bilder på verkstäder "mekrum" mm
Re: bilder på verkstäder "mekrum" mm
Jag är glad om andra blir inspirerade!
Underskåp och bänkskivor gör att golvytan utnyttjas maximalt, samtidigt som man får mycket hyllor nära arbetsplatsen. Eluttag under överskåpen, eluttag kan man nästan inte ha för många av. Jag kopplade alla eluttag till en huvudbrytare och nollfelsbrytare. En viss säkerhet ger det och så kan jag stänga av rubbet så jag inte glömmer något på.
Jag skulle inte rekomendera skåp bredare än 60 cm om man ställa lite tyngre saker på dom; då flexar hyllplanen. Hellre fler smalare skåp av den anledningen.
Sen är skåpstommarna relativt billiga. Jag undrar om det är så att dom egentligen tjänar pengarna på skåpluckorna, som däremot kostar en hacka.
Underskåp och bänkskivor gör att golvytan utnyttjas maximalt, samtidigt som man får mycket hyllor nära arbetsplatsen. Eluttag under överskåpen, eluttag kan man nästan inte ha för många av. Jag kopplade alla eluttag till en huvudbrytare och nollfelsbrytare. En viss säkerhet ger det och så kan jag stänga av rubbet så jag inte glömmer något på.
Jag skulle inte rekomendera skåp bredare än 60 cm om man ställa lite tyngre saker på dom; då flexar hyllplanen. Hellre fler smalare skåp av den anledningen.
Sen är skåpstommarna relativt billiga. Jag undrar om det är så att dom egentligen tjänar pengarna på skåpluckorna, som däremot kostar en hacka.
Med "IKEA home planner" är lätt att rita upp rum, väggar etc, göra 3D bilder med inredning. För att det ska vara lätt så har programmet en massa begränsningar. Se det som ett skissverktyg, inte ett 3D cad.
Det verkar inte ha kommit en version för nerladdning 2011. Det finns alltså en onlineversion att köra i webläsare men den bara fungera med IE och när jag testat så har det gått så SAKTA.
Men det finns en version för 2010, jag har en kopia av intsallationsfilen, 18MB, ver 2.0.3 / 2010 om någon vill ha. Det är nog mest att prislistan är inaktuell... Men den finns att hitta på nätet, sök "IKEA home planner". Däremot verkar den inte finnas på IKEAS sajt.
Det verkar inte ha kommit en version för nerladdning 2011. Det finns alltså en onlineversion att köra i webläsare men den bara fungera med IE och när jag testat så har det gått så SAKTA.
Men det finns en version för 2010, jag har en kopia av intsallationsfilen, 18MB, ver 2.0.3 / 2010 om någon vill ha. Det är nog mest att prislistan är inaktuell... Men den finns att hitta på nätet, sök "IKEA home planner". Däremot verkar den inte finnas på IKEAS sajt.
Efter en pensel renovering och ett klick golv senare så är jag redo att visa upp mitt pyssel rum!
Bör tilläggas:
Skall ännu måla fönster, tak, lister och så skall det upp skugglist längst golvet, bygga hyllor och dras lite el.
Men det är fullt funktionsduglit!
Stökigt som vanligt!

RACCO skåp som ännu skall upp och fyllas

Bettan får nu mera stå i vetrin skåpet å glänsa!

Mitt hemmabyggda spänningsagg, ännu en bra bit kvar innan jag är färdig.
För tillfället lämnar den 1.2-30v ~3A och 1.2-16v 0-1.5A
Det som skall till är att bygga klart 16v kretsen som är baserad på en L200 och så skall det fixas ström reglering på 30v urtaget och till sist skall Ampér mätare instaleras.

Bör tilläggas:
Skall ännu måla fönster, tak, lister och så skall det upp skugglist längst golvet, bygga hyllor och dras lite el.
Men det är fullt funktionsduglit!
Stökigt som vanligt!

RACCO skåp som ännu skall upp och fyllas

Bettan får nu mera stå i vetrin skåpet å glänsa!

Mitt hemmabyggda spänningsagg, ännu en bra bit kvar innan jag är färdig.
För tillfället lämnar den 1.2-30v ~3A och 1.2-16v 0-1.5A
Det som skall till är att bygga klart 16v kretsen som är baserad på en L200 och så skall det fixas ström reglering på 30v urtaget och till sist skall Ampér mätare instaleras.

la ju upp en bild på min arbetsbänk i klas-kennys tråd men jag får väl lägga upp den här oxå
rörigt men så ska det vara

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ojjj .....
är det nått instrument du känner att du saknar eller har du allt?
haha!..... jag ser tangentbordet..

haha!..... jag ser tangentbordet..

Mumma. Är det en AVO rörtestare till vänster? Är det månhända samma som jag sett på radiohistoriska.se forum?Oblivion skrev:la ju upp en bild på min arbetsbänk i klas-kennys tråd men jag får väl lägga upp den här oxå
Så här ser det ut i min "hobbyhörna" just nu:
- Klas-Kenny
Så här ser det ut hos Klas-Kenny nu för tiden..
Ska nog montera en hylla över hela bänken, ovanför sortimentskåpen...
Blir ett bra ställe att avlasta skräp på

Blir ett bra ställe att avlasta skräp på

- Alexander98
- Kontakt:
Så här ser min bänk ut nu:

Det gamla radiochassit nere till höger i hyllan kommer användas till mitt labagg som jag håller på att bygga.
Så här ser lådan med alla grejor ut:

Har tidigare sett ut såhär:

Att jag inte har kvar plattskärmen beror på att den behövdes till en annan dator, så nu kör jag CRT istället.
Ännu tidigare såg det ut så här:

Det gamla radiochassit nere till höger i hyllan kommer användas till mitt labagg som jag håller på att bygga.
Så här ser lådan med alla grejor ut:

Har tidigare sett ut såhär:

Att jag inte har kvar plattskärmen beror på att den behövdes till en annan dator, så nu kör jag CRT istället.
Ännu tidigare såg det ut så här:

- Electricguy
Så här såg det ut i Electriguy's mekhörna för ca ett år sedan.

Kan fixa nya bilder om ett tag.

Kan fixa nya bilder om ett tag.
Har uppgraderat hobbyrummet en aning, det bidde en fräshörna så jag slipper få spån blandat med komponenter!
GJorde ett "bord" av 22mm golvspån som ligger på några reglar samt satte i plugg i väggen:

Notera att jag satt gaffatejp runt för att inte spånet ska åka ner bakom
Dator placerad, fräs placerad:

Byggde en "skärm" av spånskiva och en 2"x4":

Inte mycket men det tog en jäkla tid

GJorde ett "bord" av 22mm golvspån som ligger på några reglar samt satte i plugg i väggen:

Notera att jag satt gaffatejp runt för att inte spånet ska åka ner bakom

Dator placerad, fräs placerad:

Byggde en "skärm" av spånskiva och en 2"x4":

Inte mycket men det tog en jäkla tid

- Electricguy
Nya bilder på mekhörnan.

Senast redigerad av Electricguy 1 februari 2012, 20:56:44, redigerad totalt 1 gång.