POS baublys CNC (4de axel)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Re: POS baublys CNC

Inlägg av POS »

Dagens lilla projekt var att fixa en knapp som nollar vid en krysslaser.
Lasern satte jag inte på Z-axeln eftersom jag vill ha fin skärpa oavsett hur jag har Z i höjdled, så den rör sig bara i X och Y led.
Här är en skruttig mobilfilm på nollningen:

Under bilden är koden för knappen, jag är osäker på om den funkar ihop med "softlimits" så ta det försiktigt...
IMG_20111127_144746.jpg

Kod: Markera allt

Xmove = 10
Ymove = 10

Code "G91 G0 X" &Xmove & "Y" &Ymove 
While IsMoving () 
Wend

Code "G90" 

DoOEMButton (1008) 'zero X DRO
DoOEMButton (1009) 'zero Y DRO
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
Bra jobbat!
Ett tips beträffande kodning i Cypress. Längst upp i koden, skriv OPTION EXPLICIT och definiera sedan de variabler du tänker använda, exempelvis DIM XMove as Double

Anledning är att om man inte "slår på" Option Explicit så definierar Cypress automatiskt alla variabler som används vilket, vid en första anblick, verkar extremt smidigt men med lite mer komplicerade makron så är det SÅ lätt att det blir fel. Du kanske har tänkt använder XMove på ett ställe och sedan tänkt använda den igen "längre ner" i koden, men då skriver du av misstag X_Move eller nått annat, typ stavfel eller nått. Det som då händer är att Cypress definerar upp en ny variabel med det namn du skrivit av en typ den tycker är lämplig och och resultatet blir att din kod inte funkar som det är tänkt eftersom fel variabel används. Inget felmeddelande eller så, det bara fungerar inte.

Med Option Explicit "påslaget" så får du ett felmeddelande att variabeln, X_Move i det här fallet, du försöker använda inte är definerad.

/Henrik.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag testade det nu, kan säkert vara mycket bra om man gör större macron!
Bra tips.

En sak jag såg nån annan göra var att multiplicera X & Ymove med värdet för skalning, det måste man tänka på
ifall man brukar skala programmen man kör.

Nu ska jag fixa ett stabilt fäste till lasern och se till att den är helt lodrät, och så blir den nog stryd via mach3 också eftersom
jag fick massa utgångar att leka med på mitt modbus-kort.
Det vore snyggt om den slogs av automatiskt när man trycker på knappen "nolla vid laser"
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Efter att ha gjort en aluminiumhållare till lasern visade det sig att lasern har PLUS i metallhöljet... :humm:
Det kan väl aldrig vara rätt?
Jag får beställa en ny eller göra hållaren i plast.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Otur! Skulle nog ha gjort samma misstag måste jag säga, inte mycket som ligger med plus i chassiet, men undantag finns ju uppenbarligen.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Undantag eller feltillverkad?? här är nog gränsen hårfin..
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Vi kan kolla min krysslaser ikväll.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Ja vi kan kolla om den är likadan, så länge löste jag det genom att isolera lasern från hållaren.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det är ofta plus i höljet på röda laserdioder då höljet på själva dioden är kopplat till anoden. Man får isolera då man bygger laserprojektorer med flera typer av dioder i, ganska meckigt!
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jo vi testade två stycken hemma hos X-IL, båda hade plus i höljet så det ska nog vara så.
Nu sitter min isolerad från metall så det funkar, senare i veckan blir den relästyrd via modbuskortet.

Jag måste fixa lite grejer för om några dagar kommer det hem en 4:de axel och drivare till den och då vill jag såklart få fart på den direkt, så några utgångar måste frigöras på bob:en.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

KORTSLUTNING... :doh:

Japp, jag klantade till det rejält idag och tappade en kabel med spänning på, såklart blev det kortis. :cry:
Jag tror det var +5v som kom emot +12v men det räckte för att släcka i princip hela styrsystemet, inte en rörelse i fräsen och tre svarta drivare.

Risken för att jag matat 12v in i drivarna där dom ska ha 5v var uppenbar. :(

Så hur kortslutningssäkra är grejerna igentligen... nu efter att ha felsökt så vet jag det.
Återkommer med resultatet efter lite kvällsmat.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ha Ha Ha Ha HAAAA!

Nå, skämt åsidå var det mycket tråkigt, men se det som en lärdom och hoppas det går vidare. :tumupp: :)
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag vet mycket väl att alltid göra sakerna spännigslösa innan man skruvar....men nu var det bara en enkel grej jag skulle göra och jag hade skruvat med grejerna i flera timmar.

Det visade sig vara 48v nätdelen som gav upp, i alla fall för ett tag.
Kortslutningen blev förmodligen bara i 5/12V nätdelen och det triggade nått skydd i 48V-agget.

Efter att jag kostaterat att drivarna var hela genom att mata dom från en annan nätdel så skruvade jag ur 48v-nätagget.
Så fort jag fått ut det (en jäkla massa skruvande) så hoppade det igång igen, ändå hade jag provat att göra det spännigslöst flera gånger innan jag skruvade ur det.

Ett inbyggt skydd antar jag att det var som löste ut och förmodligen räddade mig från att ha sönder mina stegmotordrivare.

Fan va skönt när allt hoppade igång som vanligt efter nån timmer extra skruvande. :)
Läxan lärde jag mig i alla fall.
Senast redigerad av POS 30 november 2011, 18:39:15, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Det blev en hel del annat gjort idag också, modbusk-kortet tog plats i lådan och styr nu dimmkylning, krysslaser och dammsugare.

Krysslasern blev som sagt styrd via mach3, den fick en toggle-knapp idag och den stängs automatiskt av efter att man nollat med hjälp av den.
Kablar är dragna via ett relä för att styra en Luxeon rebel star diod som ska sitta i underkant på Z-axeln.

Så dök det upp en budbil på uppfarten, min roterande axel kom två dagar före aviserad tid! :)

Allt skruvande/kopplande frigjorde utgångar till att styra den nya axeln och en drivare är på väg från JB, den hinner nog komma innan helgen.

Modbus-kortet i två våningar för att få plats:
IMG_20111130_150635.jpg
Fjärde axeln, utväxling 6:1
Hoppas utväxlingen är lagom annars får jag beställa ett nytt remhjul till motoraxeln, mycket trevlig och hjälpsam
säljare så det är nog inga probem.
IMG_20111130_150507.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tur i oturen det inte blev värre. Men nu fick vi ju några fian bilder här till kvällskaffet. :) :tumupp:
Skriv svar