Hejsan
Jag fick en fråga av grannen om det finns någon rörelsedetektor för 12v.
Den skall användas för att få en åtel lampa att tändas vid jakt .
Jag haren funderar på att köpa en billig detektor på Clas i sjön , riva sönder den för att se vad elektroniken har för spänning sedan försöka anpassa det för 12v eller få till så att jag får ett relä att dra för att tända lampan.
Är det någon här som har mer erfarenhet om dessa rörelsedetektorer ?
mvh Göran
rörelsedetektor för 12v
Re: rörelsedetektor för 12v
Vanliga larm-dekkare matas med 12 volt och har för det mesta nc/no utgångar.
Kanske kunde funka med ett extra relä (dom är ganska små i larm-ir-detektorer (långt ord)
Kanske kunde funka med ett extra relä (dom är ganska små i larm-ir-detektorer (långt ord)
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Säg åt honom att ha lyset på svagt (dimmer) och vrida på lite mera ljus långsamt tills han är nöjd för att på ett säkert sätt klämma iväg en kula.
Ett bra sätt är att stressa grisarna med att ha en lampa som flashar igång för att sedan slockana då ingen är kvar på åteln.
Ett bra sätt är att stressa grisarna med att ha en lampa som flashar igång för att sedan slockana då ingen är kvar på åteln.
Han har ngn lampa med "grönt ljus" som tydligen inte grisarna ser så bra . Hurvida det fungerar vet jag inte . Därför tror han att man skulle kunna tända plötsligt .tecno skrev:Säg åt honom att ha lyset på svagt (dimmer) och vrida på lite mera ljus långsamt tills han är nöjd för att på ett säkert sätt klämma iväg en kula.
Men iden är ju mycket bra , för jag misstänker att det batterikraft han vill spara på detta vis.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Det är omöjligt att han gör slut på ett 12V blyacc lagom stort på en sittning på åteln med ljuset på konstant. Tar för givet att han kör med LED belysning.
Jo, jag har gjort om 230 V detektorer till 12 V och det är ganska enkelt. Normalt har de ett relä på 24 V, men det finns samma typ för 12 V. Spänningen 230 V går via en kondensator och resistor till en likriktare och zenerstab till 24V, de är inte så svåra att hitta. Sedan kan elektroniken ha en liten stab efter på 5 eller 9 V.
Jag rev bort 230 V nätdelen och bytte till 12 V relä och 12 V matning i stället för 24 V. Man får byta resistorn till zenerdioden för 5 eller 9 V. Sedan fungerar det. Kan se lite olika ut för olika fabrikat. Jag köpte mina på Biltema för ett antal år sedan.
Jag rev bort 230 V nätdelen och bytte till 12 V relä och 12 V matning i stället för 24 V. Man får byta resistorn till zenerdioden för 5 eller 9 V. Sedan fungerar det. Kan se lite olika ut för olika fabrikat. Jag köpte mina på Biltema för ett antal år sedan.