Infraröd värme
-
Infraröd värme
hej jag undrar vad heter den sak som sänder ut Infraröd väme. och vet någon var man kan få tag på sändare som sänder ut Infraröd väme som kan bli runt 200grader.
-
Re: Infraröd värme
Med tillräcklig effekt och fokusering borde det nog gå, grejen är bara att det inte går! 
Det är inte IR-strälningen som är en temperatur, det är energin den överför till vaddetnuär som avgör hur varmt vaddetnuär blir.
Så det fattas ett par parameter i det hela, samtidig är IR-väglängden från LED inte helt den rätta för att kännas som värme efter vad jag vet.

Det är inte IR-strälningen som är en temperatur, det är energin den överför till vaddetnuär som avgör hur varmt vaddetnuär blir.
Så det fattas ett par parameter i det hela, samtidig är IR-väglängden från LED inte helt den rätta för att kännas som värme efter vad jag vet.
Som Icecap säger, "värme IR" är mer långvågig än den som IR-dioder skapar.
-
Fortfarande är frågan felställd. Svaret på frågan blir fortfarande brödrost. Och om du inte är nöjd med det svaret så kan jag säga: lödkolv, glödlampa... etc...
Vad är det som ska bli 200 grader? IR är inte temperatur!
Vad är det som ska bli 200 grader? IR är inte temperatur!
-
köp en billig brödrost, plocka ut fiberplattan med värmetrådarna -koppla det till en kraftig dimmer.
Att mäta temperaturen och reglera objektet runt 200grader är lite svårare eftersom givarna och mätutr i det tempintervallet är lite dyrare.
Använd MKT sunt förnuft (el-fara, brand-risk) och jordfelsbrytare om du beslutar dig för att gå vidare med detta projekt
Att mäta temperaturen och reglera objektet runt 200grader är lite svårare eftersom givarna och mätutr i det tempintervallet är lite dyrare.
Använd MKT sunt förnuft (el-fara, brand-risk) och jordfelsbrytare om du beslutar dig för att gå vidare med detta projekt
Hur varm kan den bestrålade ytan bli av en vanlig värmelampa, typ grislampa?
Sitter väl minst en i varje pensionärskuvös
. Minst en meter lång och kostar ett par hundra på Mao varuhusen.

Med [url=https://en.wikipedia.org/wiki/Wien%27s_displacement_law]Wiens förskjutningslag[url] kan man räkna ut att våglängden med maximal amplitud för 200 °C ligger på 6,12 µm.
λmax = b / T = 2,8977685*10^-3 / (273,15 + 200) = 0,000006 m
Sen gäller det bara att hitta en lysdiod på 6,12 µm och tillräcklig amplitud..
Pensionärskuvös?
λmax = b / T = 2,8977685*10^-3 / (273,15 + 200) = 0,000006 m
Sen gäller det bara att hitta en lysdiod på 6,12 µm och tillräcklig amplitud..

Pensionärskuvös?
Artikel 051050 hos Jula kan definitivt klara jobbet, det är dock inte LED.