Förstärka styrspänning från 0-8V till 0-36V
Förstärka styrspänning från 0-8V till 0-36V
Hej,
Har någon något tips för hur jag kan omvandla en styrspänning från som rubriken lyder.
VI försöker byta styrspakar i en traktorgrävare med ehc-ips-system.. Två funktioner på de gamla spakarna är i form av resistorer (trycker man liter så händer lite, trycker man mer så händer mer) med en annan spänning 20-36V (ställbar innan knapparna) som går direkt till elventiler.
de nya spakarna ger däremot bara 0-7V på dessa funktioner och klarar inte någon belastning.
Hur kan jag använda 0-7V för att styra 0-36V linjärt?
Har någon något tips för hur jag kan omvandla en styrspänning från som rubriken lyder.
VI försöker byta styrspakar i en traktorgrävare med ehc-ips-system.. Två funktioner på de gamla spakarna är i form av resistorer (trycker man liter så händer lite, trycker man mer så händer mer) med en annan spänning 20-36V (ställbar innan knapparna) som går direkt till elventiler.
de nya spakarna ger däremot bara 0-7V på dessa funktioner och klarar inte någon belastning.
Hur kan jag använda 0-7V för att styra 0-36V linjärt?
- Klas-Kenny
Re: Förstärka styrspänning från 0-8V till 0-36V
En OP-Amp som icke-inverterande förstärkare borde kunna göra jobbet.
hmm.. ursäkta min inkompetens =)
En ops-amp. Fungerar den med två spänningskällor?
Eftersom signalen från spaken inte orkar driva magnetventilen (vare sig spänningsmessigt eller amp) så behöver den styra en gamla signalen..
En ops-amp. Fungerar den med två spänningskällor?
Eftersom signalen från spaken inte orkar driva magnetventilen (vare sig spänningsmessigt eller amp) så behöver den styra en gamla signalen..
Är ventilerna proportionella och hur mycket ström dra de?
I princip räcker det med en transistor av lämplig sort.
I princip räcker det med en transistor av lämplig sort.
yes.. det är dom. Enligt spec så ska de dra max 680mA.. ska vara 27ohm över spolen.
hmm.. kanske en spänningsstyrd potentiometer om det finns annars?
0-7v styr en potentiometer som styr ventilerna?
0-7v styr en potentiometer som styr ventilerna?
PWM! på ca 120Hz brukar vara det som styr propventilerna. gör såhär -> "joystick (0-7V)" -> PWM-> effektdrivsteg (0-36V eller vad man vill ha)
Nja inte nödvändigtvis, såvida de befintliga spakarna inte har någon form av elektronik inbyggd.
Förklarar lite bättre..
De gamla spakarna har 2 axlar, dvs 4 lägen som går till en styrbox (ips302) + två knappar (potentiometrar..) som går direkt till ventilerna.
spakarna matas från ips302 (ips -> spak -> ips -> ventil)
Knapparna matas från eget system vcu.. någonting. Så det bör vara (vcu -> knapp -> ventil)
De nya spakarna har samma som ovan dock så är knapparna sammanslagna med spakens system. Dvs Knapparna matas från ips302 likaså.
Så allt jag har är ca: 0-7v som knappsignal som behöver moduleras och förstärkas > ventil.. på ett ungefär..
ips:en jobbar med 100Hz vet inte vad vcu:n har men bör vara någonstans därsamma
De gamla spakarna har 2 axlar, dvs 4 lägen som går till en styrbox (ips302) + två knappar (potentiometrar..) som går direkt till ventilerna.
spakarna matas från ips302 (ips -> spak -> ips -> ventil)
Knapparna matas från eget system vcu.. någonting. Så det bör vara (vcu -> knapp -> ventil)
De nya spakarna har samma som ovan dock så är knapparna sammanslagna med spakens system. Dvs Knapparna matas från ips302 likaså.
Så allt jag har är ca: 0-7v som knappsignal som behöver moduleras och förstärkas > ventil.. på ett ungefär..
ips:en jobbar med 100Hz vet inte vad vcu:n har men bör vara någonstans därsamma
Det är ju IPSen som sköter modulering osv.
Spakarna ger bara en signal till ips'en, om de nya spakarna är uppbygda på samma sätt dvs med inbyggda pottar och med samma resistans borde det fungera.
All erforderlig elektronik borde sitta i din IPS-låda.
Spänningen till ventilerna har inget med spakarna att göra, i alla fall inte direkt.
Spakarna ger bara en signal till ips'en, om de nya spakarna är uppbygda på samma sätt dvs med inbyggda pottar och med samma resistans borde det fungera.
All erforderlig elektronik borde sitta i din IPS-låda.
Spänningen till ventilerna har inget med spakarna att göra, i alla fall inte direkt.
glömde skriva att ips:en fungerar klockrent men knapparna är ett huvudbry.
Vad säger tillverkaren av spakarna/styrsystemet?
Förmodligen att det är rätt spakar men fel maskin?
Det innebär att du på nått sätt måste få fram vilken "utsignal" de gamla spakarna har (vilket inte är samma sak som drivspänningen till ventilerna.)