Råd: Köp av skruvdragare
Re: Råd: Köp av skruvdragare
Skippa slagskruvdragaren den är väldigt Omångsidig, köp för i jösse namn inget med NiMh batterier det är det sämsta du någonsin kan göra. 90% av laddningarna man får göra är pga att den legat då självurladdningen är stor.
Försök också skippa 18v 12/14 är lagom men även de små är mycket kraftiga dock kan de gå bet på lite grövre skruv. Se också till att laddaren inte är för snabb utan tar c:a en timme att ladda köp då hellre två batterier.
Gillar själv Bosch men även Makita och Hitachi är mycket bra. DeWalt:s chuck känns inte alls så bra och maskinen känns tung och klumpig sist jag kände på en. Men här avgör tycke ock smak mycket.
Den länkade Milwaukee:n ovan är också bra och väldigt stark för sin storlek men en med chuck är bra att ha tycker jag.
Ryobi har jag också hört gott om dock ingen erfarenhet men som tidigare sagt kolla upp laddaren.
Försök också skippa 18v 12/14 är lagom men även de små är mycket kraftiga dock kan de gå bet på lite grövre skruv. Se också till att laddaren inte är för snabb utan tar c:a en timme att ladda köp då hellre två batterier.
Gillar själv Bosch men även Makita och Hitachi är mycket bra. DeWalt:s chuck känns inte alls så bra och maskinen känns tung och klumpig sist jag kände på en. Men här avgör tycke ock smak mycket.
Den länkade Milwaukee:n ovan är också bra och väldigt stark för sin storlek men en med chuck är bra att ha tycker jag.
Ryobi har jag också hört gott om dock ingen erfarenhet men som tidigare sagt kolla upp laddaren.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Har en grön Bosch 14,4 volts maskin som jag tycker är helt perfekt. Lagom stor och smidig att jobba med. Dubbla lithiumbatterier. Inte orimligt dyr, ligger väl på 12-1300. Den håller bra trots att det är en konsumentmaskin, har utsatt den för en hel del prövningar under tre-fyra år. När den en dag dör tvekar jag inte en sekund på attt köpa en likadan.
PHermansson:Min sån knäckte min då drygt ettåriga son
Han kastade den lite för många gånger i golvet, gick dock att laga hjälpligt med snabblim och nu kastar han inte den längre, däremot har man ju en ny yngre son som snart... 
Men håller med de är lätta och sköna att hålla på med klart prisvärd iaf!

Men håller med de är lätta och sköna att hålla på med klart prisvärd iaf!
Jag har en 18V Ryobin sedan något år tillsammans med vinkelslip, slipmaskin och grästrimmer och det funkar perfekt. En av orsakerna till valet av Ryobi var just att kunna använda samma batteripackar. Men också att de kändes bra, var välbyggda och rekommendationer.
Nu har jag inte använt dem dagligen och är inte säker på att de är lika bra som mina gamla Atlas Copco/AEG/Milwauke för dagligt bruk. Det kan man kanske inte, då det ju det samma bolags enklare "hobby" serie, men so far har de funkat utan några problem. Även stege - golv testet klara de utan problem.
De batteri som följer med funkar bra till borrmaskinen och att trimma kanterna på en villa tomt. Men använder man vinkelslipen mycket - stålborste på staket - så räcker det inte med två standardbatteri.
På jobbet har vi en 12V och den är faktiskt riktigt smidig och funkar bra. Skall man bara dra lite skruv och borra några hål då och då så löser den detta perfekt.
Nu har jag inte använt dem dagligen och är inte säker på att de är lika bra som mina gamla Atlas Copco/AEG/Milwauke för dagligt bruk. Det kan man kanske inte, då det ju det samma bolags enklare "hobby" serie, men so far har de funkat utan några problem. Även stege - golv testet klara de utan problem.
De batteri som följer med funkar bra till borrmaskinen och att trimma kanterna på en villa tomt. Men använder man vinkelslipen mycket - stålborste på staket - så räcker det inte med två standardbatteri.
På jobbet har vi en 12V och den är faktiskt riktigt smidig och funkar bra. Skall man bara dra lite skruv och borra några hål då och då så löser den detta perfekt.
Ryobi ligger fortfarande bra till. Tycker den har fått bra rekommendationer av er... + Att jag själv hållt i en sån och känt att den känts bra!
Smidigt att den finns på Clas Ohlson också!
Smidigt att den finns på Clas Ohlson också!
Makita, Ryobi och Hitachi är alla bra märken, DeWalt brukar inte vara så populärt bland svenska hantverkare för de brukar uppfattas som klumpiga. Själv föredrar jag Makita om jag ska välja bland dessa, mest för att jag tycker att deras färgskala känns trevligast för i allt annat så ligger det väldigt lika mellan tillverkarna men Ryobi och Hitachi gillar skrikiga färger.
Man klarar sig oftast på 14v-versionerna, många av mina bekanta som är hantverkare har en 14v eller mindre och en 18v, 14v-maskinen brukar hänga i bältet och 18v-maskinen ligger i verktygslådan för att den kan vara bra att ha kanske tre gånger per vecka och väger så satans mycket. 18v behöver man egentligen bara när man ska dra i något riktigt stort eller borra något rejält hål och ska man borra rejält bör man faktiskt göra det med kabelansluten borrmaskin av lämplig modell.
Man klarar sig oftast på 14v-versionerna, många av mina bekanta som är hantverkare har en 14v eller mindre och en 18v, 14v-maskinen brukar hänga i bältet och 18v-maskinen ligger i verktygslådan för att den kan vara bra att ha kanske tre gånger per vecka och väger så satans mycket. 18v behöver man egentligen bara när man ska dra i något riktigt stort eller borra något rejält hål och ska man borra rejält bör man faktiskt göra det med kabelansluten borrmaskin av lämplig modell.
Okey!
Jag köpte mig en Ryobi 18V!
Jag är supernöjd!
Väl värd varenda krona. Den här kommer jag klara mig med i flera flera år!
Tack för alla tips!

Jag köpte mig en Ryobi 18V!
Jag är supernöjd!
Väl värd varenda krona. Den här kommer jag klara mig med i flera flera år!

Tack för alla tips!

Farsan skaffade en Hitachi 14.4V i klassen 2500kr och den fungerar utmärkt. Liten och lätt men väldigt stark och stabil. Skulle utan tvekan rekommendera den.
Stod mellan den och en Makita i samma klass. Men Hitachin hade 1.5Ah batterier och 13mm chuck istället för Makitas 1.3Ah och 10mm chuck.
Stod mellan den och en Makita i samma klass. Men Hitachin hade 1.5Ah batterier och 13mm chuck istället för Makitas 1.3Ah och 10mm chuck.
Ska nu snart pensionera gamla skruvdragaren och skaffa en ny. Undrar en sak, ni som köpt skruvdragare under de senaste åren, hur stort vridmoment har det varit på de skruvdragare ni har köpt? Sneglar lite på en Makita DF330DWE här för 995:- vilket känns riktigt prisvärt. Men jag undrar lite om det är för klent med 30 Nm vridmoment? Jag vill ju att maskinen ska vara kraftigare än min näve när jag drar i skruvar (är främst det den ska användas till).
Ska också förtydliga. Det här är för hemma/hobby inte för yrkesmässigt heltidsbruk och mest för att skruva med, inte borra (ja möjligen hål i kretskort då om man hittar nån bra hållare till den). Det viktiga är väl att det går att köpa nya batterier till den även om 15 år (vilket ju är långt ifrån säkert med Skill, Cotech med flera).
Ska också förtydliga. Det här är för hemma/hobby inte för yrkesmässigt heltidsbruk och mest för att skruva med, inte borra (ja möjligen hål i kretskort då om man hittar nån bra hållare till den). Det viktiga är väl att det går att köpa nya batterier till den även om 15 år (vilket ju är långt ifrån säkert med Skill, Cotech med flera).
30Nm är rätt rejält, men det står väl 14Nm på den du länkade till?
Står Max vridmoment (hårt förband): 24 Nm på den jag länkade till (tillåter även 14 Nm i med lätta växeln i), jämförde med 30 Nm bara för att många andra skruvdragare verkar ligga ungefär där.
Är osäker på def. av hårt och mjuk förband, men jag har för mig att mjukt är vad den verkligen orkar vrida, medan hårt är vad det blir om den kommer med fullt varvtal och det tar stopp. Dvs när man får hjälp av trögheten i motor och växellåda med att dra åt lite extra av bara farten.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag har en Black & Decker EGBL108 som levererades med 2st lithiumbatterier (10,8V) och laddstation för batteri.
Riktigt trevlig! Har använt den väldigt mycket, både för att skruva och borra.
Bl.a när jag isolerade verkstaden. Då körde jag bara med den. Dag efter dag.
Den inbyggda belysningen är ett extra plus i vissa sammanhang.
(Har använt den som ficklampa ibland..)
Så den rekommenderar jag definitivt!
Jag har haft Black & Decker ganska länge. (De blir bara mindre och starkare för varje modell.)
Jag använder skruvdragare flitigt och ändå har jag aldrig behövt pensionera någon.
Orsaken till att jag köpte den senaste var bara för att jag ville ha en till maskin att byta med
när den behövde laddas. Men så hittade jag den EGBL108 som hade dubbla batterier
och då behövde jag aldrig byta till den äldre av den orsaken.
Det blev istället så att jag borrade med den ena och skruvade med den andra.
Nej, jag jobbar inte på Black & Decker. Jag är bara en nöjd kund.
Och jo, jag har provat andra märken.
De brukar förresten sänka priserna på förra modellen när det kommer en ny.
Så det går att fynda oavsett var man handlar. Jag köpte min stora borrmaskin
på Materialmännen och betalade mindre än halva priset, bara för att det kommit en ny modell.
Riktigt trevlig! Har använt den väldigt mycket, både för att skruva och borra.
Bl.a när jag isolerade verkstaden. Då körde jag bara med den. Dag efter dag.
Den inbyggda belysningen är ett extra plus i vissa sammanhang.
(Har använt den som ficklampa ibland..)
Så den rekommenderar jag definitivt!

Jag har haft Black & Decker ganska länge. (De blir bara mindre och starkare för varje modell.)
Jag använder skruvdragare flitigt och ändå har jag aldrig behövt pensionera någon.
Orsaken till att jag köpte den senaste var bara för att jag ville ha en till maskin att byta med
när den behövde laddas. Men så hittade jag den EGBL108 som hade dubbla batterier
och då behövde jag aldrig byta till den äldre av den orsaken.
Det blev istället så att jag borrade med den ena och skruvade med den andra.
Nej, jag jobbar inte på Black & Decker. Jag är bara en nöjd kund.
Och jo, jag har provat andra märken.

De brukar förresten sänka priserna på förra modellen när det kommer en ny.
Så det går att fynda oavsett var man handlar. Jag köpte min stora borrmaskin
på Materialmännen och betalade mindre än halva priset, bara för att det kommit en ny modell.