Elsvetssimulator

Berätta om dina pågående projekt.
Malawi

Elsvetssimulator

Inlägg av Malawi »

Jag vill bygga en elsvetssimulator för att ha på ett museum där det finns en bilverkstad. Bakom ett smutsigt glasfönster ska det se ut som om någon då och då står och elsvetsar. Jag tänker mig alltså ett par ljusblänk och därefter ett kraftigt blåvitt ljussken som varierar lite i styrka och riktning så att det blir lite autentiska skuggor som rör sig något bakom den smutsiga fönsterrutan. Därtill naturligtvis ett autentiskt ljud, men just det är ju enkelt.

jag funderar på att ta ett par begagnade fotoblixtaggregat och modifiera uppladdningen så man kanske kan köra typ 20-50 Hz blixtskurar. Tål ett blixtrör så tät triggning? Man skulle kunna ha tre aggregat som sitter i lite olika vinklar och så kör man dem 2 sekunder i taget, men i sekvens så det ser ut som 6 sekunder svetsning.

Har någon några kreativa idéer eller erfarenhet av ett sådant projekt?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Elsvetssimulator

Inlägg av grym »

välkommen till forumet

kolla på stroboskop

men jag tror att man kunda annvända högeffekts vita led istället
dom håller för drift bra länge
Malawi

Inlägg av Malawi »

Jo, jag har funderat på LED förstås, det är ju mycket enklare så jag kanske ska testa det först. Bågsvetsning har dock ett mycket speciellt ljus, på denna film syns det bra hur styrkan hela tiden varierar. Gnistregnet är ju också en utmaning! hur ska man simulera det?

Vad är "efterlysningstiden" på en högeffekts-LED? Hur hög frekvens kan man modulera med innan det "flyter ihop" till ett jämnt sken?

Mr. Malawi
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

dom är mycket långsammare än andra lysdioder, men helt klart snabbare än mänskligt öga
funderade på att man kunde ha ett par blåa lysdioder med, så blir ljuser mera rätt

gnistor, hm, optofiber som har gula lysdioder och som snurrar

lite svårt att göra men det borde se realistikt ut
Malawi

Inlägg av Malawi »

Googlade lite och hittade denne xenonentusiast: http://donklipstein.com/donflash.html
Jag ska nog prova några av hans knep. Återkommer.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Det finns ett stroboskop som heter Atomic 3000 och tillverkas av Martin. På detta stroboskop kan du ställa intensiteten steglöst 0-100% och frekvensen steglöst 0-25 Hz (0-30Hz om du sätter en frekvensomformare innan och skickar in 60Hz istället för 50). Det har även en "blinder"-effekt vilket gör att den blinkar (läs: lyser) i dubbla frekvensen. Kanske kan man med en intelligent styrning, till exempel via en PC och ett enkelt DMX-interface, styra denna så att det påminner om ljuset från en svets?

För att skapa gnistorna tänker jag mig att man kanske kan använda kraftigt riktat ljus som lyser rakt ner i ett hål med något ljusabsorberande material. Då borde man altså kunna belysa utan att det "läcker ut " något ljus. Sedan skulle man kunna skicka någon typ av skum (snömaskin för teaterbruk?) för att få något som faller i detta ljus. Eventuellt styra luftströmmarna med fläktar för att få rätt riktning/vinkel på "gnistorna".
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag såg något åt det hållet på Hässleholms musiejärnvägsutställning.
Riktigt realistisk, men det var i skala.
Malawi

Inlägg av Malawi »

Tack för tips Chille. Avancerad grej den där Atomic 3000, inte så väldigt dyr (620 USD), men lite för mycket ändå i detta stadiet innan man riktigt vet hur bra det blir. Jag ska samla på mig några blixtaggregat och labba lite med dem först.

Gnistregnet är också ett knepigt problem. Kanske man kan ha UV-ljus (osynligt om det är indirekt) och sedan blåsa ut flisor som lyser upp i en smal UV-sektor. Nackdelen är att någon får sopa flisor varje eftermiddag! Om man hade ett genomskinligt ändlöst band med pålimmade "gnistor" slipper man underhållet. Vad tror ni?
maba

Inlägg av maba »

De här har en del billiga som kanske är bra nog, iaf till test kanske?
http://www.crazyride.se/28-db-22
Malawi

Inlägg av Malawi »

Tacka Maba. Jag tror Crazydrives prylar är en bra start. Jag ska beställa något från dom för prov. Efter utvärdering får vi se vad som passar.

Atomics stroboskop är ju extremt kraftigt, jag tror det motsvarar ljuseffekten från en elsvets, men däremot tror jag inte man behöver så mycket effekt för att "lura allmänheten".
===
Jag är nybörjare på forumet och är verkligen imponerad av allt som medlemmarna känner till. Tack!

Mr. Malawi
Skriv svar