Serva rörkompressor (audio)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
M Blom

Serva rörkompressor (audio)

Inlägg av M Blom »

Har en rörkompressor hemma som stod i studion ett tag och inte fick se nån action av olika anledningar. Nu funkar den inte längre så jag tänkte försöka få igång den. Öppnade och detta mötte mig :shock: Jösses, hur ska jag få nån ordning här? Och de där papperskondensatorerna kan jag inte ens avläsa. Tänkte att första steget skulle vara att byta alla kondingar, men det blir ju lite svårt när man inte ens fattar vad de är. Dags för lite detektivarbete alltså :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: Serva rörkompressor (audio)

Inlägg av SM7CZR »

Tja, det syns i alla fall en på 8 µF 450 V. Sen får du ju snurra lite på de andra så texten kommer utåt...

Men, varför ska man byta alla kondingar så fort grejorna inte funkar? Är det inte bättre att försöka felsöka? :humm:
Har du schema så kanske vi kan hjälpas åt. :D
Senast redigerad av SM7CZR 13 november 2011, 18:52:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
M Blom

Inlägg av M Blom »

Ja, det var lättare sagt än gjort. Får nog löda loss den stora.

Ok. 8 MFD betyder alltså 8 µF. Uppfattat!
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Amerikanarnas sätt att skriva µF på förr. Vet inte om det är så fortfarande. pF (picofarad) kallade dom µµF. :mrgreen:
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Det är inte lödkolven du ska använda utan oscilloskopet, dock har jag redan tjatat om detta i en annan tråd. Är det en och samma krets som ofta går sönder kan man chansa på ren erfarenhet men annars gäller det att hitta felet innan man börjar lödda loss komponenter. Jag själv har knappt lagat något de senaste åren men när jag var yngre var det nog upp emot tiotal konsumentelektronik apparater per år. Ytterligare har jag genomgått två månaders utbildning i militären om felsökning för huvuddelen elektroniska kretsar. Av detta kan jag nog tycka någon erfarenhet av generell felsökning innehar jag. Sluttjatat från min sida.
Användarvisningsbild
M Blom

Inlägg av M Blom »

Oscilloskopet är fortfarande outforskad terräng för mig, men det är väl dags att börja lära sig det också då.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Det blir säkert bra! Du lär dig!
Det finns mycket dynamik bland medlemmarna här på forumet. Rom byggdes inte på en dag. :tumupp:
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Har man aldrig använt ett oscilloskop innan kan jag rekommendera boken Praktisk analogteknik av Anders Gustavsson. Den är väldigt enkel och bygger mest på "learn by doing" och ett steg i taget. Ampere- och voltmeter tas även upp samt de vanligaste komponenterna med beteckningar och annat praktiskt.
Flundran
Kontakt:

Inlägg av Flundran »

Wow, är det en vari-mu kompressor? Är det en kommersiell modell? Vad heter den i så fall?

Ser ju fräsch ut underifrån, den är väl ändå från tidigt 1960-tal eller så.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

En bra oskilloskop video:
Användarvisningsbild
M Blom

Inlägg av M Blom »

Flundran skrev:Wow, är det en vari-mu kompressor? Är det en kommersiell modell? Vad heter den i så fall?

Ser ju fräsch ut underifrån, den är väl ändå från tidigt 1960-tal eller så.
Nä, ingen kommersiell modell. Tycker inte den ser så gammal ut på utsidan, men inuti är det annat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Flundran
Kontakt:

Inlägg av Flundran »

Ja kosmetiskt verkar den ju fin. Undrar om 3-lägesswitchen kopplar mellan olika ratios, eller kanske olika attack/release-tider. Ser ut som att kompressorn suttit monterat i något annat tidigare? Hur yttrar sig felet när du använder kompressorn?

Tycker det är kul med inspelningsutrustning från den här eran.
Senast redigerad av Flundran 9 mars 2012, 12:47:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

XLR-kontakter och övriga grejer har ju använts sen en såndär skulle kunna vara ny, det som ser hembyggt ut är skruvskallarna i XLR-kontakterna men det kan ju hända att den varit isärplockad i femtioelva år och nån tappat bort skruvarna då...

För övrigt kan man i princip mäta en hel del fel även utan tillgång till oscilloskop, men det blir dyrare och krångligare.

En bra grej för att mäta på ljudkretsar är en ljudprob, kan byggas med ett par motstånd, en kondensator och några dioder (och kanske en pot), och kopplas till en ljudförstärkare (typ "line in" på en gammal bärbar radio eller liknande, en klen burk med knappt nån watt uteffekt så slipper man tappa öronen om man mäter på en för stark signal). Med en sån kan man "provlyssna" på allt möjligt, dels själva ljudet som sådant men också hur mycket/lite nätbrum man har på anodspänningen.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Visst kan man felsöka utan oscilloskop. :vissla:
Om den är helt död skulle jag först o främst kontrollera så att det finns matningsspänningar, alt. att dessa stämmer.
Kontrollmäta spänningarna på rören.
Förr fanns det s.k. "signalsökare" att köpa för en billig peng.
Den funkar precis som MiaM säger, dock behövde man inte riskera att offra öronen, då både högtalaren och förstärkaren var av den klena sorten.
Dessutom drevs den med ett inbyggt batteri.
Som jag skrev tidigare...först o främst kopplingsschema på grejorna för att spara en massa tid. :)
Användarvisningsbild
M Blom

Inlägg av M Blom »

Ja, kretsschema jobbar jag på. Tror jag kan få ännu bättre hjälp av er då. Kommer bli många versioner bara innan jag är klar. :humm:
Skriv svar