Eftersom jag letat efter nåt vettigt att bygga till jobbet ett bra tag nu tänkte jag ge mig på utmaningen att sy ihop en LED matris av lite större storlek. Har skissat på lite olika lösningar och tänkte se om man kunde få lite tips här på forumet.
Hade tänkt ett moduluppbyggt system där varje modul består av en smal aluminiumskena ca en meter lång. I skenan sitter sen 16 stycken 5 mm RGB eller 3x5 mm enfärgade lysdioder. Dessa drivs via leddrivers liknande dessa 73-337-43 hos Elfa. Dessa har konstantströmsgenerator och kommer i sin tur att styras av en PIC16F628. Alla dioder ska kunna PWM moduleras med åtta bitars upplösning och styras via en seriebus liknande DMX.
Skenorna monteras sedan i 8 stycken fristående kolumner där varje kolumn består av 96 skenor på höjden. Alla skenor i en kolumn kopplas sen ihop i serie och vidare till en styrenhet. Detta ger en matris på 128x96 pixlar och 16,7 miljoner färger

Sista steget är att få till styrsignaler till alla 12 288 pixlar

Allt ligger just nu bara på planneringstadiet och en prototyp på 16x16 pixlar får bli första målet. Som sagt, det hade varit roligt att få lite synpunkter och tips på andra lösningsförslag.