Kan någon bygga en Segway?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.

Bygga eller köpa motorer?

Omröstningen slutade 14 november 2011, 18:52:19

Bygga motorer
10
15%
Köpa motorer
56
82%
Annat
0
Inga röster
Vet ej
2
3%

Antal röster: 68
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: Kan någon bygga en Segway?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Japp! Detta projekt spårade ur!
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Som sagt, jag ställer upp om det behövs.
Men orkar inte heller diskutera om det funkar eller inte...
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Märklig inställning att en diskussion om hur en segway fungerar är off topic i en tråd om att bygga en segway.

Då är väl följande fråga också off topic, hur fungerar styrningen vänster/höger?

Frågan gäller alltså inte hur föraren gör, utan hur segwayen gör för att skilja på förarens önskan och andra skäl till vinkelutslag i styrspaken. Att föraren lutar styrspaken höger/vänster på de senare modellerna känner jag till.

Kruxet är att skilja på när styrspaken lutar för att föraren vill svänga ex. höger, och när styrspaken lutar (i förhållande till plattformen) pga att höger hjul åker på en förhöjning, ex en trottoarkant.

Att ett hjul åker upp på en förhöjning eller ner i en sänka innebär ju inte att man omedelbart vill svänga, även om det kommer att ge ett vinkelutslag på en vinkelgivare mellan styrspak och plattform.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Ett förslag är att skapa en ny tråd och diskutera funktion i generella begrep där. Tillslut borde alla deltagare vara överrens om hur saker och ting fungerar för att ytterliggare slippa onödiga diskussioner.

Denna tråd är redan urspårad då det inte finns någon struktur och olika diskussioner blandade med varandra. Jag tycker ni borde skapa fler trådar och länka dessa i Wikin. Tillsist får man försöka hålla borta OT i varje ny tråd för att få en någorlunda struktur.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag har redan klivit av pga. OT inlägg och dyligt.
Men jag kommer att göra följande:
Gå ner och hyra en Segway och köra själv,
jag tror att det är det första man skall ha erfarenhet av.
Kanske föreslå en omröstning så vi vet vilka som fysiskt har testat åkdon av detta slag.
Så kommer jag att köpa något eldrivet (batteri) ej sladd,
som man kan stå, sitta eller färdas med på något sätt,
det kan vara ett fordon med allt från 1 till 4 hjul på.
Det är funktionen jag vill åt, innan jag är fast på rollatorn!
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jag har ingalunda klivit av på något sätt men har inget att tillföra just nu (dessutom aset fullt) så jag ligger lågt.

Själva algoritmen är ju ett föremål som skall UTVECKLAS dvs rätt troligt kommer den _inte_ fungera direkt. Så att bråka om den är som att bråka om sand i en asfalterad sandlåda. Vem vet det kanske kommer olika versioner av det hela?

Jag tycker personligen att hårdvaran är det viktigaste just nu, utan den inget alls.

Spika motorer, hjul och drivare till dessa.

Vidare tror jag inte det behövs en superduperprocessor utan jag tycker det borde räcka med en liknande den som sitter i multiwii, anledningen till detta är ju att den klarar av all (dessutom snabbare förlopp) SAMT att det skulle finnas utgång för gyrostabiliserade lysen tex. såklart behver koden modifieras men själva grunden finns ju och fungerar, bla PID horisontalplan mm mm

Kanske en mod kunde göra en underkategori?, jag personligen gillar INTE wiki:n den är bättre som infobas/register än som "diskussion".

Önskar jag hade tiden att vara projektledare som samordnar det hela för det är vad jag tror behövs.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Lasp skrev:Jag har redan klivit av pga. OT inlägg och dyligt.
Men jag kommer att göra följande:
Gå ner och hyra en Segway och köra själv,
jag tror att det är det första man skall ha erfarenhet av.
Kanske föreslå en omröstning så vi vet vilka som fysiskt har testat åkdon av detta slag.
Så kommer jag att köpa något eldrivet (batteri) ej sladd,
som man kan stå, sitta eller färdas med på något sätt,
det kan vara ett fordon med allt från 1 till 4 hjul på.
Det är funktionen jag vill åt, innan jag är fast på rollatorn!
Inte alls en dum ide, både att testa en segway och att eventuellt sikta på en annan modell.
Är själv inte övertygad om att det är en segway-kopia jag vill ha. (Främst för att jag gärna vill ha kvar både näsan och framtänderna.) Har ibland funderat på en el-sparkcykel (typ), fast i lite mer manligt stuk. dvs stor, kanske två meter lång. Stora feta hjul fram och bak, lastutrymme (typ ett lite flak med kanter) bakom främre hjulet, sedan en pelare/styrstång rakt upp med ett styre på. Både fötterna parallellt bredvid varandra i färdriktningen, ungefär som bakom en styrpiedestal på en segel båt (fast inte lika bredbent), sedan ett fett bakhjul.

Nåja, DET var OT.
j.po
Kontakt:

Inlägg av j.po »

janbjorn skrev:Här var det väldig aktivitet som jag helt och hållet missat...

Jag och en kollega inspirerades (som så många andra visar det sig visst) av Pontus segway-kopia och bestämde oss för att prova konceptet. På ca 2 veckor så hade jag en modell uppe och snurrade. Jag har bara en film på den där den balanserar för första gången.

Nu är den förbättrad och kan fjärrstyras via en app i Android och den använder gyro för att korrigera oönskad sväng (typ om man kör på något med ena hjulet)

Använder ett quad-copter styrkort (Arduino Nano Pro + 3-axliga gyro, accelerometer, magnetometer) för styrningen och pratar blåtand med Arduino-appen

Vi använder ett komplementärt filter för skattning av vinkel och stabiliseringen sköts av en enkel PD-regulator. Styrningen från Android går in som börvinkel till PD-regulatorn (accelerera -> börvinkel är positiv(framåt), decelerera -> börvinkel är negativ(bakåt))
Härligt, en fungerande modell på två veckor :D . Dessutom baserad på Arduino som är lättillgänglig för många. Skulle detta gå att skala upp till en åkbar segway med hjälp av kraftfullare drivkort? I så fall är vi ju halvvägs framme när det gäller elektronikdelen!
När det gäller mekanikdelen behövs det hittas en lämplig motor och byggas ett chassi runt dessa så har vi snart första prototypen klar.
Prisvärda batterier och laddare finns här www.hobbyking.com

Själv tillhör jag kategorin i detta forum som gärna vill se en fungerande DIY Segway som inte behöver vara fulländad designmässigt och innehålla en massa lull lull, vill man t.ex. ha belysning fine, men låt detta vara eftermonterat, inte nödvändigtvis integrerat i hård och mjukvara från start.
Super7

Inlägg av Super7 »

fortsätter OT.....

Denna ser ju rätt kul ut men kräver nog mer power än vad batterier presterar om man vill ha räckvidd...
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... nLWYnxkM#!
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Ja, utan en ZPM kommer man nog inte så långt med den ;)

Btw, jag har ingalunda tappat intresset eller glömt vad jag har sagt att jag ska ta ansvar för, just nu är det dock fullt upp så närmaste dagarna blir lugna från min sida. Kommer dock att starta en tråd imorgon angående motorval.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag röstar också för en ny underkategori där varje ämne kan få egen tråd..

Ang arduino så är nog den plattformen STARKT underrepresenterad vad det gäller kunskaper och val här på EF iofs, helt utan tillgång till riktig statistik skulle jag gissa att folk använder i stil med 45% PIC, 45% AVR, 5% annat och 5% arduino ?
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Jag har använt Arduino i ett par projekt och tycker det är en GRYMT smidig miljö att arbeta i. Jag är mer programmerare än elektronik-konstruktör och uppskattar enkelheten i Arduino där man slipper pilla med portar och annat jox. I senaste projektet så är dock Arduinon lite på gränsen prestandamässigt så jag har sneglat på Maple (http://www.sparkfun.com/products/10664) som är ett projekt liknande Arduino fast med Cortex-M3 processor.

edit: stavning
Oscbe112

Inlägg av Oscbe112 »

Jag antar att nämna arduino här inne är som att svära i kyrkan men jag skulle också varmt välkomna arduino då det skulle öppna upp mer för "nybörjarna". Enkelt att sätta sig in i för modifiering och oändligt med färdiga exempel. Det hela kommer väll ner till vilken nivå "vi" vill hålla :)

Här är ytterliggare ett arduino alternativ iaf
http://www.electrokit.com/chipkit-uno32.48944

Microchip® PIC32MX320F128 processor
80 Mhz 32-bit MIPS
128K Flash, 16K SRAM
Compatible with existing Arduino code examples, reference materials and other resources
Can also be programmed using Microchip's MPLAB® IDE (along with a PICkit 3 and our PICkit3 Programming Cable Kit, seen below)

Jag tror på att spika ansvariga för respektive kategorier.

-Elektronik/programmering

-Mekanik

-Design

Inför varje större konstruktionsproblem som ska lösas skapar man en tråd där alla får hjälpa till med brainstorming.

Givetvis kräver det att man har koll på helheten så att bitarna i slutändan passar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

fast jag tror nog iofs att detta projekt inte ä'r specviellt lämligt för nybörjare hur man än vänder och vrider på det.

Dessutom brukar väl argumentet mot arduino vara just att det är svårt att göra mer avancerade saker i det, och detta är tämligen avancerat.

(Jag har dock inte kommit så långt med arduino även om jag har en själv, jag föredrar PIC.)
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Att göra avancerade saker i Arduino är precis lika svårt/enkelt som att göra avancerade saker i vilken annan Atmega miljö som helst. Själv skulle jag nog säga att det är enklare för man kan börja på en hög nivå och använda Arduinos förenklade funktionalitet och sedan förbättra/försvåra där man stöter på bekymmer.

Jag har som sagt gjort en segway-styrning med en Arduino som jag inte skulle ha några betänkligheter att använda i en fullskala. Den stackars Atmegan överlevde till och med att jag använde float som datatyp till alla mina variabler. Jag kör reglerloopen på 10ms och den spenderar ca 7ms av dem i idle.
Skriv svar