Buckomvandlare, 1..20V/40A
Re: Buckomvandlare, 1..20V/40A
Det hade varit intressant om du kunnat testat med mycket högre utström, närmare 20A åtminstone. Men då behöver du lägre utspänning och låga motstånd för att inte överstiga 96W in (24V 4A). Men har du många mindre motstånd kanske du kan parallellkoppla en hög och testa?
97,1% vid 10A ut, för där är nästa problem. Min mätshunt tål bara 10A, men jag har en större på väg....
(detta är fortfarande med enkla fettar)
Edit: Sedan har testrigen som sådan sina begränsningar. Jag mäter inspänning/ström med labaggregatets display och den stämmer bra, men sedan har jag 0,1V spänningsfall i kabeln från aggregatet till labbruskan (2x2,5-kvadrat). Så tar man hänsyn till detta är det inte 97,1 utan 97,5%
(detta är fortfarande med enkla fettar)
Edit: Sedan har testrigen som sådan sina begränsningar. Jag mäter inspänning/ström med labaggregatets display och den stämmer bra, men sedan har jag 0,1V spänningsfall i kabeln från aggregatet till labbruskan (2x2,5-kvadrat). Så tar man hänsyn till detta är det inte 97,1 utan 97,5%
Man skall alltid ta sina mätvärden precis vid in och utgång för att inte addera till externa kopparförluster i kablage.
Detta är en av anledningarna till jag bestämt förespråkar grovast möjliga koppar på själva kretskortet.
En mycket intressant mätning som du kan göra är att jämföra verkningsgraden mellan din gamla drossel och den nya litz.
Om du får tid vill säja.
Detta är en av anledningarna till jag bestämt förespråkar grovast möjliga koppar på själva kretskortet.
En mycket intressant mätning som du kan göra är att jämföra verkningsgraden mellan din gamla drossel och den nya litz.
Om du får tid vill säja.
Men det förutsätter att man har en massa mätare och det kanske inte alla harMan skall alltid ta sina mätvärden precis vid in och utgång för att inte addera till externa kopparförluster i kablage.

Skall se om jag kan testa linda en drossel med 23uh på samma kärna för att göra det jämförbart.
Fast det räcker ju med en multimeter, strömmen kan du läsa ut från labbagget eftersom den är densamma ändå. Mät inspänning och räkna lite, mät utspänning och shuntspänning och räkna lite igen.
Det är precis vad jag gjorde efter att jag hämtat hem min Fluke 95 från båten. Det är värdena jag postade tidigare.Fast det räcker ju med en multimeter,
Ja ja, det var bara som svar på ditt "det förutsätter att man har en massa mätare".
Har du kommit något längre med layouten?
Har du kommit något längre med layouten?
Jo, jag förstår. Ville bara förtydliga att för att se om man "går åt rätt håll" så kan man försumma förlusterna i kablaget, men om man vill mäta den absoluta verkningsgraden så bör man mäta nära och gärna samtidigt. Synd bara att inte alla mina mätare har GPIB.....
Skall ta i layoutfrågan igen. Tänkte beställa 105u laminat nästa vecka.
Enklast är väl då jag river för att lägga allt på PCB, då skall ju spolen bort ändå. Men räknar jag så borde det bli 484mm 1mm tråd gånger 3 och då blir resistansen 3,6mOhm, vilket är en del högre än "turbospolen".En mycket intressant mätning som du kan göra är att jämföra verkningsgraden mellan din gamla drossel och den nya litz. Om du får tid vill säja.
Skall ta i layoutfrågan igen. Tänkte beställa 105u laminat nästa vecka.
Det blir litet svårt att se, men tanken är att inspänningen kommer in vid P2 och ut vid P3
Baksida
KomponentsidaBaksida
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Med viss risk för att jag missuppfattat något i din layout, men här kommer några små tips bara.
Hade jag varit dig hade jag kört med ett plan på ovansidan för Vin, från P2 till kondensatorerna och direkt till mosfetsen.
Likaså mellan mosfetsen och induktansen, plan på ovansidan.
Gateledaren mellan mosfetsen kan du köra på undersidan, då kan du ansluta de keramiska kondensatorerna direkt till planet för inspänning och några vior ner till jordplan.
Du får då ett intakt plan för inspänning direkt till kondensatorerna och mosfetsen utan någon ledare som skär av det, samt kan fylla hela undersidan med ett obrutet jordplan från undre mosfetarna till ingångskondensatorerna, förutom ledaren mellan gaterna. Det är lika viktigt att jorden från undre mosfetarna till ingångskondensatorerna är bra som att kondensatorerna själv är direkt kopplad till mosfetsen.
Kan visa en liten skiss hur jag menar om jag förklarar dåligt, men det är likt den tidigare bilden jag postade, kolla den.
Hade jag varit dig hade jag kört med ett plan på ovansidan för Vin, från P2 till kondensatorerna och direkt till mosfetsen.
Likaså mellan mosfetsen och induktansen, plan på ovansidan.
Gateledaren mellan mosfetsen kan du köra på undersidan, då kan du ansluta de keramiska kondensatorerna direkt till planet för inspänning och några vior ner till jordplan.
Du får då ett intakt plan för inspänning direkt till kondensatorerna och mosfetsen utan någon ledare som skär av det, samt kan fylla hela undersidan med ett obrutet jordplan från undre mosfetarna till ingångskondensatorerna, förutom ledaren mellan gaterna. Det är lika viktigt att jorden från undre mosfetarna till ingångskondensatorerna är bra som att kondensatorerna själv är direkt kopplad till mosfetsen.
Kan visa en liten skiss hur jag menar om jag förklarar dåligt, men det är likt den tidigare bilden jag postade, kolla den.
Nej, NejAndersG skrev:Skall se om jag kan testa linda en drossel med 23uh på samma kärna för att göra det jämförbart.

Det intressanta är att mäta upp den gamla som du använde precis dom du hade lindat den och jämföra mot den nya 23uH Litz drosseln.

Utan denna drossel hade du kört vidare på den gamla och jag är intresserad av att veta prestandaskillnaden mellan en enkelt lindad järnpulverkärna och en optimerad Sendust kärna med grov Litztråd.

Men då bör jag väl även gå tillbaka till 160kHz frekvens?testa den med ditt trådval i början av denna tråd.
Men det har jag ju:Hade jag varit dig hade jag kört med ett plan på ovansidan för Vin, från P2 till kondensatorerna och direkt till mosfetsen.
Du menar således att flytta även detta till samma sida? Jo jag tror att jag förstår vad du menar, skall sikissa på det i morgon.Likaså mellan mosfetsen och induktansen, plan på ovansidan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jo men det planet är väl på undersidan?
Har ändå ritat lite snabbt så kan visa det (ja jag tycker det är roligt att routa
), är nog lättare att se då:

Ovansidan:

Undersidan:

Det är bara ritat lite snabbt utan schema osv, men du ser nog principen.
Har ändå ritat lite snabbt så kan visa det (ja jag tycker det är roligt att routa

Ovansidan:

Undersidan:

Det är bara ritat lite snabbt utan schema osv, men du ser nog principen.
Följt denna tråd med stort intresse...
Det ser mycket lovande ut.
Funderar själv på en ny stegmotorstyrning, och denna tråd har givit många nya uppslag.
Men... Det kommer att krävas mycket effekt för att lyckas löda till exempel jorden på C18. 105 my utan thermals genom två plan, då får man nog ta fram de större doningarna.
Det ser mycket lovande ut.
Funderar själv på en ny stegmotorstyrning, och denna tråd har givit många nya uppslag.
Men... Det kommer att krävas mycket effekt för att lyckas löda till exempel jorden på C18. 105 my utan thermals genom två plan, då får man nog ta fram de större doningarna.