Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36510
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Fick en hyfsad acer-laptop med manual och laddare som inte tog laddning, det visade sej på att powerkontakten var knäckt..
DSC_0069small.JPG
..Efter en massa tid att försöka få isär laptopen, så tog det inte många minuter att limma och löda om kontakten, sen ihop med allt och jajamän, funkade fint.

Men vad är det med folk ? laptopens skärm var 1280x800, men körde i 1024x768.. suck..

ska se om jag kommer på nåt att ha den till, annars får jag väl försöka kränga,
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46906
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av TomasL »

Håller på att reparera brorsans svågers KingCab efter motorras.
Lite roliga bilderatt njuta av
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 5058
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av gOry »

Ett sk. komplett ras! usch, har ni fått tag på ny maskin ännu?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35190
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Senaste reparationen

Inlägg av säter »

#Avrykna bult till ramlageröverfallen#
Undrar var det har börjat? Dvs. vad som är grundorsaken till haveriet.
Ramlagerbultarna lär ju knappast ha gått av utan orsak.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46906
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av TomasL »

Det undrar jag också, den officiella versionen är dåliga vevstakslager, vilket syns tydligt, men jag har svårt att begripa hur vevstakshaveriet slår av två bultar till ramlageröverfallen, på ramlager 2 och 3, samma sida, samt att bultarna på lager 1 är deformerade och lösa, samt att hålet gänghålet (samma sida) på lager 1 är lite ovalt.

Ja vi köpte en på skroten, med (enligt uppgift) utbytta lager, och man kan konstatera att tråget/botten på motorn varit demonterad.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35190
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Senaste reparationen

Inlägg av säter »

Möjligtvis att när vevstaken vispade ut genom blocket utsattes vevaxeln för enorma krafter, och blev i princip rotryckt. :humm:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46906
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av TomasL »

Sant, samt att delar av staken har fastnat mellan vevsläng 3 och blocket, så det är hål där också, fast på motsatt sida, så möjligheten finns.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 5058
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av gOry »

Det var de jag funderade på också, det i kombination med underdimensionerade överfall och skruvförband?
Man tycker en stake i alu borde inte lyckas slita loss en vevaxel :humm:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46906
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av TomasL »

Dock, blocket är järn
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 5058
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av gOry »

jovisst, men jag tycker att en(?) stake i gjuten alu som vispar ut genom blocksidan inte ska lyckas med att nästan slita loss samtliga ramöverfall.
Tycker att staken borde ju knäckas långt innan.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46906
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av TomasL »

Håller fullständigt med, och den har ju inte vispat runt, utan blivit slagen ut genom blockets sida av veven.

Nu lär det iofs blivit tvärstopp i motorn, motorvägsfart, och det är klart, med all rörelseenergi och tvärstopp i motorn, tja möjligheterna finns ju.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35190
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Senaste reparationen

Inlägg av säter »

Lite skumt med vevstakslagret på bild.
Det finns ju inga synliga tecken på att det har skurit. Den ena halvan ser ju helfin ut.
Jag tror inte vevstakslagren är roten till det onda i det här fallet. Även om det är en känd svaghet.

Motorvägsfart? Det är inte så att vevstakstbulten har brustit pga övervarv?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46906
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av TomasL »

Den halvan som är opåverkad är den som sitter på undersidan, den påverkade sitter på ovansidan, vilket är där all kraft kommer.
Dock detta lager är från stake 3, dvs en som inte skurit, ännu.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35190
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Senaste reparationen

Inlägg av säter »

#Dock detta lager är från stake 3, dvs en som inte skurit, ännu.#
Aha.

Skadorna man ser på bilden liknar inte skärskador.
Ser jag fel, eller är lagret på väg att plattas ut?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36510
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Nej, det ser inte ut som skärskador, men det var väl inte just detta lager som skurit heller.

Här är två lager som har skurit.. (Notera dock att bilen både startade och gick med dessa lager.. så det kan vara MYCKET värre.)
lager2.jpg
(lagerraset berodde på att dåvarande ägare fortsatte köra när oljelampan tändes.)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar