Jag kollade för ett tag sedan på MikroPascal (vilken i princip är samma sak som MikroBasic och MikroC, bara lite olika syntax på koden

), och den hade då inte support fär PWM modulen i 12F683. Efter lite hackande i de olika device specifika filerna i miljön så lyckades jag lägga till PWM support till den PIC'en. Fungerade helt OK. Dock är detta standard CCP modulen.
Men, som andra har sagt, detta medför ju inte att man inte kan använda ECCP modulen, du får bara sätta upp rellevanta register själv. Inget större problem, du behöver antagligen inte använda de delar som är "Enhanced" som deadband o.s.v i alla fall...
Du behöver inte byta program, bara skriva lite annorlunda.
Greve Hamilton skrev :
> MikroBasic har bara färdiga biblioteksrutiner för en hårdvaru-PWM, Vill du använda fler så får du [...] göra en "manuell" PWM. Skall även finnas en mjukvaru-PWM-rutin.
Jag tror att du har missförstått. Både CCP och ECCP är HW-pwm. SW-pwm var det aldrig frågan om, bara att sätta upp ECCP modulen "för hand" direkt mot rellevanta register. D.v.s om du med "manuell-pwm" menar att köra en programvaru pwm !?
Notera också och att de kommenterar som antyder att detta skulle vara något specifiket problem med just *Basic* ine stämmer. Det är snarast ett problem med "gratis" versioner av utvecklingsverktyg i allmänhet, oavsett om de bygger på något som liknar Basic, Pascal, C eller något annat.
När det gäller MikroBasic/Pascal/C så använer de i princip samma hardvarustöd "i botten", så jag tror inte att dina problem skulle vara annorlunda med något annat Mikro-språk.
Personligen föredrar jag assembler, men det är en annan "issue"...
Om man vill ha full och snabb support för nya (18F1320 är i detta avseende rellativt "ny") PIC modeller, så får lägga ut vad det kostar att få just det (eller köra assembler, MPASM har alltid full support för alla nya PIC modeller).