Vad har jag här då? (LED-display)
Vad har jag här då? (LED-display)
Fick en display med 6x7 grupper med 12 dioder i varje, alltså 504 dioder totalt.
Vad kan den ha varit till?
Finns det nån chans att få igång den tror ni?
Och hur kan det tänkas att den ska styras och spänningsmatas?
Vad kan den ha varit till?
Finns det nån chans att få igång den tror ni?
Och hur kan det tänkas att den ska styras och spänningsmatas?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av POS 5 november 2011, 11:50:35, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Vad har jag här då? (LED-display)
Självklart kan du få igång det! Det är byggt för multiplexning, den ULN2803 som sitter vid likriktarbryggan styr vilken rad som ska tändas, de andra styr vilken kolumn som ska tändas.
Man gör vanligtvis så att man slår på och av rätt rad och sedan tänder en kolumn en kort stund, sedan släcker man allt, skickar ut nästa mönsterbit och tänder nästa kolumn osv.
Spänningar är lite svåra att sia om då du inte skriver om LED-färg eller liknande men låt mig spåna lite.
Till varje grupp LED om 12 st finns det 2 st strömbegränsningsmotstånd. Detta borde rimligen betyda att det är 6 st LED per motstånd och med gula LED blir det ~2V i Vf, alltså 10V som total Vf. Jag väljer gul som färg då det verkar som ett äldre kretskort och vita var riktigt dyra då. Kan vara röda också men det används sällan till test i denna storlek, alltså är gula mest sannolika.
Över en ULN2803 är det ~1V för att den inte ska gå i mättnad, alltså är det 11V totalt.
Sedan är strömbegränsningsmotstånden på 33 ohm och antar vi en total matningsspänning på 12V blir det ~1V över dom. Det ger ~30mA genom LED'n och det låter mycket sannolikt. Alltså bör det vara en matning på 12V. Styrningen kan ganska säkert ske med 5V signaler på det 15-poliga kontaktdonet och matningen verkar sitta till på baksida.
Man gör vanligtvis så att man slår på och av rätt rad och sedan tänder en kolumn en kort stund, sedan släcker man allt, skickar ut nästa mönsterbit och tänder nästa kolumn osv.
Spänningar är lite svåra att sia om då du inte skriver om LED-färg eller liknande men låt mig spåna lite.
Till varje grupp LED om 12 st finns det 2 st strömbegränsningsmotstånd. Detta borde rimligen betyda att det är 6 st LED per motstånd och med gula LED blir det ~2V i Vf, alltså 10V som total Vf. Jag väljer gul som färg då det verkar som ett äldre kretskort och vita var riktigt dyra då. Kan vara röda också men det används sällan till test i denna storlek, alltså är gula mest sannolika.
Över en ULN2803 är det ~1V för att den inte ska gå i mättnad, alltså är det 11V totalt.
Sedan är strömbegränsningsmotstånden på 33 ohm och antar vi en total matningsspänning på 12V blir det ~1V över dom. Det ger ~30mA genom LED'n och det låter mycket sannolikt. Alltså bör det vara en matning på 12V. Styrningen kan ganska säkert ske med 5V signaler på det 15-poliga kontaktdonet och matningen verkar sitta till på baksida.
74HC164 är ett shiftregister, så den är väldigt enkelt uppbyggd. Då man kan se banorna tydligt är det hur lätt som helst att se hur man ska ansluta den (Jag tänker inte tolka kretskortet via bilderna). Det är bara att kolla databladet på 74HC164 och se hur det är anslutet på kortet.
Sitter det fler kretsar på kortet som vi inte ser på närbilderna? (En av bilderna är trasig så jag kan inte se beteckningen på en av kretsarna)
Sitter det fler kretsar på kortet som vi inte ser på närbilderna? (En av bilderna är trasig så jag kan inte se beteckningen på en av kretsarna)
Ska fixa bilderna.
Efter test kan jag nu säga att dom är RÖDA
Tyvärr så slängdes det massor av dessa displayer men bara den här blev räddad, fick den av en släkting idag.
Ursprunget är okänt men kan det kanske vara från en bensinmack?
Efter test kan jag nu säga att dom är RÖDA
Tyvärr så slängdes det massor av dessa displayer men bara den här blev räddad, fick den av en släkting idag.
Ursprunget är okänt men kan det kanske vara från en bensinmack?
Med bara en modul kan det vara lite lagom kul att leka med men det går ju faktisk att ha text som man scroller över!
Hade missat att det sitter ett shiftregister, det ändrar inte så mycket men det ska även matas in 5V till den/dom men det går ju enkelt vid att lägga på en 7805 om du vill göra det.
För att kunde använda den till något vettigt måste du ha en mikroprocessor till att fixa styrsignalerna, det är iaf. det abs. enklaste.
Synd att de andra moduler blev kastat, kunde ha blivit en övertygande klocka...
Hade missat att det sitter ett shiftregister, det ändrar inte så mycket men det ska även matas in 5V till den/dom men det går ju enkelt vid att lägga på en 7805 om du vill göra det.
För att kunde använda den till något vettigt måste du ha en mikroprocessor till att fixa styrsignalerna, det är iaf. det abs. enklaste.
Synd att de andra moduler blev kastat, kunde ha blivit en övertygande klocka...
Ja det var mycket synd att jag inte fick några till.
Ska testa att mata den med 12V och 5V på pinnarna och se vad som händer.
Återkommer senare idag med resultat.
Ska testa att mata den med 12V och 5V på pinnarna och se vad som händer.
Återkommer senare idag med resultat.
Det händer inte så mycket utan något som klockar in data på 74HC164 också...
Nej det händer inte nått, jag har nog inte kunskap nog att fixa nått kul med den här tyvärr.
"För att kunde använda den till något vettigt måste du ha en mikroprocessor till att fixa styrsignalerna"
Det var just det...
"För att kunde använda den till något vettigt måste du ha en mikroprocessor till att fixa styrsignalerna"
Det var just det...
Å andra sidan är det ett ganskla enkelt projekt om man nu ska börja leka med MCU'er.
Ja, jag kan tänka mig att det är ett bra nybörjarprojekt.
Får väll fundra över om det är nått för mig, kunskapsnivån på området är i princip noll och jag vet inte riktigt hur jag ska komma igång.
Får väll fundra över om det är nått för mig, kunskapsnivån på området är i princip noll och jag vet inte riktigt hur jag ska komma igång.
Första steget är: har du tillgång till någon form av mikroprocessor? Alltså programmeringsutrustning osv.
Andra steget: Läs digitalteknik! - finns bra böcker att låna på biblioteket. 
(annars, om du föredrar att läsa på engelska så finns en liten beskrivning av shiftregistret 74HC164 här. Jag har bara kollat sidan som hasigast så jag kan inte säga om det är en bra / lättläst förklaring)
EDIT: det var nog en ganska kass förklaring
.
Kanske några av dessa är bättre (Men jag rekommenderar ändå en riktig bok!)
Discovering Digital Electronics
Eller en som går direkt på sak:
Serial-in, parallel-out shift register

(annars, om du föredrar att läsa på engelska så finns en liten beskrivning av shiftregistret 74HC164 här. Jag har bara kollat sidan som hasigast så jag kan inte säga om det är en bra / lättläst förklaring)
EDIT: det var nog en ganska kass förklaring

Kanske några av dessa är bättre (Men jag rekommenderar ändå en riktig bok!)
Discovering Digital Electronics
Eller en som går direkt på sak:
Serial-in, parallel-out shift register