Huawei e220 med telia och dir-655 byter ip itäta intervall

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
evewes

Huawei e220 med telia och dir-655 byter ip itäta intervall

Inlägg av evewes »

Hej
Har lött in en koax i e220 och satt på en yagi vilket fungerar bra (täckning) med dir-655 och telia mobilt bredband.
Tyvärr visar det sig att telia har dynamisk ip som kan byta ip rätt ofta var 15minut, vilket får mig att misstänka att jag har något problem mellan routern och dongeln som gör att det bryter och kopplar upp igen.
Jag har även problem med uppdatering av dyndns av någon anledning.

Finns det något sätt att hindra byten av IP? Jag vet att tex 3 har fasta ip ,men inte telia verkar det som.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Huawei e220 med telia och dir-655 byter ip itäta interva

Inlägg av MiaM »

Inte svar på din fråga men jag har läst att 3G-operatörerna kör med en del trick som gör att man ändå inte kan ta emot inkommande trafik, varpå DynDNS eller liknande kanske inte är nån idé?

D-link kan också vara ett fel, fast kanske inte just för detta...

Min erfarenhet säger mig att det enda säkra kortet för routers är nåt som kan köra WRT, fast jag har inte provat så många routers.

Har du provkört samma USB-sticka mot en vanlig dator?

(Tips: ifall det är nån trist app som krävs för att koppla upp så kan det ändå vara så att uppkopplingen syns i "nätverksanslutningar" och att man där kan slå på "internetdelning" med den. Så funkar det iaf med "Mobile Partner" mot Huawei-modemet som ingår internt i Asus Eee Pc 901GO - det tog ett tag för mig att upptäcka. Man måste mata in pin-kod i "Mobile Partner" men sen kan man koppla upp via "nätverksanslutningar", rörigt värre).
tgr

Inlägg av tgr »

Har du kollat dina loggar om det inte är så att du blir ständigt nerkopplad och sedan kopplar upp igen automatiskt och därför får ny ip?
Jag känner inte till att det är möjligt för ppp-kopplingen att förhandla om ip under tiden men jag vet såklart inte allt... De kör åtminstone inte dhcp över modemlänken.

Jag har också ett huawei med logperiodisk antenn (Poynting).
Jag kör modemet i en linuxmaskin. Jag använder telenor och får ny IP varje gång jag kopplar upp. Normalt kopplas jag inte ner utan kan vara uppkopplad i veckor med samma IP. Detta trots att jag har ganska taskig mottagning å normalt har RSSI pendlande mellan 10 och 20.
Telenor och 3 har gemensamt nät utanför storstäderna så de borde fungera lika om du inte köper en specialare med riktig fast ip. Det borde i så fall vara en annan APN.

Telenor tillåter ingen inkommande trafik utan jag har löst det med att koppla upp vpn ut till en VPS jag hyr.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

MiaM: det beror helt på opperatören
Telenor tror jag det är jag kör på jobbmobilen, inkommande data och statisk IP är tilläggstjänster...
Tele2 körde jag hemma innan och där var det inga problem att ta emot data och det dynamiska ip var ganska statiskt
3 kunde i alla fall inte tidigare ta emot data från andra 3 abb men från alla andra funka det..

Det är inte så att den ligger och växlar mellan 2.5G/3G och då byter ip nummer varje gång?
evewes

Inlägg av evewes »

Undrar om modemet får spänningsfall jag använder en 5 m usb.
Börjar minnas att e220 levereras med en dubbel usb för matning
från separata nav? Kan ha fel.
Rofhök

Inlägg av Rofhök »

evewes: Sitter just nu på ett E220 och som du säger så levererades de med dubbel usb.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Dubbel USB är nog rätt vanligt för 3G-modem. Det medföljer en sån USB-sladd till SonyEricsson MD400 (ett riktigt skitmodem IMHO som verkar ha värmeproblem om man surfar för hårt, dra ner en torrent och 3G-surfen börjar megastrula, kör samma SIM i Huawei och det går klockrent). Den sladden känns dessutom rätt "grov" för att vara USB.

Ett separat 5V-agg vid modemet är nog en bra idé, eller några bra kondingar och rejäl kabel (typ nät/högtalarkabel istället för de klena standard-USB-sladdarna).

Enklast är väl att testa att flytta D-link-routern så att den sitter på ungefär samma plats som modemet och se om det hjälper, i så fall är USB-förlängningen troligen boven.
Rofhök

Inlägg av Rofhök »

kan gärna skicka dig ett par andra modem om du vill prova runt.
evewes

Inlägg av evewes »

MiaM skrev:Dubbel USB är nog rätt vanligt för 3G-modem. Det medföljer en sån USB-sladd till SonyEricsson MD400 (ett riktigt skitmodem IMHO som verkar ha värmeproblem om man surfar för hårt, dra ner en torrent och 3G-surfen börjar megastrula, kör samma SIM i Huawei och det går klockrent). Den sladden känns dessutom rätt "grov" för att vara USB.

Ett separat 5V-agg vid modemet är nog en bra idé, eller några bra kondingar och rejäl kabel (typ nät/högtalarkabel istället för de klena standard-USB-sladdarna).

Enklast är väl att testa att flytta D-link-routern så att den sitter på ungefär samma plats som modemet och se om det hjälper, i så fall är USB-förlängningen troligen boven.

MD400 har jag oxå det "dog" vid belastning och har inte vaknat sen dess. Men snyggt var det :)
evewes

Inlägg av evewes »

Rofhök skrev:kan gärna skicka dig ett par andra modem om du vill prova runt.
Jag är positiv vilka har du? Funkar dom köper jag ut dom av dig.
Rofhök

Inlägg av Rofhök »

hmm, de jag hittar just nu är följande

Huawei E1550 sticka 2 st
ZTE mfc 102 sticka 2 st
sen ett lite nyare huawei, men vet inte ifall jag vill sälja det, det kopplar ner rätt ofta och jag misstänker att det är problem med hårdvaran.
Skriv svar