På större borr, typ bergborr är stången av ett speciellt stål där man från ett ämne med hål i valsar ut 1800 meter
borrstång / göt eller ämne. Jag har provat att byta toppen mot specialkrona förr i tiden men enligt Sandvik är
det inte helt lätt. En omständig proccedur i noga temp. O i mina fall höll de inte så länge som önskat.
Jag letade efter långa metallborr (~200mm x 5-10mm) men ofta är dessa svindyra så jag undrar vad ett vanligt
betongborr med hårdmetallplatta på toppen har för material i själva borrstången.
Är det HSS kan man ju slipa till det. Idén kom idag så jag frågar innan jag går till handling.
Sökt på nätet men finner inget, tipps eller vet, någon?
Material i betongborr
Re: Material i betongborr
Du vill alltså plundra en vanlig betongborr på de lödda HM-skären?
Sedan försöka slipa nya skär i själva stålspiralen?
Jag tror det är blötjärn i spiralen, så det är nog lönlöst.
Däremot har jag någon gång slipat om HM-skäret för att passa stålborrning.
Men det är bara provat för grunda hål.
Men en riktig djuphålsborr i HSS är väl inte så dyr.
Sedan försöka slipa nya skär i själva stålspiralen?
Jag tror det är blötjärn i spiralen, så det är nog lönlöst.
Däremot har jag någon gång slipat om HM-skäret för att passa stålborrning.
Men det är bara provat för grunda hål.
Men en riktig djuphålsborr i HSS är väl inte så dyr.
- DW
- Kontakt:
säter:
-ja, du kanske har rätt. Samtidigt är ju krafterna hyffsade i slaget. jag köpte borr från Nisse i Insjön
och trotts 60% rabatt var borren varken speciellt långa eller billiga. Längden stod inte på nätet.
Varifrån köper du borr?
-ja, du kanske har rätt. Samtidigt är ju krafterna hyffsade i slaget. jag köpte borr från Nisse i Insjön
och trotts 60% rabatt var borren varken speciellt långa eller billiga. Längden stod inte på nätet.
Varifrån köper du borr?
Jag tror som säter, att det är blötjärn i spiralen. Skäret är HM såvitt jag vet, men jag vet att om man försöker borra när skären är borta så deformeras materialet något otroligt, därför tror jag att det är blötjärn i resten av borret. Den erfarenheten gäller lite längre betongborrar, 1000-1500 mm och YD på 30 mm plus.
Jag brukar köra med Wedevåg. Jag tror det är TitexPlus de saluför.
Jag kollade i en 10år gammal katalog, ø5 med ca. 200mm skärlängd, 300:- minus rabatt.
Jag kollade i en 10år gammal katalog, ø5 med ca. 200mm skärlängd, 300:- minus rabatt.
- DW
- Kontakt:
Ni har nog rätt vad gäller blötjärn. Jag har ju faktiskt mosat något betongborr med. Jag får väl ta ett svep på eBay.
Körde varg på ett jobb förra veckan med ett förlängt borr
Jag skall prova att slipa ett med diamantskiva, riktigt tunnt o vasst men anar att det blir vibrationer.
Får testa o återkommer med resultat!
Körde varg på ett jobb förra veckan med ett förlängt borr

Jag skall prova att slipa ett med diamantskiva, riktigt tunnt o vasst men anar att det blir vibrationer.
Får testa o återkommer med resultat!
Det ÄR blötjärn i "kroppen". Hade det varit HSS så hade borret spruckit / Gått av om man hade försökt att slagborra.