Kan någon bygga en Segway?
Re: Kan någon bygga en Segway?
Det borde väl gå att få en hembyggd laglig också bara man begränsar effekt och toppfart.
Vore klart kul att bygga, om fler byggde gå det säkert att samköpa/tillverka en del grejer också.
Vore klart kul att bygga, om fler byggde gå det säkert att samköpa/tillverka en del grejer också.
Jag är ingen bra ledare för ett sånt här projekt men det var jag som startade tråden...
...Så låt CAD-ritningarna trilla in!
...Så låt CAD-ritningarna trilla in!
Jag tror att man behöver fastslå lite saker innan man börjar rita, i.a.f. för att spara energi (egen energi, alltså). T.ex typ av motorer, utväxling, e.t.c. Där är det ju ytterst lämpligt att kika på andras projekt! Hur stora och många batterier man ska ha, och vilken typ. Markfrigång? Hjulstorlek? O.s.v.
Innan sånt är bestämt är det inte sån jättestor poäng i att börja cadda, som jag ser på saken. Projekthantering av någon form vore bra, det finns gratis projekthanteringssystem som man kör på webben, det kanske skulle vara bra? Jag kan lägga upp ett projekthanteringssystem på ett domän sida jag administrerar (min fars sida, men lägger i så fall projekthanteringssystemet på ett subdomän/underkatalog). Har PHProjekt och dotProjekt att välja på (om jag använder den automatiska installeraren), någon som vet vilket som är bäst?
Innan sånt är bestämt är det inte sån jättestor poäng i att börja cadda, som jag ser på saken. Projekthantering av någon form vore bra, det finns gratis projekthanteringssystem som man kör på webben, det kanske skulle vara bra? Jag kan lägga upp ett projekthanteringssystem på ett domän sida jag administrerar (min fars sida, men lägger i så fall projekthanteringssystemet på ett subdomän/underkatalog). Har PHProjekt och dotProjekt att välja på (om jag använder den automatiska installeraren), någon som vet vilket som är bäst?
Ett sånt projekt vore kul. Tyvärr har jag ingen möjlighet att vara med, men det skulle vara kul att följa det också.
Vidare går att läsa
Kan vara bra att veta vid ett sånt projekt.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010559.htm
Jag tolkar det som om det endast är hastigheten som regleras.2. Ett eldrivet fordon utan tramp- eller
vevanordning som är
a. inrättat huvudsakligen för befordran av en
person,
b. inrättat för att föras av den åkande, och
c. konstruerat för en hastighet av högst 20
kilometer i timmen.
Vidare går att läsa
Men den gränsen på 250w borde inte påverka en Swegway?3. Ett eldrivet fordon med en tramp- eller
vevanordning om elmotorn
a. endast förstärker kraften från tramp-
eller vevanordningen,
b. inte ger något krafttillskott vid
hastigheter över 25 kilometer i timmen, och
c. har en nettoeffekt som inte överstiger
250 watt.
Kan vara bra att veta vid ett sånt projekt.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010559.htm
Nu blir det dubbelpost om ingen skyndar sig 
Tyckte det passade bättre än EDIT i det här läget
Både PHProjekt och dotProjekt verkar vara för att följa en tidsplan, kanske inte passar ett lite "friare" projekt som det här?
Det var iaf. intrycket jag fick efter kollat lita snabbt på deras hemsidor så det kan mycket väl vara fel.
Annars kändes PHProjekt lite fräshare än dotProjekt. Inget som har med hur bra dem fungerar att göra

Tyckte det passade bättre än EDIT i det här läget
Både PHProjekt och dotProjekt verkar vara för att följa en tidsplan, kanske inte passar ett lite "friare" projekt som det här?
Det var iaf. intrycket jag fick efter kollat lita snabbt på deras hemsidor så det kan mycket väl vara fel.
Annars kändes PHProjekt lite fräshare än dotProjekt. Inget som har med hur bra dem fungerar att göra

Varför inte köra några diskussioner i idebanken för att sedan se om några kan bli överränns om det mest grundläggande. Wikin skulle väl även kunna fungera bra för att sammanställa övergripande funderingar och hålla ihop trådar inom projektet.
Ja, jag kikade igenom dom lite, och ingen av dom verkar riktigt vara bra för det vi vill göra.
Får kika på lite andra alternativ.
Hmm, kanske rent av en installation av phpBB vore smidigast? Eller en underkategori rakt av här på EF? Vore smidigt om man kan samla trådarna på ett bra sätt. En tråd för varje "delprojekt", man kan lägga upp bilder och filer direkt i trådarna, m.m.
Får kika på lite andra alternativ.
Hmm, kanske rent av en installation av phpBB vore smidigast? Eller en underkategori rakt av här på EF? Vore smidigt om man kan samla trådarna på ett bra sätt. En tråd för varje "delprojekt", man kan lägga upp bilder och filer direkt i trådarna, m.m.
En första diskussionstråd hade lämpligen varit hur projekthantering ska skötas. Förslag Projekthantering för gemensam Segway konstruktion. 

Skulle nog rösta på en kategori här + en sida på wikin för lite status, todo, wishlist och sånt.
Kanske nån kodhantering skulle behövas, men dit är det ju en bit kvar.
EDIT: Eller om nån, tex. walle, slänger upp ett forum så håll det enkelt. Endast en kategori (sålänge) och ingen registrering.
Kanske nån kodhantering skulle behövas, men dit är det ju en bit kvar.
EDIT: Eller om nån, tex. walle, slänger upp ett forum så håll det enkelt. Endast en kategori (sålänge) och ingen registrering.
Ärligt sagt tror jag det räcker med en tråd eller ett par stycken här på forumet samt ett par wiki-sidor till att börja med...?
Trevligare om det hålls här på forumet,
Känns svårt att få den laglig i watt förbrukning, sammanlagd effekt på 250w låter lite för att få tillräckligt med kraft för att klara
att reglera sig själv i vettig hastighet, om man nu inte vill att den bara går i 5km/h
Känns svårt att få den laglig i watt förbrukning, sammanlagd effekt på 250w låter lite för att få tillräckligt med kraft för att klara
att reglera sig själv i vettig hastighet, om man nu inte vill att den bara går i 5km/h

Utan trampor och under 20 km/h så får den väl vara hur stark som helst.
Det är så jag har förstått det också, Cykel med hjälpmotor (Cykel klass 3) får bara ha 250W medans för cykel klass 2 (som segway är reggad som) så gäller dessa begränsningar:
Hjälmtvång för personer under 15 år gäller också då det är en cykel i lagens mening.
Enligt SFS: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.a ... t=2001:5592. Ett eldrivet fordon utan tramp- eller
vevanordning som är
a. inrättat huvudsakligen för befordran av en
person,
b. inrättat för att föras av den åkande, och
c. konstruerat för en hastighet av högst 20
kilometer i timmen.
Hjälmtvång för personer under 15 år gäller också då det är en cykel i lagens mening.
Vad gäller den elektriska biten så kanske man skulle dela upp den i flera kort så fler personer kan arbeta på varsitt kort.
Ett förslag:
* Huvudkort med bl. a. reglerloop
* BMU för Litium-batterier
* Sensorkort med accelerometer, gyro och kalman- eller komplementärt filter
* 2 x Kraftkort med H-brygga alternativt 3-fas brygga och någon form av closed-loop styrning av motorer
* DC/DC omvandlare för laddning
Någon form av kommunikation mellan dessa, CAN kanske...
För projektbiten skulle det vara bra med en SVN eller något liknande för hanteing av filer.
Ett förslag:
* Huvudkort med bl. a. reglerloop
* BMU för Litium-batterier
* Sensorkort med accelerometer, gyro och kalman- eller komplementärt filter
* 2 x Kraftkort med H-brygga alternativt 3-fas brygga och någon form av closed-loop styrning av motorer
* DC/DC omvandlare för laddning
Någon form av kommunikation mellan dessa, CAN kanske...
För projektbiten skulle det vara bra med en SVN eller något liknande för hanteing av filer.