7 kW solcellsanläggning i drift!!!
- Mizzarrogh
Re: 5,2 kW solcellsanläggning (Numera 7kW) *Montering påbörj
Ja, jag är eventuellt också intresserad.
Jag kan ev. tänka mig att ta en panel om det blir grupp köp i stockholm, morsan på landet behöver lite grön energi!
Samma här. Dvs en panel i Stockholm.
Kollade med honom igen och det är helpall som gäller. 40000+moms dvs 2381kr/st inkl moms. Frakt tillkommer förstås och brukar ligga kring 2500-3000kr för en pall.
Senaste nytt om mitt projekt:
*Skensystemet är monterat och klart på taket.
*Solar edge har försenat sina leveranser gång på gång. Pratade med tyska leverantören idag och folk som beställt grejer i augusti skulle troligen få delar av sina grejer i början på december. Jag har dock inte beställt eftersom jag inte visste om jag skulle kunna få det i tid så jag ligger sist om jag beställer nu. Leverantören tar dock inga fler beställningar i nuläget eftersom dom inte kan lova någon leveranstid. En container är skickad men räcker inte till alla som beställt. Den gamla modellen av powerbox har vissa kunder då tagit istället, så nu är även denna slut. Det finns alltså inga powerboxar i hela europa verkar det som så nu måste jag fatta ett beslut, antingen välja en annan inverter permanent, eller också låna/hyra/köpa-och-sedan-sälja en tillfällig inverter i väntan på att solar edge kan leverera.
Att ordna nåt tillfälligt känns meckigt, både praktiskt och med pappershanteringen mot länsstyrelsen. Att välja nåt annat permanent känns surt när man har bespetsat sig på den snyggaste och bästa tekniska lösningen.
Senaste nytt om mitt projekt:
*Skensystemet är monterat och klart på taket.
*Solar edge har försenat sina leveranser gång på gång. Pratade med tyska leverantören idag och folk som beställt grejer i augusti skulle troligen få delar av sina grejer i början på december. Jag har dock inte beställt eftersom jag inte visste om jag skulle kunna få det i tid så jag ligger sist om jag beställer nu. Leverantören tar dock inga fler beställningar i nuläget eftersom dom inte kan lova någon leveranstid. En container är skickad men räcker inte till alla som beställt. Den gamla modellen av powerbox har vissa kunder då tagit istället, så nu är även denna slut. Det finns alltså inga powerboxar i hela europa verkar det som så nu måste jag fatta ett beslut, antingen välja en annan inverter permanent, eller också låna/hyra/köpa-och-sedan-sälja en tillfällig inverter i väntan på att solar edge kan leverera.
Att ordna nåt tillfälligt känns meckigt, både praktiskt och med pappershanteringen mot länsstyrelsen. Att välja nåt annat permanent känns surt när man har bespetsat sig på den snyggaste och bästa tekniska lösningen.
Det borde väl finnas solelforum i europa, testa att sätta ut en annons, kanske någon ångrat sig, förköpt sig eller liknande och du där kan få loss en?
Det finns inte återförsäljare på kontinenten som kan ha, det är enormt stort med solenergi och elproduktion i italien nu, där kanske?
Säg till om du behöver ha något översatt, svärfar är italienare och intresserad av miljö och energi!
Det finns inte återförsäljare på kontinenten som kan ha, det är enormt stort med solenergi och elproduktion i italien nu, där kanske?
Säg till om du behöver ha något översatt, svärfar är italienare och intresserad av miljö och energi!
steppen7: Var finns pallen?
Den innehåller alltså 21 st 230W-paneler till en kostnad av 40k+moms + frakt?
Med frakt skulle det bli 2525:- (inkl. moms) per panel.
Edit: Jag såg nu att det konkade företaget verkar finnas i Göteborg. Men finns också panelerna där?
Den innehåller alltså 21 st 230W-paneler till en kostnad av 40k+moms + frakt?
Med frakt skulle det bli 2525:- (inkl. moms) per panel.
Edit: Jag såg nu att det konkade företaget verkar finnas i Göteborg. Men finns också panelerna där?
dar303 - Den tyska leverantören hade sin huvudmarknad i södra tyskland, och i italien... Dom hade i sin tur diskuterat med sina konkurrenter och de hade försökt hjälpa varandra att lösa leveransproblemen så han visste att det i alla fall inte fanns några boxar i den regionen. Dom hade också fått flera förfrågan från england pga att det inte fanns några boxar där...
ag tog en titt på tyska ebay och där finns en del inverters, men sen har vi ju det här med lokal anpassning till elnäten också. Tex heter de Power-One inverters som kan tänkas passa -DE i modellbeteckningen så det kan bli problem att använda här. Mer och mer research hela tiden...
Panelerna finns i Vilshult om dom inte har flyttat på sig i samband med konkursen.
Kan ju tillägga att de gick i konken pga kvalitetsproblem med deras egentillverkade paneler. "Svensk kvalitet"?
Stämmningar trillade in och då var det enklast att likvidera bolaget. De paneler som jag har köpt och som finns kvar att köpa nu (P6H-serien) är tillverkade i Kina och sägs vara problemfria. Detta är vad jag har hört från solcellsfirman som jag köpte monteringssystemet av. De har själva använt sig bla av PVE:s paneler så de kände till en hel del kring företaget och deras produkter. Tillverkaren i Kina står för garantin, så min kontaktman sa att om det skulle bli nåt problem med mina paneler så kunde jag vända mig till honom så löser han det med Kineserna.
ag tog en titt på tyska ebay och där finns en del inverters, men sen har vi ju det här med lokal anpassning till elnäten också. Tex heter de Power-One inverters som kan tänkas passa -DE i modellbeteckningen så det kan bli problem att använda här. Mer och mer research hela tiden...
Panelerna finns i Vilshult om dom inte har flyttat på sig i samband med konkursen.
Kan ju tillägga att de gick i konken pga kvalitetsproblem med deras egentillverkade paneler. "Svensk kvalitet"?

Stämmningar trillade in och då var det enklast att likvidera bolaget. De paneler som jag har köpt och som finns kvar att köpa nu (P6H-serien) är tillverkade i Kina och sägs vara problemfria. Detta är vad jag har hört från solcellsfirman som jag köpte monteringssystemet av. De har själva använt sig bla av PVE:s paneler så de kände till en hel del kring företaget och deras produkter. Tillverkaren i Kina står för garantin, så min kontaktman sa att om det skulle bli nåt problem med mina paneler så kunde jag vända mig till honom så löser han det med Kineserna.
Tack för svar, men jag avstår från att köpa pallen.
Skulle någon ordna gruppköp kan jag dock ta ett par paneler.
Priset är trots allt lågt.
Skulle någon ordna gruppköp kan jag dock ta ett par paneler.
Priset är trots allt lågt.
- Mizzarrogh
Tysktillverkade paneler hade jag vart på några stycken (tänkte driva cirkulationspumpar till solceller och om de passar för båtar) men... Fast det är i och för sig väldigt bra pris i allafall.
En solpanel tar ca 8-10 år att hämta hem ekonomiskt i bästa fall, enligt ett överslag.
steppen7: Hur många år räknar du med innan dina paneler går break even?
Du har kanske nämnt det tidigare i tråden, men projektet har ju ändrat sig sen start med fler paneler, ny elektronik, förseningar m.m.
steppen7: Hur många år räknar du med innan dina paneler går break even?
Du har kanske nämnt det tidigare i tråden, men projektet har ju ändrat sig sen start med fler paneler, ny elektronik, förseningar m.m.
- Mizzarrogh
OFF topic, det jag tänkte på är ett arrangemang där solcellerna drivs av en liten cirkulationspump som drivs av en strimma av solpaneler. Tex för sommarstugor eller andra tillämpningar man inte har tillgång till nätström (eller vill kunna stänga av den lång perioder).
Om det blir något gruppköp är jag intresserad av en panel.
bit96 - Hela investeringen landar på ca 75000kr med bidrag och väntas ge i runda slängar 6500kWh/år. Om besparingen är värd 1,3kr/kWh (1,1kr i el och skatter + 0,2kr i minskad överföringsavgift samt nätnytteersättning) så blir det med detta pris 8450kr/år och man går break-even på knappt 9år. I praktiken lär det dock gå snabbare med elprisets utveckling. Ett annat sätt att se det är att vår månadskostnad för elkostnad+ränta på investering blir lägre från dag 1 med solcellerna.
Mizzarrough - driva solceller med circpump som drivs av solceller??? Du kanske menar solFÅNGARE där cirkulationen drivs av solceller? Finns sådana produkter att köpa. Det fina är att cirkulationen anpassas automatiskt efter behovet.
Mizzarrough - driva solceller med circpump som drivs av solceller??? Du kanske menar solFÅNGARE där cirkulationen drivs av solceller? Finns sådana produkter att köpa. Det fina är att cirkulationen anpassas automatiskt efter behovet.
- Mizzarrogh
Ja, solfångare...
Jag vet inte, har bara sett det på en mässa en gång för länge sedan, där satt en liten 12/24V pump men det kan man nog anpassa efter vad man behöver.
Men, principen var den att i slutet (eller var man nu vill ha den...) av raden med värmepaketen satt en elcell.
Vi har varmvattenfångare (vad de nu heter deffinitionsmässigt...) här men hade inte tänkt så mycket på elpaneler innan jag läste detta och ett projekt i Tyskland som var ännu större (papperstidning men minns inte vilken tyverr så kan inte länka till någon artikel).
Men dessa är mer komplement till det vedeldade systemet sommartid så man slipper elda för kråkorna för att få varmvatten.
Har länge funderat kring detta för att driva värmeanläggningen.
Solfångarna har funkat riktigt bra under de årtionden (snart ett par tror jag) de suttit här, fungerar ibland långt in i oktober omän med reducerad effekt.
Vilket var mycket mer än vi trodde vid installationen.
_

Men, principen var den att i slutet (eller var man nu vill ha den...) av raden med värmepaketen satt en elcell.
Vi har varmvattenfångare (vad de nu heter deffinitionsmässigt...) här men hade inte tänkt så mycket på elpaneler innan jag läste detta och ett projekt i Tyskland som var ännu större (papperstidning men minns inte vilken tyverr så kan inte länka till någon artikel).
Men dessa är mer komplement till det vedeldade systemet sommartid så man slipper elda för kråkorna för att få varmvatten.
Har länge funderat kring detta för att driva värmeanläggningen.

Solfångarna har funkat riktigt bra under de årtionden (snart ett par tror jag) de suttit här, fungerar ibland långt in i oktober omän med reducerad effekt.
Vilket var mycket mer än vi trodde vid installationen.
_
Jag är intresserad av en pall med paneler. Vet inte om jag får något bidrag än, men är intresserad ändå.
Vi kan väl höras av Ang. telnummer.
/ Niklas
Vi kan väl höras av Ang. telnummer.
/ Niklas