Fånga upp en förändring i en induktans

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Atrix

Fånga upp en förändring i en induktans

Inlägg av Atrix »

Kort & gott, en ferritkärna och en spole runt en växelströmskabel, fasen, 230V~. När förbrukaren förbrukar ström sker en förändring i induktansen på spolen och den förändringen vill jag ta reda på och tända en lampa, en lysdiod, dra ett relä eller vad som helst.

Hur skall jag lösa det?

Mvh
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Re: Fånga upp en förändring i en induktans

Inlägg av Illuwatar »

Låter som en vanlig strömtransformator - kabeln är primären och spolen är sekundären. När växelström flyter genom kabeln fås en motsvarande växelspänning från spolen. Hur stor denna spänning är beror på hur spolen är byggd och vad du lastar den med. En efterföljande mätlikriktare och nivåanpassning kan ge dig en DC-signal att trigga på.
Atrix

Inlägg av Atrix »

Jag kanske får prova med en annan spole. Just nu får jag inte ut någon för mig mätbar spänning utan endast en liten förändring i induktansen på spolen.

Mvh
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hur mäter du induktansen i spolen?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Atrix skrev:Jag kanske får prova med en annan spole. Just nu får jag inte ut någon för mig mätbar spänning utan endast en liten förändring i induktansen på spolen.

Mvh
Du kör väl inte nollan tillbaka i samma kärna?
Atrix

Inlägg av Atrix »

labmaster skrev:Hur mäter du induktansen i spolen?
Med ett mätinstrument som mäter induktans. Mäter över spolen med förbrukaren avstängd och påslagen
SeniorLemuren skrev:Du kör väl inte nollan tillbaka i samma kärna?
Nej, för fasen, bara fasen.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Det är ju den inducerade spänningen du skall mäta så spolens induktans är väl ganska ointressant kan jag tänka.

Har du räknat rent teoretiskt på hur mycket inducerad spänning du kan få ut från spolen på det sätt du placerat den för närvarande?

En bild på skapelsen kanske kan ge input till forumets medlemmar så att vi kan hjälpa dig på traven.
Atrix

Inlägg av Atrix »

Halloj...
Det var en ganska liten spole jag hade från början. Rotade runt lite bland skrotlådor på jobbet och hittade en betydligt större spole. Testade med den och fick ut ett par volt så nu borde man vara i hamn....hoppas jag. :)

Mvh
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om du belastar spolen med ett motstånd får du ut en spänning som är linjär med strömmen som går i "huvudledningen". Antal varv & motståndets värde bestämmer vilka spänningar som gäller för en given ström.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Atrix skrev:
labmaster skrev:Hur mäter du induktansen i spolen?
Med ett mätinstrument som mäter induktans. Mäter över spolen med förbrukaren avstängd och påslagen
Frågan är då hur mäter mätinstrument induktansen. Troligtvis är mätvärdet vid påslag helt missvisande lite beroende på hur själva mätningen går till. Kom ihåg att alla mätinstrument enbart ger en uppskattning av storheten som man söker med hjälp av någon modell (som alltid är begränsad).

Wikipedia är ofta en bra start för att reda ut lite begrepp

http://en.wikipedia.org/wiki/Inductance
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja, de flesta instrument som mäter induktans lägger väl på en växelspänning eller en puls? Och det fungerar väl rätt dåligt om man mäter när induktansen sitter i en krets där den påverkas av andra saker.
Atrix

Inlägg av Atrix »

Hittade en lite större spole i en skrotlåda på jobbet och då fick jag ut lite drygt ett par volt, in i en likriktarbrygga och sedan in i ett förstärkarsteg med en BC 547 som drar ett relä, saken biff. :)

Mvh
Skriv svar