Ethernet och mikroprocessor

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
RRacer

Re: Ethernet och mikroprocessor

Inlägg av RRacer »

Jag har för stunden en häftig kärleksaffär med den här:
Bild

http://mbed.org.

Den har de flesta hårdvarufunktioner du kan tänkas behöva, är snabb, har gratis kompilator samt ett överkomligt pris.
En del tycker inte om att kompilatorn ligger på nätet, men det har inte varit något problem för mig.
Många färdiga libraries och en aktiv användarbas som delar med sig av sina konstruktioner.
Den är dock mindre lämplig för batteridrivna applikationer då den på tomgång vill ha runt 100 mA och runt det dubbla om du använder nätverksmöjligheterna.

Inbyggd ethernet phy, bara att ansluta en RJ45-kontakt (med inbyggd trafo) via fyra tåtar så har du din nätverksanslutning klar.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Programvara via internet är nog tidens melodi. MEN man bör iaf bränna ut en fungerande version. Det händer att tillverkare försvinner.
Användarvisningsbild
RRacer

Inlägg av RRacer »

Det pågår arbete på forumet med att ta fram en offline toolchain. Jag har inte följt det i detalj, men det verkar som att det går framåt.
Jag ser det som positivt att folket bakom mbed positionerar sin produkt som ett enkelt utvecklingsverktyg/hobbyverktyg och att de ser det naturliga i att man går vidare till annan hårdvara när projektet blir större eller om det ska produceras i större antal. På mbed-forumet finns nu instruktioner för hur du för över dina program till annan hårdvara (givetvis baserat på samma processortyp).
Binärfilerna till mbed ser inte annorlunda ut än andra filer till LPC1768 och kan därför föras över rakt av.

Min entusiasm lyser nog igenom... :)
Användarvisningsbild
blastur

Inlägg av blastur »

Du skriver att du vill undvika Arduino, men du kanske kan överväga denna ändå?

Arduino Ethernet

Detta är en arduino där man byggt in ett Ethernetchip på samma bräda (Det är alltså ingen påbyggnads-"shield"). Chippet som används är W5100 med inbyggd TCP/IP stack.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det är väll inget som hindrar en från att ta det kortet och köra in helt vanlig asm/C för den µC med?

Har man redan ett µC kort finns W5100 på ett labbkort här http://www.sparkfun.com/products/9473
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

RRacer skrev:Jag har för stunden en häftig kärleksaffär med den här:
http://mbed.org.
Den verkar trevlig men känns lite onödigt dyr, tycker jag. LPC1769 LPCXpresso board från svenska Embedded Artists i samarbee med NXP är i princip samma sak men mer till ett bättre pris (€ 20, tyvärr lite dyr frakt från Malmö). Pin-kompatibel men med fler pinnar, levereras med JTAG-interface med USB och kan programmeras hemma.

Deras "Base board" är löjligt dyrt, ett bättre alternativ är att köpa ett mer allmänt kort från Sure Electronics för $10 och byta medföljande enkla RJ45-jack mot ett magjack. (Tipset kommer för övrigt från mbed-forumet.)
sure-protoboard-02.jpg
(Japp, alla lösa bitar, kontaktdon och brytare, följer med, levereras i en låda enligt andra bilder.)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Köper man max 2st LPC Expressokort från Embedded artists så kan man få dem skickade billigt inom Sverige med brevfrakt, 3,6EUR.

Att deras Baseboard är lite dyrt håller jag med om, jag köpte inte det heller men i det ingår en accelerometer, en oledpixeldisplay, RS485 och en del andra aktiva komponenter som kostar. Sure-kortet ser ut att vara helt passivt med enbart en massa kontaktdon?
Användarvisningsbild
RRacer

Inlägg av RRacer »

Fick hem en sån här igår, $70 inkl frakt från Hong Kong.

Bild

ARM LPC1768 devboard

Grymt mycket för pengarna!
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

swesysmgr skrev:... skickade billigt inom Sverige med brevfrakt, 3,6EUR.

... ingår en accelerometer, en oledpixeldisplay, RS485 och en del andra aktiva komponenter som kostar. Sure-kortet ser ut att vara helt passivt med enbart en massa kontaktdon?
OK, det var inte så farligt. Baseras det på vikt eller pris på det man köper?

Själv är jag mest intresserad av magjack och USB och jag känner inte något större behov av att betala för en massa extra jag inte behöver.

Ja, Sure-kortet är mest kort och kontakter. Det skulle passa mig bra, går att använda med flera olika processorkort för att labba med dem.

RRacer: Ser ut som en trevlig leksak. Själv beställde jag nyligen detta ARM-kort med 3.2" pekskärm för lite drygt $30, fri frakt. Jag hittar motsvarande pekskärm lite drygt $10 billigare, så varför inte köpa ett kort med STM32 på samma gång (STM32F103RBT6), tänkte jag. I värsta fall får väl ARM:en agera grafikprocessor, borde inte vara särskilt svårt att hacka ihop stöd för något av alla de protokoll som lcd4linux redan har stöd för, ungefär som GLCD2USB. Extern USB-ansluten färgskärm för 215 kr känns prisvärt i sig, tycker jag, och det kunde passa väldigt bra till min "huvudlösa" Alix-server.

Annat från samma säljare som för mig kändes prisvärt var 20 st 3A DC-DC stepdown-moduler för 50 kr, och 5 st 1A DC-DC stepup-kort som klarar ned till 0.9V för knappt 80 kr. De senare borde kunna bli bra till batteridrivna projekt.
vlad

Inlägg av vlad »

Jag kan rekommendera Netduino plus. Har en själv. http://www.netduino.com/netduinoplus/specs.htm.
Skriv svar