Meganybörjarprojekt, söker hjälp.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
KONSTAPEL-MURMEL

Meganybörjarprojekt, söker hjälp.

Inlägg av KONSTAPEL-MURMEL »

Hejsan alla hobbyelektriker.

Jag är ny på denna sida och inom elektronik. Men skulle gärna vilja börja med lite miniprojekt.

Det första jag vill göra är en trådlös knapp som tänder en diod, alltså väldigt simpelt.

Vad är det jag ska beställa från elfa.se (el dylikt) för att få detta att fungera? Lödkolv har jag.

Hälsn. Murmel
Användarvisningsbild
Noddan
Kontakt:

Inlägg av Noddan »

Trådlösa saker är inte jätteenkla att börja med, men hade du tänkt dig att köpa någon form av byggsats eller vill du koppla själv?

Elfa har perfekta byggsatser med enkanals IR-sändare/mottagare, men de kostar ju några hundringar. Ifall du vill bygga själv går det att lösa enkelt med en vanlig ir-diod och en mottagare, när du håller inne en knapp så lyser dioden och mottagaren reagerar, släpper du knappen så slutar det att lysa.

Du får förklara lite mer hur du vill att det ska fungera!
KONSTAPEL-MURMEL

Som en tryckkontakt, ja.

Och inga byggsatser hellst. Vill köpa de saker som behövs och koppla ihop och löda själv.

Antagligen behöver jag något slags schema också.

Men Nordan, vad tycker du jag ska börja med då? Jag är trött på alla byggsatser.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

skippa elfa dom är på tok för dyra.Men ibland ett måste
Kjell och company samt elektrokit har faktiskt hyfsat bra nybörjar sortiment .
(www.kjell.com www.elektrokit.se)
Surfa in på tex http://www.discovercircuits.com fins en hel hög med olika byggen annars är google bra oxå=)
Användarvisningsbild
Noddan
Kontakt:

Inlägg av Noddan »

Du skulle kunna börja med en blinkande eller fade:ande lysdiod med hjälp av en 555a, det ger lite förståelse och man kan dessutom räkna på det själv. Annars kan du göra en liten krets som visar ett värde du ställer in med fyra vippströmbrytare på en 7-segmentsdisplay?

Fläktkontroller till datorn är ju också ett populärt förstaprojekt =)
Användarvisningsbild
Dekor

Inlägg av Dekor »

Om du vill lära dig lite grunder kan jag varmt rekommendera Elektronik För Alla serien som litteratur. Läser den själv och har utvecklats (om man nu för säga det själv) otroligt mycket på en relativit kort tid.

Sen ursäkta om jag lånar din tråd lite, men var kan jag hitta information om en 555-krets?
Vet att jag sett en tråd om detta tidigare (på engelska) men jag skulle vilja ha en på svenska.

MVH: Robert
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

vad vill du ha för information?
Tvärr är ju nästan allt på engelska, för några år (många?)
Fanns det en bok om 555an på svenska men vete fasen om den finns kvar i dag?
KONSTAPEL-MURMEL

Nordan, skulle du kunna lista allt jag behöver köpa? Länka och namn. Skulle uppskatta det mycket.

//MURMEL
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Om du vill göra allt från början kan du prova att söka på Google efter "555 datasheet", ladda hem och kolla i pdfen.
I den står det exakt hur man skall koppla för att åstadskomma en viss funktion och även värden!

Om du inte klarar av det får vi väl hjälpa dig... :)
Användarvisningsbild
Noddan
Kontakt:

Inlägg av Noddan »

Jag föreslår precis som Macce att du börjar med att kika på databladet och läsa igenom det, det är bara att du frågar vid eventuella oklarheter. Se om du kan lista ut vad du behöver själv, och om du behöver hjälp är det som sagt bara att du plitar ner en rad här.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Om du vill göra en ir mottagare (För t.ex fjärkontroller)
är det lätt gjort med 75-205-96 från elfa. Den tar en 38Khz modulerad IR signal (sån som alla fjärkontroller använder) och dekodar den till en bitström. Kopplar du in en lysdiod med ett motstånd efter den så borde du kunna se lysdioden blinka när du trycker på fjärkontrollens knappar :).

Tänk på att utgången är HÖG (4-5V) vid inaktivitet, så du får koppla lysdioden från matningsspänningen via motstånd ner till utsignalen för att få den att endast lysa vid aktivitet.

Skall du behandla signalen vidare (se vilken knapp som trycks ner på fjärren t.ex. ) så måste du nästan ha en mircoprocessor och det är kanske lite överkurs just nu. Du skulle även kunna göra en "hållkrets" (T.ex mha en BC557 PnP transistor) så att lysdioden hålls lysande en liten stund efter att du tryckt på en knapp. (blinket kommer att vara väldigt kort annars, kanske tom. knappt synligt).

Hållkretsen kan du göra genom att koppla Basen till mottagaren via ett 1K motstånd. Koppla sedan Emitter till +5V och Collectorn till lysdiodens + pol (glöm inte lysdiodens 330 Ohms seriemotstånd annars brinner den upp).
Koppla till sist en kondensator (c:a 100 uF) paralellt över dioden och motståndet. Denna kondensator kommer att driva lysdioden en liten stund efter att transistorn laddat upp den.

Vidare kan du göra en egen sändare t.ex. mha en 555a (timerkrets som bland annat kan skapa en 38Khz fyrkantsvåg.). Tar du sen den fyrkantsvågen och matar in den i denna IR diod 75-203-72 (ELFA) via ett motstånd så borde du ha en egen sändare (Tror jag iaf, aldrig gjort detta själv.)

Nu har du lite att pyssla med :)

Skall du labba med elektronik är det guld att ha ett osciloskop. Kolla lite på olika fyndsidor (blocket.se m.m.) efter bättre begagnade sådana, fråga sen nån här om det verkar vettigt.

PS. Slänger in en liten "Transistor som switch" guide här oxo så "hållkretsen" förhoppningsvis blir begriplig.

Bild
Den övre av dessa kopplingar är den du skall använda, tar upp den
andra oxo av bara farten.

Lite kort fungerar kopplingen såhär. När vin understiger 5V-0.7=4.3V kommer ström att gå från emittern ner i basen via motståndet. Den strömmen kommre att förstärkas c:a 100 ggr och gå ner från
emittern till collectorn ner i lasten. Dock kommer strömen bara att öka
tills spänningen över lasten är 5V-0.1V, då bottnar transistorn och man kan säga att switchen är tillslagen.

Man dimensionerar basmotståndet efter hur mycket ström man förväntar sig att lasten skall dra. I detta fall 10mA (Se fritzells lysdiodsguide under Guider sektionen) i genomsnitt, mycket mer då kondningen laddas upp. Vi säger att vi vill ha 40mA peak. det ger en basström på c:a 0.4mA med förstärkningsfaktor på 100. Ett motstånd på 10K kommer att ge ungefär detta då det är 5V-0.7-Lite extra V över motståndet. "Lite extra" kommer sig av att logikktretsen säkert inte går riktigtr ända ner till 0. (Strömmen = (5V-0.7V-extra)/10000Ohm)

Det var många "ungefär" med i beräkningen, det blir lite så eftersom Förstärkningsfaktorn är väldigt obestämd, därför bryr jag mig inte om att räkna mer exakt. man tar till lite granna så att strömmen i varje fall räcker. Räknade med lägsta beta på 100 t.ex.

Den nedre varianten av switch är väldigt liknande, fast den börjar leda då Vin överstiger 0.7V, istället för som den övre då Vin går under 4.3V. Man räknar ut basmotståndet på samma sätt dock.

Värt att notera med bägge kopplingarna är att inspänningen måste vara inom 0.7V ifrån: 5V för övre eller 0V för nedre för att switchen skall vara helt avslagen, annars kommer den att läcka lite.
Skriv svar