Daniels stora fräs //Några nya jobbilder
Re: Daniels stora fräs //svordomarna haglar..
Vart hittade du den fräsen för bara €54.49 inklusive skär???
Re: Daniels stora fräs //svordomarna haglar..
Känner mig lite nöjd faktiskt

Nu håller jag på bygger stativ till maskinen, eller rättare sagt så googlar jag på hur riktiga maskiner har det
Någon som vet hur separationen av spånor och kylmedel fungerar i en riktig cnc maskin?

Nu håller jag på bygger stativ till maskinen, eller rättare sagt så googlar jag på hur riktiga maskiner har det

Någon som vet hur separationen av spånor och kylmedel fungerar i en riktig cnc maskin?
Re: Daniels stora fräs //spindeln är klar :D
Min svarv har helt enkelt bara ett finmaskigt galler för att separera spån/kylvätska.
Min kallsåg har en låda med två fack där mellanväggen är lägre än lådans kanter i övrigt, spånen sjunker till botten i första lådan och ren kylvätska rinner över kanten in till nästa låda som pumpen sitter i. Jag tror dock en kombination av de två teknikerna är den bästa.
Snygg spindel förresten, har du mätt hur mycket den kastar?
Min kallsåg har en låda med två fack där mellanväggen är lägre än lådans kanter i övrigt, spånen sjunker till botten i första lådan och ren kylvätska rinner över kanten in till nästa låda som pumpen sitter i. Jag tror dock en kombination av de två teknikerna är den bästa.
Snygg spindel förresten, har du mätt hur mycket den kastar?
Hmm, måste fundera lite på de här
är ju lite jobbigt att måsta göra om det när de är klart.
Nej, de har jag inte vågat

Nej, de har jag inte vågat

Det är mk2'an från "julafräsen". Det är tills jag har fått igång fräsen och ser vad den går för. Sen blir det nog en #30 kona 

Bordet är "klart"

Fräste ett mutterfäste i lilla fräsen

Väntar på montering

Fräste ett mutterfäste i lilla fräsen

Väntar på montering

Det där mutterfästet såg rätt så klent ut om man jämför med resten av bygget, men det kanske räcker.
Väldigt häftigt bygge!
Väldigt häftigt bygge!
Jag såg också det och reagerade. Men så läste jag bildtexten, det är till "lilla" fräsen, dvs inte denna om jag tolkar det rätt.
"Fräste ett mutterfäste i lilla fräsen" alltså inte till, utan i.
Ser ut att komma framåt i byggandet. Kör på!
Finns det någon uppdaterad sammanställning?
Finns det någon uppdaterad sammanställning?
Fästet är det bästa jag kan komma med nu. Sen när maskinen är i bruk måste jag göra om en massa delar.
Sammanställning?
Sammanställning?
Är hemma med en förkylning, så jag va till verkstan en sväng och tog några mått och lite bättre bilder
Motorn jag ska testa med först. 1.5kW 2-polig

Övriga bilder:

Motorn jag ska testa med först. 1.5kW 2-polig

Övriga bilder: