Kan någon bygga en Segway?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.

Bygga eller köpa motorer?

Omröstningen slutade 14 november 2011, 18:52:19

Bygga motorer
10
15%
Köpa motorer
56
82%
Annat
0
Inga röster
Vet ej
2
3%

Antal röster: 68
Gimbal

Re: Kan någon bygga en Segway?

Inlägg av Gimbal »

Det tvivlar jag väldigt starkt på. Men kan du presentera bevis så erkänner jag att jag kommer bli väldigt förvånad.

Edit, nu såg jag länken. Och det var inte ens ett försök till att vara populärvetenskaplig ens. Godkännes icke som bevis.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Så du menar att du läste hela den bifogade länken och anser att redogörelsen om hur det funkar är falsk?

Ställ dig med bägge fötterna tillsammans och luta dig framåt och se vad som händer. Ramlade du? Nej du tog förmodligen ett steg framåt för att undvika att falla.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Gimbal skrev:Det tvivlar jag väldigt starkt på. Men kan du presentera bevis så erkänner jag att jag kommer bli väldigt förvånad.

Edit, nu såg jag länken. Och det var inte ens ett försök till att vara populärvetenskaplig ens. Godkännes icke som bevis.
Ok kan detta vara mer "vetenskapligt då"?
Annars. En liten (ovetenskaplig) filmsnutt för att entuasmera ev. byggare. :)
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Vad menar du kom fram genom de länkarna som går emot min "teori"?

Dvs att segwayen hela tiden sköter eventuell fram och bakåtvikt vid acceleration eller deaccleration. Detta för att segwayen alltid ska ha kontroll. Om segwayen vill så kan den alltså bortse från förarens "balanserande" och ändå stanna kontrollerat, tex när den anser att batteriets laddning börjar ta slut. Då kan föraren luta sig fram så mycket han vill men segwayen bromsar ändå in lugnt och fint utan att tippa framåt.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Jag tror att du har lite otur när du tänker. Hur sjutton du ska undvika att slå nosen i backen om segwayen börjar bromsa medan du lutar dig framåt, bara för att den tycker batteriet börjar ta slut. Finns ju inte en teoretisk möjlighet att hålla balans i det läget. Det enda sättet att hålla dej på fötter utan att falla är ju att segwayen gasar på om du lutar dig framåt eller bromsa om du lutar dig bakåt. Batterilarm måste ju varna medan det finns god tid att stanna.

Detta du påstår nedan att det inte spelar någon roll hur styrsignalen levereras är fel. Den MÅSTE genereras på så vis att segways vinkel mot horisontalplanet ändras, viket är det samma som att du lutar dig. Ställer du ett kylskåp på segwayen (som var en annan ide du skrev om) så kommer segwayen inte att röra sig ur fläcken såvida du inte kan få kylskåpet att luta sig i endera riktningen. Du får testa med ett radiostyrt kylskåp i så fall.
Skrivet av Gimbal
Och jag håller med, jag menar bara att det är reglersystemet som håller koll och flyttar tyngdpunkten precis ditt där den vill ha den. Att man sedan låter föraren flytta sin tyngdpunkt som styrsignal är i princip enbart för att det är ett intuitivt sätta att ge styrsignalen. Men man kunde lika gärna använt vridrulle, gaspedal eller röstkommando (vilket kanske inte vore så lämpligt) för att ge denna styrsignal.
Jag går inte in på det här mer nu, jag tror att det finns andra som är involverade i projektet som väl vet hur det funkar så det blir nog väl till sist i alla fall. :)
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Så du anser att om en förare lutar sig framåt tillräckligt länge så kommer ett av följande scenarion hända:
1: Segwayen accelererar till maxhastighet varpå den omedelbart faller pladask framåt.
eller
2: Segwayen accelererar tills flykthastighet uppnås och den lämnar jordens yta.

Angående
"Hur sjutton du ska undvika att slå nosen i backen om segwayen börjar bromsa medan du lutar dig framåt, bara för att den tycker batteriet börjar ta slut. Finns ju inte en teoretisk möjlighet att hålla balans i det läget."

Jo det finns det, om segwayen hela tiden är i kontroll över balansen och ser förarens vinglade hit och dit enbart som ett sätt att förmedla gaspådraget. En kvick sökning på "segway low battery" ger följande från wikipedia.

"In September 2003, the Segway PT was recalled because if users ignored repeated low battery warnings on the PTs, it could ultimately lead them to fall.[18] With a software patch to version 12.0, the PT would automatically slow down and stop in response to detecting low battery power. Any units sold before September 2003 with a label 12.0 have the upgraded software."

Titta, de senaste 8 åren så verkar det som förarna inte trillar av när lågt batteri detekteras. :humm:

Om kylskåpsförslaget så antog jag (tydligen felaktigt) att folk förstod att jag inte avsåg att kylskåpet själv skulle styra. En alternativ styrmetod, t.ex radiostyrning var alltså underförstått.
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

Scenarion 2 röstar jag för! :tumupp:
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Är det någon som har nån idé om vad vi ska rösta om härnäst, eller har alla lagt sina segway-planer i ide?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

På Wikin har jag skrivit Projekthantering.

http://www.elektronikforumet.com/wiki/i ... thantering

Vad jag har sätt i denna tråd har alla bara malt på med förslag och tankar utan att beakta hur egentligen konstruktionsförloppet ska gå till. Dessutom tror jag det krävs bra mycket mer dokumentation och struktur än vad som hittills skrivits för att projektet i huvudtaget ska lyckas.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Funderingar angående projekthanteringen:

Att binda sig vid en Top-down konstruktion, viket naturligtvis ger den bästa slutprodukten, kan nog funka i teorin när alla sitter på samma företag och har helt andra möjligheter till direktkommunikation och ekonomiresurser.

En Top-down konstruktion kräver en långt gående detaljplanering, det riskerar att allt tar så lång tid att folk tröttnar och dessutom blir det förmodligen betydligt kostsammare.

En Bottom–up konstruktion däremot kommer med all sannolikhet att generera en så bristfällig konstruktion att den inte blir praktiskt användbar.

Så min uppfattning om projekthanteringen lutar nog åt att försöka hitta en gyllene medelväg mellan Top-down konstruktion och Bottom–up konstruktion.

För att komma i mål med det så gäller ju att man till att börja med kan komma överens om vad man som minimum förväntar sig av den färdiga enheten. Blir den bättre så är det en bonus.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

SeniorLemuren: Det är inte Gimbal som har otur när han tänker. Det är du som inte förstår vad han parar om. Han har helt rätt.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Ja, jag tänkte inte gå in på det det här något mer. Men ok, för att sammanfatta det hela. Jag har påstått Walles sätt att beskriva hur det fungerar är det rätta och för att visa detta hänvisade jag till en länk denna beskrivning som bekräftar Walles teori och det håller inte Gimbal med om. Han anser att den beskrivningen inte är vetenskaplig nog. Men klart är att om jag skulle tillverka en segway så skulle jag helt säkert utgå ifrån att den teorin stämmer. Läs länken och begrunda, för nu lägger jag ner denna diskussion sedan får ni tycka vad ni vill.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Men den beskrivningen är mer hur den upplevs fungera från användares synvinkel. Luta dig framåt så går det framåt, luta dig bakåt så går det bakåt, och så långt är det säkert rätt. Ungefär som att beskriva hur en bil fungerar, tryck på gasen så går det framåt.

Sett ut segwayens synvinkel (som länken inte beskriver) så handlar det hela tiden om att balansera "lasten" dvs föraren, och tolka hans sprattlande för att sedan ge lite framåtvikt vid acc. och lite bakåtvikt vid deacc.

Vill segwayen inte alls köra (pga någon intern anledning) så skulle den kunna stå still på fläcken oavsett hur föraren lutar. Och med still menas rulla några decimeter fram och tillbaks, tillräckligt för att motverka förarens försök att skapa framåt/bakåtvikt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Detta , och trådskaparens budskap om att inte gå för fort fram!
Gör att det inte är intressant att följa detta längre.
Jag trodde att detta var en seriös satsning på ett praktiskt fordon ;-(

Men jag har hittat ett antal olika prylar som väl kan fungera som transportmedel. Så tack så länge säger Lasp !
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Gimbal skrev: Sett ut segwayens synvinkel (som länken inte beskriver) så handlar det hela tiden om att balansera "lasten" dvs föraren, och tolka hans sprattlande för att sedan ge lite framåtvikt vid acc. och lite bakåtvikt vid deacc.
Ja du Gimbal, då är vi där till slut. Det vill säga, att det är segways funktion att tolka förarens ändringar i balansen (sprattlandet som du uttrycker det) för att få ekipaget att röra sig i endera riktningen. Gött att du kom på det till slut.

Det är bara det att du uttrycker dig lite konstigt. Här ovan säger du, så vitt jag kan förstå, att det är segwayen som ska tolka rörelserna (vilket är helt ok.) för att sedan ge framåtvikt vid acc. och bakåtvikt vid deacc??? Puuuh.

Nej jag tror att jag gör som Lasp och går vidare med något eget. Det här verkar inte riktigt seriöst.
Skriv svar