Sen jag fick igång fräsen har intresset från flera håll blivit stort att få diverse prylar tillverkade, främst smycken, inredningsdetaljer mm. i plast.
Men då är ju den stora frågan, vad för plast är lämpligast för detta, och var finns den att få tag i?
Det är i princip inga krav att det ska vara särskilt hållbart, dock ska det vara (relativt) snällt att bearbeta i fräs, och det ska gå att få tag på i princip i regnbågens alla färger, både genomskinligt och ej. Samt det viktigaste kriteriet, det ska vara billigast möjliga.
Tjockleken bör vara sådär 2-3mm, och de lämpligaste storlekarna är runt 500x500mm, men såklart är allt bra då det bara är att kapa.
Så, vad har ni för goda tips på plasttyper och återförsäljare?
Det jag hittat efter kvällens sökningar är http://www.slojd-detaljer.se som säljer Polystyren (hur är det att bearbeta?) LÄNK och Akrylplast LÄNK i många olika färger. Sen har jag även kollat Stocksundet, som har det mesta, dock krävs det att man köper så förbaskat mycket där ifrån. Visst, de kan köpa tillbaka kapspillet men då blir det bra mycket dyrare per m2.
Sen säljer de ju spillbitar också, men då ska man ta sig dit, samt det finns inga priser angivna på nätet, någon som vet ungefär hur det ligger?
Att handla spillbitar av den lokala glasmästaren är ju en klassiker, men det känns inte riktigt som att det är rätt väg att gå i det här fallet.
Lite råd om plast?
- Klas-Kenny
Re: Lite råd om plast?
Polystyren tror jag är hyfsat att bearbeta, Polyeten (HDPE) är ju trevligt men dyrt,
Skummad PVC tycker jag är ett roligt material, riktigt enkelt att bearbeta och finns i iaf ett tiotal färger:
http://www.vink.se/PRODUKTER/Skylt---Re ... r/PVC.aspx
Dock inte transparent och då den är skummad så blir ju ytfinishen inte riktigt motsvarande typ akryl eller så...
Skummad PVC tycker jag är ett roligt material, riktigt enkelt att bearbeta och finns i iaf ett tiotal färger:
http://www.vink.se/PRODUKTER/Skylt---Re ... r/PVC.aspx
Dock inte transparent och då den är skummad så blir ju ytfinishen inte riktigt motsvarande typ akryl eller så...
klas: stocksundets spill tycker jag ligger bra i pris. Tidigare var det angivet till 60-70 kr/kilot, om det är det priset jag faktiskt betalat vet jag inte..
Akryl (plexiglas) tycker jag kladdar mycket mer än polykarbonat (lexan) så får jag välja blir det lexan..
POM är annars en trevlig plast att fräsa i, men har bara sett den i svart och "vit"
Bauhaus (i alla fall min) har en hög olikfärgade plastskivor, tror det är akryl dock..
Akryl (plexiglas) tycker jag kladdar mycket mer än polykarbonat (lexan) så får jag välja blir det lexan..
POM är annars en trevlig plast att fräsa i, men har bara sett den i svart och "vit"
Bauhaus (i alla fall min) har en hög olikfärgade plastskivor, tror det är akryl dock..
POM Finns I fler färger, vi tillverkar handtag i blå POM t.ex. Tror dock inte färgutbudet är sådär hiskeligt stort dock, gissningsvis 10-12 olika färger/nyanser. Mycket trevligt att bearbeta är det, lätt att få en snygg ytfinish!
Polykarbonat är också trevligt att bearbeta, men spricker förhållandevis lätt. Färgutbudet vet jag inget om, jag har bara fräst i transparent PC. Inte den billigaste plasten direkt.
Polykarbonat är också trevligt att bearbeta, men spricker förhållandevis lätt. Färgutbudet vet jag inget om, jag har bara fräst i transparent PC. Inte den billigaste plasten direkt.
- Klas-Kenny
Tack för svaren, lite mer att leta på.
Angående antal olika färger lät det kanske värre än jag menar, jag tänker mig alla "vanliga" färger typ svart, vit, röd, grön, blå, gul etc, massa olika nyanser är överkurs.
Stocksundets priser låter ju bra, synd bara att jag har så förbaskat långt dit, får höra med någon bekantom någon kanske kan handla och skicka.
Morsan nämnde något företag hon hittat som säljer spill i Sthlm, Gbg och Malmö,får kolla upp vad det var också.
Angående antal olika färger lät det kanske värre än jag menar, jag tänker mig alla "vanliga" färger typ svart, vit, röd, grön, blå, gul etc, massa olika nyanser är överkurs.
Stocksundets priser låter ju bra, synd bara att jag har så förbaskat långt dit, får höra med någon bekantom någon kanske kan handla och skicka.
Morsan nämnde något företag hon hittat som säljer spill i Sthlm, Gbg och Malmö,får kolla upp vad det var också.
Ursäkta för intrånget men är också intresserad av spill, hos "mitt" glasmästeri tar de fullpris för spill.... 
Dessutom vill jag ha lite olika så man kan "leka"
Kanske någon "nära" kunde fylla en gröning eller nåt för x kronor?

Dessutom vill jag ha lite olika så man kan "leka"

Kanske någon "nära" kunde fylla en gröning eller nåt för x kronor?