Sökes: Analog linjär temperatursensor TMP36 *avklarad*

Senil

Sökes: Analog linjär temperatursensor TMP36 *avklarad*

Inlägg av Senil »

Tjo.

Jag söker några Tmp36:or då mina har tappat bort sig själva.. Dock har jag inte sett dom i Sverige. Vet att jag köpte dom jag hade på adafruit, men det känns lite onödigt att beställa från Usa med fraktkostnader å väntetider om det finns i närområdet.

Dock har jag kollat både Electrokit och Elfa men ingen av dom har. (Finns det flera butiker i Sverige som säljer komponenter?)

Är det någon som vet om det finns nån som säljer dessa komponenter i Sverige/Norden?
Eller är det någon här på forumet som har ett överskott som ni kan tänka er att bli av med för en trevlig penning?

/Senil
Senast redigerad av Senil 12 december 2010, 11:16:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Sökes: Tmp36

Inlägg av TomasL »

Och vad är det för nånting då?
ds77

Inlägg av ds77 »

Finns på farnell
Senil

Inlägg av Senil »

TomasL - Analog linjär tempsensorer. Tryck in 5V i ena änden och den ger tillbaka 0.1V/°C. 0V = -50°C
Temperature range: -40°C to 150°C / -40°F to 302°F
Output range: 0.1V (-40°C) to 2.0V (150°C) but accuracy decreases after 125°C
Power supply: 2.7V to 5.5V only, 0.05 mA current draw
Har använt LM35:or förut men den ger negativ spänning vid minusgrader och det gillar inte min arduino.

Nu kommer säkert någon som är bra mycket mer kunnig på elektronik att förklara hur man kommer runt det med några extra komponenter, men jag säger bara.. orka. Hade det inte "råkat" följa med en gps så hade frakten blivit ca 55kr. Det är väl där nånstans man hamnar i frakt inom Sverige i vanliga fall.

ds77 - Det hade dom, men som privatperson så hjälper det inte mig så mycket, då dom endast säljer till företag. :(

P.s. Jag beställde dom från Adafruit idag. Det RÅKADE följa med en gpsmottagare oxo. God jul till mig själv! :P
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har aldrig mött ett företag som enbart säljer till företag!

Företag är till för att sälja så de kanske inte vill sälja till privata på faktura men INGEN har nekat till att skriva en proforma-faktura som jag har betalat och sedan fått varan!

De ska tjäna pengar helt enkelt!

Men det är inte alltid man kan få dom att bryta förpackningen varför man då får ta "ett rör" men detta betyder inte att de inte vill sälja till privata, det betyder bara att de bara säljer obrutna förpackningar. Alltså måste man som köpare kolla minsta förpackningsantal och värdera om man vill ha detta, evt. kränga en del till andra.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Senil: uppdatera gärna din första post så att rubriken lyder: "Sökes: Analog linjär temperatursensor TMP36" så blir det lättare för oss andra att söka i framtiden och att slippa öppna trpdar som inte är så intressanta för tillfället. 8)
ds77

Inlägg av ds77 »

Farnell är åtminstone väldigt besvärliga om man ska handla som privatperson. Söker man lite på forumet hittar man snart ställen man kan köpa via som privatperson.
swano

Re: Sökes: Analog linjär temperatursensor TMP36 *avklarad*

Inlägg av swano »

Ursäkta att jag bumpar en gammal tråd, men eftersom någon kanske söker fram tråden i jakt på TMP36-sensorer precis som jag gjorde nyss så kan jag meddela att jag hittade dom i lager hos Lawicell för 15 kr/st, så man behöver inte beställa från Adafruit:

http://www.lawicel-shop.se/prod/SEN-109 ... 68/SWE/SEK
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Icecap skrev:Jag har aldrig mött ett företag som enbart säljer till företag!

Företag är till för att sälja så de kanske inte vill sälja till privata på faktura men INGEN har nekat till att skriva en proforma-faktura som jag har betalat och sedan fått varan!

De ska tjäna pengar helt enkelt!

..då har du inte försökt mycket skulle jag vilja påstå.

Det är MÅNGA företag som vägrar sälja till privatpersoner, ens vid förskottsbetalning, det är helt enkelt för mycket arbete och för liten förtjänst.

Farnell är ju ett sådant exempel, även om dom på senare tid tydligen lagt till en bakväg så man kan beställa deras grejer halvofficiellt genom nåt annat företag.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det finns även någon tempsensor i min jättesäljtråd, kommer inte ihåg i huvudet vilken det är bara :) http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 11&start=0

EDIT: MTS-102 var det visst. verkar trevlig, om än kanske lite litet "sving" i signalen.
Användarvisningsbild
Gorgus
Kontakt:

Inlägg av Gorgus »

Om nu jag också ska lägga mig i en gammal tråd så köpte jag några sådana, för några veckor sedan, från eBay...
Skriv svar