Retrofit Värnamo U-1NC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Terho

Re: Retrofit Värnamo U-1NC

Inlägg av Terho »

Ohhhh får det inte och funka med mach3.....

Motorn håller moment och drivsteget lyser grönt och spänningen är 46,2.... mach3 är inställt men inget händer....
Gick tillbaka till gamla trådar när ni hjälpte mig och komma i gång så skrev någon att man ska mäta +/- dir och där ska det vara 5vdc åt ett håll och 0 åt andra hållet.... Men jag får 3 vdc åt ett håll och 0 åt andra ållet? är de det som spökar tro?
H.O

Inlägg av H.O »

Det låter som att du du har en hyfsat modern dator som "bara" lämnar 3.3V på LPT-porten (jag antar att du inte har något break-out-kort mellan dator och drivsteg). Så dåhänger det på specifikationen på drivsteget, ska det räcka med 3V in och hur mycket ström krävs? Kolla dokumentationen.

När du ändå bläddrar i manualen kolla vad det står beträffande pulsbredd, det kan vara så (men är ovanligt) att du behöver sträcka ut den lite (Config->Motor Tuning->Step Pulse Width).
labmaster

Inlägg av labmaster »

Köp ett break-out-kort som steg ett, då slipper du riskera att bränna upp parallellporten i datorn. Kortet kostar lite under 300 kronor hos JB.
Senast redigerad av labmaster 3 november 2011, 08:09:59, redigerad totalt 1 gång.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

En vanlig miss med dessa är ju att man inte kopplar 5V till Dir+, Step+, Enable+ osv och sen sänker spänningen i parallellporten istället. Det är inte säkert att det går att sourca tillräckligt med ström ur porten. Jag har kört med 5V från USB på datorn och sen kopplat Dir-, Step-, Enable- till pinnarna i parallellporten.

En något avlägsen möjlighet är också att den är konfigurerad för CW/CCW styrning, men det är nog aldrig default från fabriken.

Det var bara mina små funderingar, hoppas det är något så enkelt.
Terho

Inlägg av Terho »

Jag har ett förenklat kort som inte har någon extra ström in.... körde det på mina förra drivsteg som ja sålde till Ryssfräsen men klart dom här drivstegen kasnke ska ha 5V:)

Har ett annat kort med som ska matas med 5 volt från USB. Ska pröva det i kväll :)

Lite info jag hittade om drivstegen.... Översatt från kinersika :lol:

Högpresterande digitala servo stegmotor föraren 2HA8080 32bit digitala processor, införandet av kontroll teori i realtid löpande tracking kontroll för strömslinga. 8 fas PWM med oberoende deadbeat utgång, oberoende av övre och undre bärarmarna hela bron är strömreglering mer exakt. Medan lägga 200K basband, fullständigt borttagande av övertoner och lägger elektronisk dämpning teknik, och i realtid vektor syntes efter PWM utgång. Gör lågfrekventa motor, har resonansfrekvens, högfrekvent själv upphetsad vibrationer, elektromagnetiska störningar än den traditionella open-loop kör mycket bättre.
2HA8080A / B-serien kör har följande framträdande dragen
1: Real-time vektor syntes av 8-fas PWM med oberoende deadbeat utgång, vilket gör att motorn går jämnare, mindre buller.
2: Den nuvarande styr-och reglerutrustning, bristande skydd kan uppnås för att undvika fasmotor vibrationer, för att fortsätta.
3: Det slutna kontroll kan utfällt, reserverade för pulsgivarmodul, vilket gör att fel ersättning, stall skydd.
4: en unik fas ström minnesfunktion, motor start vill undvika fasen jitter.
5: likströmsdriftspänning upp till 80V, den maximala ström upp till 8A.
6: heltäckande skydd, motorn igång säkrare.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag gjorde som så att jag klippte en USB-kabel och drog ut 5V till en kopplingslist som jag anslöt alla +anslutningarna från drivarna till.
Går ju bra med en separat stabiliserad 5V-väggvårta också, bara man ser till att ha jorden ansluten till parallellportens/BOBets.
Terho

Inlägg av Terho »

Tryckt i ett PCI LPT kort nu men sen kom ett gammalt problem tillbaka, hitta på port adressen :mrgreen:
Står I/O Range CD00-CD07 sen en till under I/O Range CC-CC07 och knackar in de i mach3 inställningar alltså 0xCD00 och mäter mellan GND och inställda dir instäld på port 2 men står konstant på 5 Volt.... Rullar på axeln i mach3 men inge utslag mellan 0-5V testat bägge rangen från 00-07 men ingen skillnad.... Ohhhh kul :tumupp:
Terho

Inlägg av Terho »

Nu knalla det i gång :) Ska tuna motorn lite så kommer de en video snart :mrgreen:
Terho

Inlägg av Terho »

:)
Terho

Inlägg av Terho »

Hittade på en skylt där det står A.B.Löwener Stockholm på fräsen, troligen säljaren. Någon som känner igen det? :)
Terho

Inlägg av Terho »

Hittade på ett slitage, är lagren till X-Axelns kulskruv som fått stryk :doubt: Men tur de står SKF 204 på lagerbanan så det borde gå och få tag på det :roll:

Bild
Terho

Inlägg av Terho »

En litet film klipp om när Z-axeln får röra på sig lite :)

Terho

Inlägg av Terho »

Har hittat på glappet på Y nu....

Det är lagret som glappar inne i knät om man kan förklara det så....

Det stora rull lagret på bilden är utdragen men när man skjuter in det kant i kant på knät och rycker i kulskruven medan man känner på skarven så känner man att de glappar! Förstår ni hur jag menar?

Fick en idee och använda wurth lager lim som vi har på jobbet för glappande lager eller för fast limmning av lager.... Kan de funka tro?

Bild
Terho

Inlägg av Terho »

Tratech fixade biffen och dom hade det på hyllan :)

Bild
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Tratech, vad är det för firma?
Skriv svar