Världens starkaste handhållna Gröna Laser

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Re: Världens starkaste handhållna Gröna Laser

Inlägg av gOry »

Hörde senast igår på radio att järnvägstrafiken rapporterar minst ett fall i månaden om lokförare som blir attackerade med laser.
Dom intervjua även en lokförare som påtogs märka av att synen börjar bli sämre.

Förstår inte vad dessa idioter som pysslar med detta försöker uppnå, tror dom att tåget ska spåra ur i en stor hollywood explosion?

Innehar själv en grönlaser köpt i Kina men skulle aldrig få för mig att rikta den mot någon som inte är med på de och aldrig i ansiktet.
Den har dock kommit till mycket nytta, har haft vid flertal tillfällen när jag bytt stryleder, farsan har haft den när de slog ner staketstolpar för att få alla på en rak linje.
Den ligger faktiskt i garaget bland verktygen :)
Senast redigerad av gOry 9 november 2011, 00:17:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag har själv en grön handhållen laser på 30+mW som jag har använt till både det ena och det andra, mycket användbara saker, men skulle aldrig drömma om att använda den mot någon....
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Här i Göteborg har kollektivtrafiken stora problem, det är en notis i GP en eller flera gånger i veckan om buss- eller spårvagnsförare som blivit belysta. Automatiska motmedel i form av laserstyrda robotar tycker jag kunde vara en bra lösning.
sorry

Inlägg av sorry »

Vissa polisdistrikt anser att grön laser är ett olaga vapeninnehav och handlar därefter .

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... 340GQxQJvg
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

LHelge skrev:Här i Göteborg har kollektivtrafiken stora problem, det är en notis i GP en eller flera gånger i veckan om buss- eller spårvagnsförare som blivit belysta. Automatiska motmedel i form av laserstyrda robotar tycker jag kunde vara en bra lösning.
Nej inga polis-drones som flyger omkring. Då flyttar jag till Sibirien.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

självklart skall användandet av laser mot personer på allmän plats, om personen som belyses är förare av fordon klassas som terrorbrott och påföljden bli därefter.

enda sättet att komma åt problemet med idioter som inte begriper vad de håller på med. information är meningslös i detta fallet, de är inte mottagliga.
Murer

Inlägg av Murer »

Jag tror faktiskt att det ligger mycket i okunskap också. Var nere till Turkiet för ett par månader sedan och varenda snorunge hade en kraftig grön laser och lekte med då de gick att få tag i överallt. I en butik hittade jag en kinalaser märkt med 200 mW och den kunde man få för 300kr. Jag är förvånad att jag kom därifrån utan synskador då föräldrarna sket i att deras barn lyste och lekte. De antog väl att de var i samma klass som de röda lasrar som går att köpa i leksaksaffärer och liknande. Förstår dem lite faktiskt, vissa lasrar hade likt billiga röda lasrar (<2 mW) utbytbara huvuden med mönster så att man kan lysa bilder på väggar.

Sen kommer dessa barn hem till Sverige med sina tuffa lasrar och leker. Om dessa lasrar är lika tillgängliga på alla semesterorter så tror jag att det är väääldigt många barn som är ägare till lasrar som kan (och förmodligen kommer) skada dem själva, sina föräldrar och lekkamrater. Mycker sorgligt. Kanske tullen skall kolla igenom bagage hos barnfamiljer vid hemresa? :D

Visst, det finns säkert många idioter som gör dessa saker. Men jag tror även det finns en hel del barn i åldrarna 8-12 som inte riktigt förstår hur farliga dessa är, och att det faktiskt kan förstöra folks liv till viss mån.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vad folk inte vill inse är att barn ofta är agerar utan att tänka till och hänsyn till andra. En del lär sig innan dom blir myndiga, andra inte. Att tullen kollar efter handburen laser tycker jag är en utmärkt idé.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Tror tullen redan kollar i största mån de kan, men när de bevisligen går att postorder beställa handvapen från usa till Sverige så tror jag rätt många laserpekare lätt slinker igenom.
Murer

Inlägg av Murer »

gOry: Folk under 18 har ett problem då de inte kan utföra betalningar via internet (gäller Swebank iallafall), och mig veterligen är det få Hong Kong-säljare som erbjuder betalning via postförskott. Eller är det måhända väldigt många föräldrar som är villiga att betala via sina kort?

Märk väl att jag vill tro att det mestadels är omyndiga personer som sysslar med detta. :D
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

rikkitikkitavi skrev:självklart skall användandet av laser mot personer på allmän plats, om personen som belyses är förare av fordon klassas som terrorbrott och påföljden bli därefter.

Nu får du ju ge dej, varför skulle det bli terrorbrott ? har du över huvud taget koll på hur terroristbrott defineras och vad dessa lagar är tänkta att användas för ? eller förespråkar du ändamålsglidning ? isåfall kanske vi skulle döma dom för våldtäkt också för att klämma till dom riktigt ?

..Däremot är jag helt för högre påföljder, men det är andra brottsrubriceringar som kommer på fråga isåfall.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Tycker ändå grön laser verkar vara låg prioritet på att åtgärda.
Tänk på alla älgjägare som traskar runt i skogarna just nu.
De har massor med restriktioner, varningshattar i orange,
älgprov, skjutövningar osv.

Goiânia accident i Brasilien vittnar om vad som händer när
okunniga får tag i "häftiga" saker att leka med. Lite som grön
laser det också, radioaktivt cesium klorid.

http://en.wikipedia.org/wiki/Goiania_accident
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Endast personer med någon form av teknisk examen får syssla med "häftiga saker" fortsättningsvis? :badgrin:
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Eller också blir det obligatoriskt med orange hatt för alla som ska ha laser.
SM3KYH

Inlägg av SM3KYH »

Glenn skrev:
rikkitikkitavi skrev: ..Däremot är jag helt för högre påföljder, men det är andra brottsrubriceringar som kommer på fråga isåfall.
Typ Luftfartssabotage enligt Brottsbalken
För det är vad det rubriceras som när man lyser på piloterna i flygplan. Brottet blir kanske grovt om det är ett flygplan i linjefart med passagerare.

Luftfartssabotage = "allmänfarligt brott som begås av den som på annat sätt än genom kapning förstör eller allvarligt skadar flygplan i trafik eller vidtar åtgärd som är ägnad att framkalla fara för säkerheten under flygning".

Den som i annat fall
1. förstör eller allvarligt skadar ett sådant fartyg eller en sådan plattform som anges i första stycket eller ett luftfartyg i trafik, eller
2. vidtar en åtgärd som är ägnad att framkalla fara för säkerheten för ett sådant fartyg eller en sådan plattform som anges i första stycket eller för ett luftfartygs säkerhet under flygning döms för sjö- eller luftfartssabotage till fängelse i högst fyra år.

Är brott som avses i första eller andra stycket att anse som grovt, döms till fängelse på viss tid, lägst två och högst arton år, eller på livstid. Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om därigenom framkallats fara för flera människoliv eller om gärningen annars varit av särskilt farlig art. Lag (2009:396)."

Räcker väl till?
- typ samma straffsatser som de nämnda terroristbrotten!
Skriv svar