Nu kom jag in på wikin, man får tydligen inte ha konstiga tecken i lösenordet heller, det fungerade när jag ändrade lösenord. Bra säkerhet där...
Uppdaterade wikisidan med en systemstruktur som jag tycker kunde vara lämplig. Det är bara ett förslag så det är fritt fram att komma med synpunkter, göra ändringar eller kasta bort alltihopa.
Ska maila Petter ikväll och göra honom uppmärksam på denna tråden.
Kan inte någon bygga en egen Segway!? Jag älskar transport-projekt och ett Segway-bygge vore grädden på moset! Jag har tyvärr varken kunskapen, utrymmet, eller pengarna som behövs för att bygg nått själv, tyvärr.
De e lustigt att så många var intresserade i sam projekt med att bygga segway, de hade jag inte trott
Jag har nämligen pysslat ett tag med en egen, dock så har jag hållit på ett tag då man har mycket annat
på schemat samtidigt.
Jag har sett tråden och tänkte att man kunde lika gärna visa vad man håller på med.
Så jag åkte till verkstaden i dag och tog ett litet videoklipp.
Hade egentligen tänkt att hålla allt tills jag var klar, men men, tänkte att det är kul om man kan göda intresset
för de skulle vara riktigt kul om ni får i hopp en version.
Det måste vara glapp i USB kabeln då jag inte haft några problem innan, "ni kan höra mig muttra lite "
Jag har lite fix kvar innan jag kommer kalibrera in en vettig PID regulator, här i klippet så är bara P delen aktiv.
Så den går inte att stå på än, har inte vågat testat iaf
Riktigt häftig lizerdboy! Bra användning av logger också!
Men om du har kommit så här längt, fräcka motorer med växellåda. Kan vara ett bra sätt att starta på.
Oavsett kan man ju se projektet som ett antal delprojekt där delar kan återvinnas när det kommer fram bättre lösningar.
Jag trodde att ElCykelmotorer vore en bra start, Men man kan kanske tom finna motorer som ligger i hjulen!
Den dyraste biten som komponent blir säkert batteri, när det är dags för lite längre turer.
Men jag tror att detta kan bli något som ett bra samprojekt.
Skall det vara en insats i form av pengar på något sätt, så att det lättare kommer igång med tester?
Kom just att tänka på en sak som troligtvis kommer genomsyra hela projektet. Valet av µC!
Antar att det blir PIC eller AVR då det är mest populärt här. Men dem två brukar kunna skapa rätt bra fighter själva så:
PIC vs. AVR?
Jag tänkte också på det, men bygger man modulärt är det väl iofs inte omöjligt att ha två olika styrkort, baserade på olika familjer,
kraftkort osv kan ju vara samma ändå.
sen om det visar sej att bara det ena utvecklas ordentligt, ja då var det uppenbart ett bättre val (kanske inte pga tekniska kvaliteer, utan helt enkelt att fler ville arbeta med det kortet.)
Angående namn är nog inte sefway bra, då tror jag segway kommer att skicka ett fett brev med advokatiska i..
Jag tror det vore bra att försöka hitta en standardiserad motor man isåfall kan göra gruppköp på, sen kommer säkert folk att
välja andra motorer ändå, men det vore bra om det fanns en ganska stor bas av folk som hade nån slaghs standardiserad hw.
Lasp skrev:Riktigt häftig lizerdboy! Bra användning av logger också!
Men om du har kommit så här längt, fräcka motorer med växellåda. Kan vara ett bra sätt att starta på.
Oavsett kan man ju se projektet som ett antal delprojekt där delar kan återvinnas när det kommer fram bättre lösningar.
Jag trodde att ElCykelmotorer vore en bra start, Men man kan kanske tom finna motorer som ligger i hjulen!
Den dyraste biten som komponent blir säkert batteri, när det är dags för lite längre turer.
Men jag tror att detta kan bli något som ett bra samprojekt.
Skall det vara en insats i form av pengar på något sätt, så att det lättare kommer igång med tester?
Håller med, riktigt nice!
Jag funderade på det där med motorer som ligger i hjulen, det vore ju riktigt trevligt med tanke på att man spar en hel del plats! Det går ju att bygga förhållandevis platta BLDC-motorer, men problemet är väl att utan växellåda behöver man väl en ganska rejäl motor för att få lite moment. Hittade denna på tuben: Men två 20 kW-motorer i en Segway är nog att ta i Dock är det kanske möjligt att bygga motorn så den driver ytterringen i en planetväxel (som då alltså skulle ha ungefär samma diameter som motorn), och hjulet skulle då alltså vara planetbärare, och solhjulet fast mot plattformen man står på.
Då får man en motor+växellåda med förhållandevis stor diameter, men ganska "platt" som borde få plats i en fälg. Med Gearotic motion ($75) kan man designa själva kuggjulen och även få ut G-kod för 4-axlig CNC-bearbetning. Men då måste man ju ha tillgång till en 4-axlig fräs också.
Edit: Om man istället driver solhjulet (sun gear) och har ytterringen fast monterad och plockar ut kraften från planetbäraren får man större reduktion. Här behövs det en hel del matte för att räkna ut vad som är optimalt. T.ex. måste den (Segway, eller vad vi nu kommer kalla den) ju ha nog vridmoment för att orka ta sig upp för trotoarkanter och branta backar, men samtidigt kunna köra närmare 20 km/h. Så det känns som att rätt ände att börja räkna är hur mycket kraft/vrid som behövs för att ta sig upp för en backe med moderat lutning. Hur mycket vrid som behövs för att ta sig upp för trotoarkanter beror ju till stor del på hjulens diameter. Ju större diameter desto bättre. Segways hjuldiameter varierar, standard verkar vara 48 cm, så någonstans däromkring verkar vara vettigt.
Undrar hur svårt/komplicerat det är att göra en konstruktion där hjulen är axellösa? Skulle nog krävas en hel del ingenjörskonst för att så att säga "hålla hjulet i fälgen" och samtidigt få något stabilt och hållbart. Men det vore helt klart "out of the box", eller snarare "where the hell is the box? I've never seen a box!"
Budget: Vad känner ni andra angående budget? Alltså uppskattad total kostnad för en maskin som man skruvar ihop själv. Vill ni ha total lågbudget, och därmed även de kompromisser man får göra, eller är ni beredda på att det får kosta lite mer men därigenom också få bättre prestanda och en snyggare maskin? Personligen så ser jag det som att det måste bli billigare än att gå ut och köpa en Segway, men jag vill ändå inte kompromissa för mycket med prestanda och utseende. Målet som jag ser det är att skapa ett seriöst alternativ till Segway. Jag är alltså inte ute efter något som ser ut, och beter sig, som en första prototyp, utan något som faktiskt är funktionellt och dessutom ser helt ok ut. Som jag ser det är en nyckelfaktor att vi faktiskt har mycket kompetens och resurser att göra något rätt avancerat till förhållandevis små kostnader. Jag kanske inte kan fräsa ut delar till 10-20 maskiner helt gratis (eftersom jag då använder min arbetsgivares maskiner till att fräsa), däremot kan jag göra det till självkostnadspris (d.v.s. pris för material+verktyg+kanske en mindre ersättning för maskinslitage o.dyl.) Däremot förväntar jag mig att alla, liksom jag själv, inte värderar nedlagd utvecklingstid i pengar. Så den tid jag kommer lägga på CAD är inget jag förväntar mig, eller vill, ha någon form av ersättning för. När/om det däremot kommer till produktion så är viss ersättning lämplig. Detsamma anser jag gälla t.ex. elektronikutveckling. De som utvecklar olika delar till elektroniken tycker jag inte kan förvänta sig ersättning för nedlagd utvecklingstid, däremot ska ingen sitta och löda 10 kort helt gratis. Vad tycker ni? Är jag fel ute?
Öppenhet eller slutenhet: Jag tilltalas starkt av "open engineering", alltså motsvarigheten till "open source". Jag tycker att projektet, åtminstone efter någon form av slutförande, skall vara helt öppet för icke-kommersiell tillverkning.
Senast redigerad av Walle 6 november 2011, 01:07:26, redigerad totalt 1 gång.
Bra idé med utväxling i form av planetväxel tror det blir riktigt stabilt om man fäster planeterna i plattformen. Finns det inte en risk att det blir dyrt att producera bara?
Jag håller med om att BLDC motorer är att föredra framför borstade.
Eftersom det behövs fullt moment kring +/- 0 rpm vid stillastående så kan man utesluta sensorlösa motorer och då har man de givare som behövs för exakt hastighetsåterkoppling till mororstyrningen.
Bra idé med utväxling i form av planetväxel tror det blir riktigt stabilt om man fäster planeterna i plattformen. Finns det inte en risk att det blir dyrt att producera bara?
Jo, det är tyvärr en klar risk. Hade man bara haft tillgång till en fyraxlig (fyra simultana axlar) stabil maskin så behöver det inte bli allt för dyrt dock. Det finns dock en stor fördel med hur du tänkte mot hur jag tänkte (d.v.s. att ha planetbäraren fast i plattformen istället för solhjulet), och det är att man kan använda en motor som sitter i/under plattformen och ha utväxlignen i hjulet. Nackdelen är ju dock att man på så vis får mindre plats för batterier i plattformen. Tanken med att låta en "platt" outrunner driva ytterhjulet är att få en kompakt konstruktion där både motor och växellåda ryms i hjulet. Men möjligen blir nedväxlingen inte tillräckligt stor om man gör på det viset.
Jag uppdaterade för övrigt mitt förra inlägg en hel del under tiden du skrev ditt inlägg. Kolla om du har några kommentarer på det jag skrev
Glenn skrev:BLDC är väl bra om man kan få ner priset på sådana, känns som utbudet på borstat är större.
Jag har inte fullt koll på utbudet, men däremot känns det för mig som att fördelarna med BLDC vida överstiger skillnaden i pris. BLDC motorer har högre effektivitet (högre vridmoment per Watt), max vridmoment vid 0 rpm, betydligt effektivare kylning (eftersom lindningarna sitter i statorn) samt att de kan kylas utan luftgenomströming i motorn (vilket är en väldigt stor fördel för en Segway, där man kanske kör genom vattenpölar vid dåligt väder), hastigheten är direkt linjär mot frekvensen (så länge motorn inte synkar ur, vilket bara händer med sensorlösa BLDC-kontrollers) och vridet är direkt linjärt mot strömmen. Vidare har BLDC-motorer betydligt bättre tillförlitlighet, p.g.a. avsaknaden av borstar/kol. Allt som allt tycker jag att det mesta talar för att BLDC är det bättre valet för den här applikationen.