Mitt fusionsreaktor projekt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Re: Mitt fusionsreaktor projekt

Inlägg av ghost_rider »

inte samma snubbe.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Nej, den snubben är från Ängelholm och denna djuping som håller på med detta strålande projekt är från Lund som det verkar. Tycke det stod "här i Lund" någonstans i TS text.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Jösses vilket projekt, det är verkligen högt och lågt på EF.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Ingen fussionsreaktor men väl en neutronkälla är det vad TS försöker bygga. En neutronkälla är helt enkelt en apparat som ger ifrån sig neutronstrålning. Om han mot förmodan kommer att lyckas så kan den bli hög strålning i lokalen där apparaten står men det är ingen större risk för omgivningen.

Enligt lagen är det inte tillåtet att experimentera med fussionsreaktorer samtidigt som det råder tillståndplikt för apparater som ger ifrån sig neutronstrålning. TS kanske bör söka tillstånd för sin verksamhet ifall han trotts allt når målet att tillverka en neutronkälla. Kommer strålskyddinspektionen på besök och det visar sig saknas tillstånd kan det bli knepigt.

Det svenska vädret verkar inte vara strålande idag, stämmer det?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

_ASHÄFTIGT_!!!! :shock:
drobban

Inlägg av drobban »

Men vänta nu lite. Det är väll fusion som ska uppnås? Inte fission. Var skulle neutronen komma ifrån? Att få ett ämne att avge neutroner betvivlar jag skarpast att man kan med lite el. Såvitt jag vet så används neutroner för initiera fissioner hos ämnen med kritisk massa. Sist jag läste om det fanns bara två metoder, varav denna heter något i stil kanon. Aka, röntgen är dock en risk. Men neutron det har jag svårt att tro.
subframe
Kontakt:

Inlägg av subframe »

wow, mitt vindkraftverksprojekt känner sig ägt! ;D
Birger1234

Inlägg av Birger1234 »

Haha! Vad paff jag blev när jag såg denna tråd! Jävlars vilka byggen ungdomarna gör på gymnasiet nuförtiden!
:shock: :tumupp: På vår tid fick knappt hålla i en lödkolv ens! Men kan inte den här fusion burken generera en
massa X-strålar?! X strålar kan man ju generera med nått som kan triboluminiscera t.ex tejp som man river av
eller burk kvartskristaller som man gnider hårt mot varandra, faktiskt så pass mycket X strålar att man kan fota
med dem. Behöver han tungt vatten så har jag en massa i kran här, pommac färgad och smakar rostig stekpanna! :)
Neutroner får han väll om han har en deterium-tritium blandning? Då lär väll ändå strålskyddsmyndigheten knacka
på dörren..?!
drobban

Inlägg av drobban »

deuterium-tritium blandning?
Deuterium är väll samma sak som tungt vatten och tungt vatten används för att bromsa flygande neutroner som bedriver fria neutronkriget. Det är min uppfattning att tungt vatten inte skickar ifrån sig neutroner hur som hellst.

röntgen/gamma. same same.

Hur det är med kvartkristaller har jag ingen aningen om.
Men röntgen och gamma är elektromagnetisk strålning.

Men risken för röntgenstrålning är desto troligare.....

Budskap till trådskaparen.
http://www.faktasamlingcbrn.foi.se/file ... 1/3.html#1
Ha koll på dosrat och dos.

Jag arbetar själv mycket med CBRN-detektionsinstrument.
En lärdom med vissa instrument, är dos hastigheten för hög, så överbelastas instrument och kan visa ett antal decimaler för lite.
Ett tips, läser att du har ett geigermuller rör. har du högtalar kopplat till dom, så minimeras risken att missa tokiga förhöjningar.
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

Wikipedia om deuterium

Deuterium är tungt väte, inte tungt vatten. Dock så hittar man tungt väte i tungt vatten. ;)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, jag gjorde samma tankevurpa förut, men teoretiskt sett, ja.

m det skall fungera som tänkt att vidareförädla tung vätska (edit: som förekommer i detta sammanhang)... :)

Det måste vara rent deuterium.
Skriv svar