Spännhylsor med olika kvalité.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Agwan

Spännhylsor med olika kvalité.

Inlägg av Agwan »

Om jag spänner in en spännhylsa med en fräs i och sedan mäter med klocka mot fräsen så kan jag mäta att det kastar viss mycket. Jag provade också att mäta i konan, och den kastar mindre än en tiondel så mycket.

Jag har provat spänna upp några olika hylsor och mätt ungefär lika mellan dem, och de kastar olika mycket.

Är det vanligt att spännhylsorna inte är bra? Hur mycket är det rimligt att det kastar? Hur mycket kast har ni mätt upp i era maskiner?
Användarvisningsbild
Uttis

Re: Spännhylsor med olika kvalité.

Inlägg av Uttis »

Vad rör det sig om för hylsor och maskin?
thewho

Inlägg av thewho »

Om hylsorna är i skick borde de inte diffa på mer än 1-2 hundringar. Plussar man på de konan diffar så ska man nog inte hamna så mycket över 2 hundringar iaf. Min kines ER16 chuck med 2$ lager i håller sig mellan 1-2 hundringar (om inte minnet sviker)
persa

Inlägg av persa »

Nya ER-hylsor i standardkvalité säljs numera med 10-15 my rundgång. Sen kan man köpa med 5 my rundgång också men till dubbla priset

Problemet är nog oftast att ta hand om hylsorna på rätt sätt. Vara försiktig när man sätter i / tar loss från mutter samt framförallt förvara dom rätt i ett riktigt ställ och inte lösa på bänken
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det kan även vara värt att kolla upp muttern på en billig chuck.
Dess invändiga kona måste också gå kastfritt när den är monterad.

Jag antar att du har monterat hylsorna rätt i muttern?
Hylsan måste "vickas" i, förbi urdragningskanten.
Har man missat detta kan det nog kasta en hel del.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Agwan skrev:Om jag spänner in en spännhylsa med en fräs i och sedan mäter med klocka mot fräsen så kan jag mäta att det kastar viss mycket. Jag provade också att mäta i konan, och den kastar mindre än en tiondel så mycket.
Vart på fräsen mäter du? Mäter du långt från hylsan så blir det ju naturligtvis mer kast, förutsatt att kastet beror på att fräsen inte sitter 100% rakt i hylsan.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Tysken jag köpt spännhylsorna ifrån säger att de är "class 2" kan kasta 15µm. Han använder dem själv och säger att han inte upplevt några fel med dem.

Muttern jag är inte helt säker på hur jag skall mäta, jag kommer inte åt med klockan. Kanske kan låna en vipp-klocka från jobbet och prova.

Mätningen gör jag så nära under inspänningen det går. Och där kastar det olika med olika hylsor. Om det beror på att hylsorna hamnar slumpvis i en kona som inte är bra vet jag inte. Kastet är iaf mellan en och två tiondelar. Kan förklara lite av oscillationerna när jag körde alu... Men i plastmatrialen blir ytorna väldigt fina ändå. Måtten diffar såklart lite ifrån förväntat.

Men man skall inte misströsta, det är ju bara att lokalisera felet och åtgärda. Det vore tråkigt om det är konan i spindeln som är felande, men den kanske går att svarva om.

En grej som jag tycker känns lite konstigt, när jag utan mutter sätter en spännhylsa i konan så vickar den lite tills jag pressat i den ganska så hårt. Skall det vara så? Det känns som att man borde vilja ha en helt parallell införing från första "touch" till hur mycket nu behövs för att spänna verktyget. Annars klämmer man ju hårdare i inspänningen längst ned på konan.

Jag sätter spännhylsan rätt i muttern, så att den snäpper i och fastnar. Och så att den drar loss spännhylsan när man skruvar lös.

Jag var lite orolig över att det stod "ER20-A" på muttern. Men jag antar att "-A" bara beskriver utseendet på utsidan av muttern, dvs vilket verktyg man skall spänna med. Rätt?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag tycker det låter som att konan i chucken skulle ha fel vinkel.
I sådana fall kan spännhylsan sätta sig godtyckligt "på sniskan".

Får du olika kast om demonterar/monterar samma spännhylsa?

Vad är det för chuck du har? Fabrikat?
Agwan

Inlägg av Agwan »

Det är konan i spindelmotorn som kom med Huanyang-VFDn. Som denna: http://www.ebay.com/itm/2-2KW-WATER-COO ... 3a6468d61d
Ingen kvalités-pryl, men de borde ändå fått till rätt lutning på konan.

Provade att stoppa i ett långt verktyg nu och dra åt muttern ganska så löst men hårdare än bara för hand. Det går att vicka verktyget fram och tillbaka ändå.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Agwan skrev:när jag utan mutter sätter en spännhylsa i konan så vickar den lite tills jag pressat i den ganska så hårt. Skall det vara så?
Normalt ska det inte vara så. Någon som äger en kinaspindel kanske kan bekräfta.

Precis när pinnfräsen börjar fastna, kan du då få den att glappa i hylsans övre del?
Det märks enklast om man monterar ett långt verktyg.
persa

Inlägg av persa »

Verkar som inte konan och hylsan stämmer i vinkel. Ska ju som du säger vara parallellt redan från början. Konan för ER-hylsor ska vara 8 grader om jag kommer ihåg rätt. Spindelkonan är starkt misstänkt tycker jag
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag hade ungefär samma problem för nån dag sen, det visade sig vara smuts ganska långt upp i konan på spindeln.
Det är lätt att missa när den sitter monterad i fräsen.

En tidigare kinaspindel sprack ju i konan också, ju hårdare jag drog destå större kast blev det.
Kolla efter sprickor och skräp i konan.

Bild
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jag kan inte se att det skulle vara någon spricka i konan. Jag tror inte heller att det är något skräp i, jag har känt efter noga, och satt i en spännhylsa och vridit runt lite. Och så är det ju längst ner på konan det tar i, och det känns som att det är lika mycket runt hela varvet.

Jag ser egentligen inget annat än att det är konan det är fel på. Det vore väldigt intressant att få höra hur det verkar för andra som har samma sort.

Först skall jag mäta med en vippindikator från jobbet och se om jag kan få vinkeln med någon slags noggrannhet.

Men om jag nog väl kommer fram till att det är fel i konan, vad fasen gör man åt det? Antingen svarva om konan på något sätt som åtgärdar grunden till felet, eller så slipa om spännhylsorna som rättar till symptomen. Kanske man kan sätta ett slippapper på en kon och köra upp medan motorn går? Bara man ser jäkla noga till att man träffar mitt i. Konan i sig kastar inte mer än 15µm eller så, så den sitter centrerat idag.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag ska prova i min spindel med en helt ny spännhylsa och se hur det känns.
Du upplever alltså att den bredaste delen på konan tar i först och det tar inte helt jämt utan man kan vicka på hylsan lite?
Agwan

Inlägg av Agwan »

Precis, först när man tryckt upp den ganska så långt så blir den stabil. Men då har nog bara spännhylsan blivit konisk på insidan.

Du kan också prova med ett rätt långt verktyg i spännhylsan. Då kan jag inte trycka upp den så hårt att det inte går att vicka på den.

Jag ser också på den spännhylsa jag kanske kört hårdast med, att det är en liten slitrand som en ring runt om ganska långt ner på den. Förmodligen har verktyget vickat under körning, lite lite bara så att det blivit en tunn rand.
Skriv svar