Jag har också funderat över likheten mellan en multicopter och en Segway. Fick en galen idé att man borde kunna sätta accelerometern ett väl definierat avstånd från rotationscentrum och på så sätt också få en vinkelaccelerationskomposant i accelerationsmätningen. Jag tror att detta skulle göra kalmanfiltret ännu snabbare och bättre. Vad gäller komponenter tycker jag det känns lite snålt att slakta wii-delar. Så dyrt är det inte att köpa fräscha komponenter, speciellt om man ska producera kortet i något större serier.gOry skrev:Skulle man inte kunna basera de på ungefär samma komponenter som MultiWii korten tillsammans med Wii motion plus och nunchuck sensorerna?
De som behövs är ny kodsnutt och fartreglage?
Glappfrihet är väldigt viktigt när det gäller reglering, blir väldigt lätt oscillationer i en vanlig PID-regulator om man har vad som kallas för backlash i drivlinan. Egentligen kanske direktdrivna hjulmotorer kunde vara en bra idé. Ska man ha hjul som är ~40 cm stora så kan man få in ganska många poler och få ned varvtalet på det sättet. BLDC-motorers effektivitet är proportionell mot magneternas hastighet förbi spolen har jag för mig, så ska man ha direktdrift på en lågvarvig motor måste den ha en stor radie. Då är frågan om det är dyrt att tillverka egna motorer. Vad kan det kosta att få statorlameller tillverkade? Magneter kan man köpa en stor batch och limma i fälgen.
Vad gäller budget så är jag inne på Walles linje, några riktlinjer jag tänker mig:
* Arbetstid är gratis, och man pytsar in så mycket man känner att man kan avvara.
* Ingen tjänar några pengar på projektet (iaf inte från folk som är med och bidrar) dvs självkostnadspriser
* Open engineering, alla resultat blir publika
Vad gäller bredden så säger ju lagen 75 cm, så det får väl vara någon form av övre gräns.