eMaker Huxley 3D-skrivare (fd. Orca 3D-skrivare (reprap))
Re: Orca 3D-skrivare (reprap)
Jag "leker" med en sån här: http://www.objet.com/3D-Printer/Objet_Eden260V/
Här kan du se "honom" titta in till fräsen:
Tappade biten i golvet, inte en spricka.
Här kan du se "honom" titta in till fräsen:
Tappade biten i golvet, inte en spricka.
Finns det några DIY projekt som använder liknande teknik och härdplaster?
Några hundra tusen, inte så farligt egentligen.
Coolast är när man skriver ut i gummi.
Materialet kostar runt 10-20:-/cm2, för de enklare maskinerna bara 2:-.
Stödmaterialet sköljs bort med vatten och ytan behöver bara finslipas innan lackning.
Skulle gärna ha en hemma...
Men inte sett någon liknande DIY, troligen för att skrivhuvudet är så komplext.
Coolast är när man skriver ut i gummi.

Materialet kostar runt 10-20:-/cm2, för de enklare maskinerna bara 2:-.
Stödmaterialet sköljs bort med vatten och ytan behöver bara finslipas innan lackning.
Skulle gärna ha en hemma...
Men inte sett någon liknande DIY, troligen för att skrivhuvudet är så komplext.
Finns ett trevligt diy-projekt med uv-härdande vätska, vet inte hur det slutade dock.
Den med laser? Kommer ihåg den, var inte det typ ett universitetsprojekt?
Njä det jag tänker på använder en vanlig projektor
EDIT hittade sidan
http://3dhomemade.blogspot.com/
EDIT hittade sidan
http://3dhomemade.blogspot.com/
Nu svävar vi väl ut en hel del från RepRap? Man kan ju inte prata om professionell utrustning för en kvarts miljon i samma mening som en RepRap för några tusenlappar som man skruvar ihop på köksbordet...
Själv har jag beställt en Ultimaker som jag väntar otåligt på. Jag valde den för att slippa just det där med att leta delar och fundera så mycket. Man får allt man behöver i en lådda, IKEA-stuket. Visst den kostar väl lite mer än de gamla hederliga RepRap-modellerna och den är "new on the block" men för mig är det värt det. Jag gillar även hastigheten på den, lite mer drag i extruder-delen än de mer vanliga varianterna. Volymen den kan skriva är ganska trevlig också (dock inget unikt på något sätt).
Själv har jag beställt en Ultimaker som jag väntar otåligt på. Jag valde den för att slippa just det där med att leta delar och fundera så mycket. Man får allt man behöver i en lådda, IKEA-stuket. Visst den kostar väl lite mer än de gamla hederliga RepRap-modellerna och den är "new on the block" men för mig är det värt det. Jag gillar även hastigheten på den, lite mer drag i extruder-delen än de mer vanliga varianterna. Volymen den kan skriva är ganska trevlig också (dock inget unikt på något sätt).
Vi spånar mest om material, det är ju ett mycket intressant ämne!
Använbder RepRap den typ av plast som jag testat, polymorphic eller kan man använda flera material?
Jag har funderat på att bygga själva huvudet och testa på en vanlig maskin.
Använbder RepRap den typ av plast som jag testat, polymorphic eller kan man använda flera material?
Precis,
vad kostade din ultimaker? Har själv varit sugen på en reprap under en längre tid..
Vad är det för programvara man kör? Har inte riktigt blivit klar på den punkten, för rent generellt är ju dessa maskiner bara en X och Y axel för skrivhuvudet och Z på ett sänkbart bord. Borde inte vara allt för stora problem att fräsa ut alla delar man behöver till en, och en hot-end går ju att ordna.. men ska man börja göra egen mjukvara blir det genast jobbigare..
Så finns det någon mjukvara som tar en typ stl och genererar g-kod eller step/dir vore det ju rätt nice.
vad kostade din ultimaker? Har själv varit sugen på en reprap under en längre tid..
Vad är det för programvara man kör? Har inte riktigt blivit klar på den punkten, för rent generellt är ju dessa maskiner bara en X och Y axel för skrivhuvudet och Z på ett sänkbart bord. Borde inte vara allt för stora problem att fräsa ut alla delar man behöver till en, och en hot-end går ju att ordna.. men ska man börja göra egen mjukvara blir det genast jobbigare..
Så finns det någon mjukvara som tar en typ stl och genererar g-kod eller step/dir vore det ju rätt nice.

Generellt bör alla termoplaster fungera mer eller mindre bra.
Till reprap finns åtminstone två CAM-programvaror "original" från reprap.org och skeinforge.
Till reprap finns åtminstone två CAM-programvaror "original" från reprap.org och skeinforge.
Vad jag förstått så är det vanligaste ABS när det gäller makerbot, reprap osv. Det är inte en polymorfisk plast vad jag vet utan en termoplast, rätta mig gärna om jag har fel.dar303 skrev:Vi spånar mest om material, det är ju ett mycket intressant ämne!
och redsnapper som behövs för att kunna anv. GEN6 elektroniken.
Vad exakt är standardelektroniken?
I teorin borde man ju bara behöva en treaxlig stegmotordrivare med ett par reläutgångar för matning, värmning av bord och munstycke... eller?
I teorin borde man ju bara behöva en treaxlig stegmotordrivare med ett par reläutgångar för matning, värmning av bord och munstycke... eller?
jag har ingen aning om vad en polymorfisk plast är.
Den plast som säljs som "Polymorphic" är en termoplast med låg glastemperatur och låg "smält"-temperatur. Därför kan du forma den enkelt vid relativt låg temp.
Den plast som säljs som "Polymorphic" är en termoplast med låg glastemperatur och låg "smält"-temperatur. Därför kan du forma den enkelt vid relativt låg temp.