Frekvensomriktare "FÄRDIG"

Berätta om dina pågående projekt.
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Har du några titlar bengt-re?
Då vet jag var jag ska vända mig under uppföljaren på detta projekt rikkitikkitavi. Har storslagna planer redan nu när jag knappt påbörjat detta :D
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Går det inte att använda effekt Mosfet i detta sammanhang?
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Absolut. Det finns en del dokument som ger riktlinjer för vad man ska välja beroende på olika parameterar som t.ex. spänning och switchfrekvens.

IGBT or MOSFET: Choose Wisely

Varför valde jag då IGBT? Man vill ju ha det senaste :D (oftast, ibland iaf...och ibland inte, men men).

Valet var ganska ovesäntligt i detta projekt då målet är att implementera den teori jag läst om i skolan.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ok, ja jag tänkte väl det. :) Men IGBT är kanske dyrare än MOSFET. men det har som du sa också att göra med switchningsfrekvensen och handlar det om höga frekvenser och kraftiga effekt MOSFET så kan gate kapacitansen ev bli ett problem vilket kanske inte är fallet med IGBT.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

jag har säkert någon igbt modul a 25 A, 1200 V (6 transistorsvarianten) som fortfarande sitter inlödd i styrkortet och skräpar i förrådet, om du är intresserad kan jag kanske ta en vända och se om det finns. Givetvis gratis (mot frakt) då jag inte kan garantera funktion...

/rickard.
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Det är anmärkningsvärt vad folk är trevliga på detta forum. Vid flera tillfället har olika användare erbjudit sina tjänster och "produkter" utan att man frågat. Trevligt! :)

Det vore hemskt vänligt rikkitikkitavi. Vad som vore ännu mera intressant är en igbt-driver. Om det finns någon krets från International rectifier eller Ixys eller någon annan som verkar gå till transistorerna så kan det vara en driver. Kanske behöver du något som jag har i mitt skrotförråd? Jag är precis i början på min elektronikskrot-karriär men lite skit har jag iaf
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

tyvär är det bara pulstransformator som används (för att få galvanisk isolation mellan styrkort och kraftelektronik) men de går ju att återanvända (läs avlödning från kretskorten) med lämplig koppling (finns massor av info på www.irf.com men det visste du kanske redan) och de är ju minst sagt stabila.

naturligtvis(tvärr) har jag inga data på något (förutom i de få fall jag har sett komponentnamnet t e x) då allt är OEM.

nja, skrot har jag så det räcker. det är mest det att det är lättare att gå iväg med en kartong till posten 100 m bort än åka ut till en återvinningcentral (som ligger ca 4 km från där jag bor) för sådant tänker man ALDRIG på när man "samlar på bra att ha ".

tänk på saken och kontakta mig via PM så kan vi lösa det den vägen.
jag kan nog ta lite bilder vid behov.

Det är bara kul att se folk bygga något!!! (läs, min lön är en fototråd :)
pheer
EF Sponsor

En liten update

Inlägg av pheer »

Jag har designen av högspänningskretskortet någotsånär klar i huvudet, och delvis i eagle. Jag hoppas kunna färdigställa och beställa under nästa vecka.

Ett par foton på grejerna som införskaffats änsålänge

IGBTs och likriktar-ben
Bild

Kondesator, har tre av dessa, men endast två kommer att användas, seriekopplade då dc-spänningen kommer att ligga på ca 538V(i teorin).
Bild

En dsPIC kommer såklart att användas för motorstyrning, men jag funderar på att använda en till som kan göra lite trevliga beräkningar, typ effektfaktor, visning av övertoner och beräkning av THD(total harmonic distortion, ett mått på övertoner)
Bild

Bild
Bild

Bild
Bild

Bild
Bild
Senast redigerad av pheer 28 april 2010, 14:52:29, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Fin kondensator och fläkt. ;)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

*ler* Det ser ut som om du menar allvar med alla dessa fina prylar..
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Detta ser ju riktigt bra ut. :)
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

bengt-re skrev:*ler* Det ser ut som om du menar allvar med alla dessa fina prylar..
Det får du gärna förtydliga lite...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jamen bara att det är många fina prylar, bra trissor - cool DSP-uP, stöddiga kondingar. Ser ut som om du har tänkt på det mesta och verkligen menar allvar med att få det hela att fungera.
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Givetvis, det är ju ingen idé att gå in i ett projekt halvhjärtat! Lika bra att gå ut 200% så man har lite att ta av när det går emot :D
*ändrad*
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har sex sånna kondensatorer i okänt skick. Vill du ha dom? De är lite lika vackra.
Skriv svar