När jag provade använde jag vanliga keramiska kondingar (X7R?) och sedan fick jag en ide att prova NP0 för att se skillnaden. Notchen på en "pol" i filtret gick från 18dB till 30dB pga detta, med exakt samma värde, NP0 is the shit

När jag satte ihop filtret fick jag runt -60dB notch och väldigt lite genomgångsdämpning på de andra banden, så hyffsat nöjd med resultatet. Jag skulle behövt sätta trimmerkondingar så jag kan finjustera filtret vettigt efter jag satt ihop det. Varje inviduell notch blev helt perfekt på 3.65 MHz men när jag satte ihop dem sköt de iväg lite och jag orkade inte göra mer på det. Men trots lite imperfektion fick jag -60dB, så det duger till att testa det jag vill men det blev inte "perfekt".
Sedan fick jag för mig att bygga ett övertonsfilter för 80m. Den här gången blev det inte lika bra som de jag byggt för 40/20m, bla för att stubbar ger mindre notchar desto lägre frekvens. Men det blev iaf -62dB notch men det jag blev irriterad över var att jag inte fick ner genomgångsdämpningen till mindre än 0.15dB.

Koncert med Smokie. Brorsan är med som ljudtekniker på turnen så det blev gratis inträde. Jag är inte så för "dansbandsrock" men de har en del rockigare låtar och det var bra drag med dansande 60-taggare

Notchfiltret

NP0 ytmonterade kondingar ditlödda på ja, ett sätt...

Mitt filtertestkort

Hybridlågpassfilter, ca 2uH spole så den blev lite stor.