Strömbrytare nybyggt hus, Ok montering?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Strömbrytare nybyggt hus, Ok montering?

Inlägg av tecno »

:?:
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag kan inte regelverket för sådant här, men jag antar att det finns noggrannt detaljerade normer för hur allt ska utföras.
Det är trots allt den dyraste investering man gör i sitt liv, då är det inte acceptabelt att godta något som helst "pul".

Om ni köpte en ny bil som klädseln visar sig vara snett sydd i, skulle ni då godta att försäljaren monterar en överdragsklädsel?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nja det är så här:

I Starkströmsföreskrifterna finns inga krav på varken dosor eller rör, man kan om man vill hänga trådarna löst i väggen, och skruva brytarn direkt i gipset.

Men, det står däremot att anläggningen skall utföras säkert.
Det innebär att det är installatören som ansvarar för att installationen är säker, och han måste ha papper på det, för att göra det enkelt och slippa diverse ansvar mm så bygger man i enlighet med diverse standarder.

När man bygger ett hus, brukar beställaren skriva in att alla installationer skall utföras enligt standar xx, yy osv, i praktiken innebär det att man bygger i enlighet med de olika AMAorna.
Sedan är det besiktningsmannen, vilken utses i samråd mellan beställare, konstruktör och entreprenör som avgör om installationen uppfyller AMAorna (eller vilka normer/standarder man valt att bygga efter.

Är själv tveksam om detta är ett så alvarligt fel att man skall göra om det, troligen inte.

Men visst, naturligtvis är det fel, men att röra upp himmel och jord för detta, vilket naturligtvis inte påverkar elsäkerheten det minsta, är lite häftigt.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag tycker det vettigaste i detta fall är att försöka fixa till felet på ett acceptabelt vis, förutsatt att det inte påverkar elsäkerheten.
Däremot tycker jag inte man ska behöva betala avtalat pris för en sådan installation.

Tomas, de här AMA-standarderna, finns de tillgängliga gratis på nätet?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nix, runt 3k per del, och det är rätt många, typ 30-40 eller så totalt
Däremot tycker jag inte man ska behöva betala avtalat pris för en sådan installation.
Tja, hur mycket skall man dra av, nån tusenlapp av 2-3 millar i köpeskillingen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

För att slippa dokumentation på hundratals sidor står det i handlingarna för de flesta hus att dom ska utföras enligt "Svensk Standard". Då är det svensk standard som gäller och inget annat, där står bland annat hur dosor ska monteras.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#Tja, hur mycket skall man dra av, nån tusenlapp av 2-3 millar i köpeskillingen.#
Det är är ju en knivig bedömning att göra.
Jag tycker att ett nytt hus som innehåller en massa fel som är i gråzonen likt detta, borde ha ett lägre värde.

#i handlingarna för de flesta hus att dom ska utföras enligt "Svensk Standard".#
Jag misstänker att även SS-standarden kostar en hel del med pengar at ta ut.
Så är det i alla fall när det gäller den mekaniska sidan.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag var tvungen att ta upp detta med min far som är elkonslut och gör besiktningar. Han varit i branchen i 40år...

Han menande:

- Det är inte fackmannamässigt utfört, vilket det står skrivet att det ska vara.
- Det skulle aldrig gå igenom en besikting, ända alternativet är att ta upp väggen, byta dosorna och sätta dem på rätt plats.
- Elekrikern har försökt att rädda situationen och har hoppas på att ingen skulle märka det.
- Man funderar ju på hur resten av installationen ser ut...

Jag hoppas att ingen försöker hävda att detta inte ska göras om när felet påtalas. I så fall anlita en elkonsult som gör en besiktning av hela installationen, för så här få det tydligen inte se ut!

Lycka till!
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Ingen idé att sätta upp senildosor en bit därifrån?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Precis min tanke också. Men skrota bort dosorna som sitter där, skarva slang eller rör (går kanske att byta). Lappa igen gipsen (plywood på baksidan) såga upp ett nytt hål och i med senildosan.

Jag har gjort ett par sådana titthålskirurgi och med envishet och tålamod så går det.

Protte
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Skulle vara intressant att höra vem som har gort fel eller ska betala för åtgärd.
En sak är ju klarlagd. Elektrikern har försökt rädda situationen.
Vad är det för öppning? Dörr? Om det bara är en öppning utan dörr kanske elektrikern inte räknat med några kantlister. Om han nu missat sätta en kloss mellad regel och dosa varför har inte snickaren reagerat när han gipsade? Då skulle det ju vara väldigt enkelt att rätta till felet.
Jag skulle även tro att om elektrikern påtalat felet för byggaren att han få riva väggen knappast skulle väckt något gehör. Skulle säkert spoliera era inflyttningsplaner.

anders_bzn
Jag var tvungen att ta upp detta med min far som är elkonslut och gör besiktningar. Han varit i branchen i 40år...

Han menande:

- Det är inte fackmannamässigt utfört, vilket det står skrivet att det ska vara.
- Det skulle aldrig gå igenom en besikting, ända alternativet är att ta upp väggen, byta dosorna och sätta dem på rätt plats.
- Elekrikern har försökt att rädda situationen och har hoppas på att ingen skulle märka det.
- Man funderar ju på hur resten av installationen ser ut...
Skulle elektrikern riva väggen på eget bevåg enligt din far? Eller vad skulle han göra?
Sen skulle det vara kul att veta var han grundar sin bedömning att det inte är fackmannamässigt gort och att man inte får göra så? Eget tyckande eller kan han luta sig mot något stycke i föreskrifterna?
Mstandar

Inlägg av Mstandar »

Jo det är väl en sådan lösning som man helst skulle ha,, smidigt för båda parter och det blir korrekt utfört. Med en godkänd lösning. Och skulle man sätta plywood bakom som prototypen nämde, så behöver man ju inte ens flytta dosorna långt, bara en liten bit åt höger. Rotdosorna kommer ju att bita i plywooden så dom lär ju sitta ändå.
Slänger upp en bild jag fixade med lite mått också, Fodret är ca 53mm, vet inte vad standard är, men det låter inte specielt brett.
Det är en öppning utan dörr, Vet inte vad det ska vara enligt ritningarna, men det sitter ingen dörr där iaf.

Bild
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Det förklarar varför det blivit fel. Jag har varit på flera husbyggen man enbart sätter kantjärn utan någon list när man inte har någon dörr. Har även så hemma hos mig. Dock brukar jag ändå lägga en regel mellan.
Frågan kan ju i såna fall vara varför snickaren satt en list? Något att dölja? Kanske bäst att kolla resten av huset. :vissla:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

MathiasP skrev:Skulle vara intressant att höra vem som har gort fel eller ska betala för åtgärd.
En sak är ju klarlagd. Elektrikern har försökt rädda situationen.
Vad är det för öppning? Dörr? Om det bara är en öppning utan dörr kanske elektrikern inte räknat med några kantlister. Om han nu missat sätta en kloss mellad regel och dosa varför har inte snickaren reagerat när han gipsade? Då skulle det ju vara väldigt enkelt att rätta till felet.
Jag skulle även tro att om elektrikern påtalat felet för byggaren att han få riva väggen knappast skulle väckt något gehör. Skulle säkert spoliera era inflyttningsplaner.

Skulle elektrikern riva väggen på eget bevåg enligt din far? Eller vad skulle han göra?
Sen skulle det vara kul att veta var han grundar sin bedömning att det inte är fackmannamässigt gort och att man inte får göra så? Eget tyckande eller kan han luta sig mot något stycke i föreskrifterna?
Du har många intessanta frågor. Jag tror nog inte min far skulle råda någon elektriker att riva en hel vägg, förslaget med rotdosor är säkert gångbart. Jag vet inte om det var han själv som tyckte, eller om han kan peka på någon paragraf i föreskrifterna. Formuleringen är luddig, vad är fakmannamässigt utfört?

Jag personligen tycker inte det ser fackmannamässigt ut - men vad vet jag.

EDIT: Jag har ju också sådana hål i mitt hus med bara ett kantjärn. Där hade ingen list fått plats!

Nog är det så att felet borde rättats till långt tidigare, innan det blev såhär. Det känns som listen är lite av boven här, om det är ett hål utan dörr. Listen kanske kom dit senare eller var okänd för montören!

Nog hade det gått att fixa till genom att göra hålet 2-3cm smalare och flytta listen istället för dosorna. Om det nu inte ska vara någon dörr där.
Mstandar

Inlägg av Mstandar »

Det kan nog mycket väl vara därför det har blivit fel, Men det är ju såhär huset är levererat, allt följer ju med vid husköpet, inklusive lister och karmar, så nog ska det se ut så vid den öppningen.
Men det har väl brustit i kommunikationen, mellan snickare och elektrikerna. så man får väl se hur det löser sig. Elektrikerna skulle nog komma och kolla på det nu i veckan iaf. Man får se vad dom säger.
Skriv svar