Strömbrytare nybyggt hus, Ok montering?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MathiasP
Inlägg: 395
Blev medlem: 19 januari 2011, 23:47:02
Ort: Göteborg

Re: Strömbrytare nybyggt hus, Ok montering?

Inlägg av MathiasP »

Kan faktist hålla med om att det kanske inte är helt fackmannamässigt gort. Men tycker elektrikern får lite väl mycket skit bara. Det enda han har gort är att rädda situationen.
Varför jag fråga om din far kunde peka på något i föreskrifterna är att jag själv är lite kluven vad som är ok och inte.

Ett exempel är tex. när man klammar kabel så ska man ha lika avstånd till klammerna i båda sidor av böjen. Detta ser betydligt snyggare ut "Fackmannamässigt". Men det finns inget att hitta i föreskrifterna att man ska göra så.
MathiasP
Inlägg: 395
Blev medlem: 19 januari 2011, 23:47:02
Ort: Göteborg

Re: Strömbrytare nybyggt hus, Ok montering?

Inlägg av MathiasP »

Mstandar skrev:Det kan nog mycket väl vara därför det har blivit fel, Men det är ju såhär huset är levererat, allt följer ju med vid husköpet, inklusive lister och karmar, så nog ska det se ut så vid den öppningen.
Men det har väl brustit i kommunikationen, mellan snickare och elektrikerna. så man får väl se hur det löser sig. Elektrikerna skulle nog komma och kolla på det nu i veckan iaf. Man får se vad dom säger.
Den vettigaste lösningen om du är missnöjd med monteringen är att ta bort listerna och sätt kantjärn. Alternativt smalare list. Att montera en list så är endast en smaksak. Skulle tippa på att det inte framgår i husritningen vad som är tänkt i just den öppningen.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43205
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Strömbrytare nybyggt hus, Ok montering?

Inlägg av sodjan »

Det viktigaste att göra *först*, innan eventuella åtgärder diskuteras,
är att få alla inblandade parters synpunkt på det hela. Vem vet, det
kanske är någon av dom som av good-will orsaker tar på sig det hela
och fixar till det på ett acceptabelt sätt.
linkan222
Inlägg: 138
Blev medlem: 12 april 2010, 21:41:58

Re: Strömbrytare nybyggt hus, Ok montering?

Inlägg av linkan222 »

För det första får jag hålla med om att det ser ju inte helt roligt ut. Tycker dessutom inte att dimmrarna ska vara nerkladdade med färg vid nyproduktion. Men målningen kanske kunden stog för och därför är detta helt "ok".

Vet inte riktigt vad ni använder för foder i era dörrhål om ni slår dosan direkt i regeln bredvid dörren. Regeln är 45mm "drevmånen" på en innerdörr är ca 5-10mm, Fodret spikas ca 10-15mm in på karm. Om vi räknar lite snålt på ett vanligt standardmontage har vi,
45mm + 10mm + 5mm= 60mm. Därefter drar vi bort 56mm som är standardfoder tillsammans med 69mm foder. Då har vi 14 mm kvar mellan ytterkant dosa och foder. Det går väl precis att klämma dit en dimmer då, men den ligger precis emot fodret och hur snyggt är det? Jag har aldrig gipsat igen en vägg med en dosa utan en 45mm regel som distans från dörrhålet.

Men vad vet jag, en idiot till snickare som bara fuskar, fikar och lurar folk på pengar (och inte passar tider får vi inte glömma) :|

Hoppas att det blir nedslag vid slutbesiktningen och att det blir ordnat efter konstens alla regler. Många idioter i byggbranschen men jag försöker att inte vara en av dem...
Mstandar
Inlägg: 92
Blev medlem: 27 september 2009, 21:00:55

Re: Strömbrytare nybyggt hus, Ok montering?

Inlägg av Mstandar »

Slutbesiktningen har redan varit och den blev godkänd, men då hade dom lyckats få dit höljet hyffsat bra tydligen.
Men elektrikerna var där förra veckan och har nu löst detta, Tror dom flyttade ut dosan lite ifrån dörrhålet, och drog fast apparaterna riktigt, så nu är det inga problem med detta längre.

Elektrikern var väl inte jätteglad över att behöva göra om nått, men han tog på sig att det måste ju vara nått som har gått fel, eftersom det inte passar.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11390
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Strömbrytare nybyggt hus, Ok montering?

Inlägg av Klas-Kenny »

Så bra att det löste sig utan bråk! :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
zeylon
Inlägg: 114
Blev medlem: 12 september 2007, 12:59:03
Ort: Oskarshamn

Re: Strömbrytare nybyggt hus, Ok montering?

Inlägg av zeylon »

Så det var alltså elektrikern som hade gjort det där vackra montaget från början? :shock:
Eller var det någon som hade flyttat brytaren för att få plats med listen efter att elektrikern gjort sitt?
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: Strömbrytare nybyggt hus, Ok montering?

Inlägg av johano »

Mstandar skrev:Slutbesiktningen har redan varit och den blev godkänd, men då hade dom lyckats få dit höljet hyffsat bra tydligen.
Men elektrikerna var där förra veckan och har nu löst detta, Tror dom flyttade ut dosan lite ifrån dörrhålet, och drog fast apparaterna riktigt, så nu är det inga problem med detta längre.

Elektrikern var väl inte jätteglad över att behöva göra om nått, men han tog på sig att det måste ju vara nått som har gått fel, eftersom det inte passar.
Exakt *hur* flyttade de "ut" dosan (utan att riva väggen)?
Jag är uppriktigt nyfiken på hur de löste det..

/johan
Mstandar
Inlägg: 92
Blev medlem: 27 september 2009, 21:00:55

Re: Strömbrytare nybyggt hus, Ok montering?

Inlägg av Mstandar »

Troligen på samma sätt som CPMS beskrev tidigare i tråden. Jag var ej på plats när det gjordes, och eftersom det inte är mitt hus är jag inte där specielt ofta. Men har hur dimmern sitter just nu iaf. och den sitter iaf rakt och snyggt. Har ej haft av höljet.
CPMS skrev:Råkat gjort samma sak själv någon gång pga, felaktiga uppgifter. Vi löste oftast det genom att skära ut en lämplig halvmåne brevid dosan, försiktigt bryta dosan åt sidan så spikarna gled ut lite ur regeln. Då gick det att få fast ramarna hela och skruva apparaten i dosskruvarna, det blev visseligen en öppen halvmåne närmast dörren men det täckte ju ramen.
Skriv svar