Program för att göra "snygga" former med CNC?
- Klas-Kenny
Program för att göra "snygga" former med CNC?
Eh, kom inte på någon bättre rubrik...
I alla fall, nu när fräsen rullar skulle jag vilja göra lite gravyrer mm. vilka jag helst skulle vilja rita i Photoshop då det är lättast att göra vad man vill där.
Men då är frågan, finns det några bra program som kan öppna tex. en JPG-bild, och ta ut tex. allt svart och göra det på ett annat djup, så att man antingen kan få det direkt till G-kod eller spara i något format som kan öppnas med tex. CamBam eller liknande CAM-program?
Och så att man då samtidigt kan bestämma vilka fysiska mått det ska få när det kommer ut.
Edit: Eller för att hålla mig lite till vad rubriken faktiskt säger, något program man kan rita dylikt i, med text i olika typsnitt mm. och få direkt som "ritning" att öppna i CAM-program eller få det i G-kod.
I alla fall, nu när fräsen rullar skulle jag vilja göra lite gravyrer mm. vilka jag helst skulle vilja rita i Photoshop då det är lättast att göra vad man vill där.
Men då är frågan, finns det några bra program som kan öppna tex. en JPG-bild, och ta ut tex. allt svart och göra det på ett annat djup, så att man antingen kan få det direkt till G-kod eller spara i något format som kan öppnas med tex. CamBam eller liknande CAM-program?
Och så att man då samtidigt kan bestämma vilka fysiska mått det ska få när det kommer ut.
Edit: Eller för att hålla mig lite till vad rubriken faktiskt säger, något program man kan rita dylikt i, med text i olika typsnitt mm. och få direkt som "ritning" att öppna i CAM-program eller få det i G-kod.
- Klas-Kenny
Re: Program för att göra "snygga" former med CNC?
Ser man på, Artcam tycks vara exakt vad jag söker!
Det får vi *köpa*, hrrm...

Det får vi *köpa*, hrrm...
Det går väl direkt i CamBam också har jag för mig?
- Klas-Kenny
ArtCam tycks göra jobbet i alla fall:

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Finns väl något som heter typ VCarve också?
Vad kan man öppna för filer i Cambam om man vill bereda dom där?
I Inkscape kan man ju öppna raster(bitmap)bilder, vektorisera och spara som dxf, sen borde det inte vara något större problem att få in det i olika CAM.
Vad kan man öppna för filer i Cambam om man vill bereda dom där?
I Inkscape kan man ju öppna raster(bitmap)bilder, vektorisera och spara som dxf, sen borde det inte vara något större problem att få in det i olika CAM.
Vcarve verkar vara ett kompetent men dyrt program. Tror man kan få den att fräsa text mm i mer 3D för att styra tjocklek och avslut på linjer.
Fullversionen av ArtCam (ArtCam PRO) tror jag är ett program i 40-50kkr-klassen...