RGB LED bord

Berätta om dina pågående projekt.
kenntoft

Re: RGB LED bord

Inlägg av kenntoft »

Leverans
Fick just veta att det tänkt skicka mina grejer idag från fabriken i Kina.
Fick svart silkscreen, hoppas de e bra, var inte den färg jag beställt men va fan inga mer delays tack.

Byggråd till Er, börja med saker som tar längst tid. Ska ni göra något liknande se till att ni har kretskorts-layout klart först. Det tar en jävla tid.
Känns inte som jag kommer så mkt längre med min mjukvara heller just nu.
Man vill ju prova den på riktigt liksom.

Kan bli tajt att få färdigt något till innan jul, om vi räknar med 2-3 veckor för paketet att komma fram. Men ska försöka hålla tidsplanen!

Har inte bestämt mig hur djup cellerna ska vara heller, eller hur jag ska lösa diffuser pappret som. Bäst vore om man hade en ram på 3cm sen lägger man pappret och sen en till ram på 3-4 cm ovanpå. Men det blir så jäkla mkt pillande. Om man på något vis kunde lägga som en cocoon över LED med diffusern så vore det kanon men tror ljusspridningen ter sig annorlunda då. Aja, tillbaka till idébordet.

EDIT: Glömde/förträngde att jag har 77 LED att löda oxå :) Är uppe i 19 st.... försöker löda 10-20 st per vecka.. Inte så ambitiöst jag vet.. men nu börjar grön/blå kabel ta slut oxå, men färgerna spelar ingen roll egentligen, kommer inte behövas.
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Här är en liten ide på diffuseringen.

I detta inlägg (http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 54#p765454) så diffuserade jag lysdioder med sandpapprat plexiglas.
Ett alternativ skulle kunna vara att ta en tjockare (1cm eller mer) plexiglasskiva och sandpappra på bägge sidorna. Då får du juh dubbel diffusering. Risken är väl dock att det fortfarande är för nära mellan de två diffuseringsplanen för att det ska ge riktigt bra effekt. Men det kan vara värt att testa.

MVH Peter
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag skulle antingen köpa diffusionsplastfolie som man använder för scenstrålkastare och smältlimma fast med en liten klutt i varje hörn, eller köpa 1mm opalvita PET-skivor, lättare att jobba med då dom är styva: http://www.stocksundet.se/pet-opal-mindre/31-0
kenntoft

Inlägg av kenntoft »

Skulle kunna köpa billig plast på bauhaus och klippa upp i fyrkanter som passar i cellerna, sandpappra dom, och sen limma dom en och en mittemellan topp-skivan och LED.

Kanske får bli så.. även fast de verkar jobbigt.
men tror inte de finns en o-jobbig lösning.

Antigen att man gör så för varje cell.
Eller så klyver man hela cellkonstruktionen i mitten och lägger dom som en sandwich, med osten i mitten, osten i det här fallet är diffusplastfolie eller sandpapprad plexi/plastskiva.
Och den lösningen känns om mer "farlig" för toleranser om inte mackan är helt symetrisk så kommer det se fult ut.

Bäst vore det om de fanns en typ "boll" man kunde sätta på LED.
Jag tror även att faktumet att jag har water-clear LEDs inte hjälpte så mkt :)
Får kanske sandpappra varje led.....
sneaky

Inlägg av sneaky »

Pingisbollar funkar rätt skapligt för det ändamålet.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Dom släpper inte igenom så mycket ljus. Bättre med en mattslipad transparent plast.
kenntoft

Inlägg av kenntoft »

Ska ändå prova pingisbollar, värt att prova men jag tror inte heller att dom släpper igenom.

Sen vill jag minnas att de har sömmar, det kan skruva till ljuset lite.
Men jag ska prova, just för att det är en lättsam lösning om det skulle funka.
Vill inte tappa ljus däremot, men vi får se!
hittade billlig "hobbyplast" på bauhaus, 500*1500*2mm för 179 kr.
Det är samma plast som jag ska göra mellanväggarna av.
Men ska spreja mellanväggarna med vitfärg, ska inte vara transparent såklart. Om de inte duger så primer jag med svart färg.
kenntoft

Inlägg av kenntoft »

Avkopplingskondensatorer
För ett tag sen sa Klas-Kenny till mig att jag borde ha avkopplingskondensatorer mellan VCC och GND på ic-kretsarna. 0,1microF keramiska.
Jag antar att det är korrekt, men var hittar jag dom?
Finns det specat som "keramiska" eller?
Finns dom på electrokit?
kan någon länka till dom som jag ska ha?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Japp, avkopplingskondingar SKALL användas.

Tänk på att 0,1µF = 100nF :wink:
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Klicka på "kondensatorer" på Electrokit, å ser du i listan 4 rader med "keramiska". Först vanliga hålmonterade, sedan tre rader med ytmonterade. Om du ska ha ytmonterat eller hålmonterat beror på hur de ska sitta på kretskortet. Eftersom kortet redan är klart och beställt, så får du kolla noga var du ska sätta dem. Så nära VCC och GND som möjligt är det som gäller. Alla kretsar måste inte ha en kondensator - det beror lite på vad kretsen gör, men en processor måste ha en!

EDIT: ser att det är tre LED-drivers. Dessa måste ha kondensator. VCC och GND är ju pinne 21 och 22, med 2.45 mm avstånd. Om du har en pincett så kan du köpa 0805 kondensatorer och montera direkt på benen.
kenntoft

Inlägg av kenntoft »

jag har gjort plats på kretskortet för dom nära ICna. så ja köper nog hålmonterat. finns det plus,/minus på en kondensator? eller kan man sätta dom åt vilket håll som helst?

tack Jesse för guiden!
Senast redigerad av kenntoft 23 november 2011, 20:09:56, redigerad totalt 1 gång.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Beror på vilken typ an kondensator du kommer använda, om det är en elektrolyt-kondensator måste du vända polerna rätt.
kenntoft

Inlägg av kenntoft »

som vi skrev två inlägg upp, keramiska kondensatorer:)
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Oj, missade det :), isåfall spelar det ingen roll.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Kul att se att projektet lever.

Har du testat RGBerna du fick av mig?

/DeVille
Skriv svar