätt vinkel är hittad.

Jag skulle gissa att 0.1 grad fel ger ett för stort glapp.

Jag köpte de här http://www.sorotec.de/shop/product_info ... er-20.html hos Sorotec. Enligt deras spec så är det 8 grader och ER20. Och jag har pratat med dem, och de hävdar att de använt de här hylsorna utan problem. Jag är rätt säker på att hylsorna är ok. Men ju mer säker man är, desto mer säker kan man vara på att man har fel.

Men bra att du påminner mig, skall maila kineserna igen!
Agwan

Inlägg av Agwan »

Fått tag i kineserna igen. De har kommit fram till att de bästa för dem är om jag skickar tillbaka spindelmotorn och betalar den frakten själv. 3500:- det ungefär. Och ingen garanti att nästa funkar heller...
Terho

Inlägg av Terho »

Det ska du inte gå med på, du har betalat för en fungerande produkt och du ska ha en fungerande produkt.... Gå på hårt och säg att dom får lösa det, du har betalat ett fast pris för att få en fungerande produkt till dörren då ska du inte behöva pynta en krona för att dom ska lösa det....
Agwan

Inlägg av Agwan »

Nä, det går ju inte att skicka dit den. Då är det bättre att beställa en ny motor.

Han skall få lite mer chans, men sedan är det till att snacka med e-bay. Någon som vet hur man skall uttrycka sig mot dem för att få fram sin sak?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Rappa på om du ska reklamera via Ebay, nu minns jag inte hur lång tid det får gå innan 'tiden' runnit ut. Så agera nu omgående för att få ordning på det hela.

Medvetet så drar kinesen ut på tiden..........
Skriv svar