Hur bra är en kina PICKIT 3?
Hur bra är en kina PICKIT 3?
Hej!
Jag vill lära mig att programmera mikroprocessorer och även hur man bygger kretsar runt omkring för att få saker och ting att fungera. Jag tänkte börja med att lära mig PIC och har därför kikat lite på pickit 2/3. Jag vet inte vad jag ska välja där. Det jag har som mål just nu är att lära mig hur man styr en stegmotor och dimma en lampa osv. Men det lutar väll mest mot 3:an. För som jag har förstått det så är väll 3:an bakåtkompatibel? Alltså att du kan programmera samma microchip med 3:an som med 2:an fast 3:an klarar flera.
Jag sökte på ebay och hittade Kina kopior som tex.
ebay.co.uk/itm/PICKIT-3-MCU-Universal-ZIF-socket-PICkit-2-3-/350480043491?pt=Wissenschaftliche_Geräte
Det skiljer ganska mycket på priset på en äkta och en sådan. Så vad jag undrar är om det är ekonomiskt försvarbart att köpa en äkta när du kan få en kopia för halva priset? Egentligen så handlar det ju inte om så mycket pengar, men snåltarmen inom mig säger ändå att det är onödigt att lägga ut extra hundralappar om det inte behövs så att säga.
Jag vill lära mig att programmera mikroprocessorer och även hur man bygger kretsar runt omkring för att få saker och ting att fungera. Jag tänkte börja med att lära mig PIC och har därför kikat lite på pickit 2/3. Jag vet inte vad jag ska välja där. Det jag har som mål just nu är att lära mig hur man styr en stegmotor och dimma en lampa osv. Men det lutar väll mest mot 3:an. För som jag har förstått det så är väll 3:an bakåtkompatibel? Alltså att du kan programmera samma microchip med 3:an som med 2:an fast 3:an klarar flera.
Jag sökte på ebay och hittade Kina kopior som tex.
ebay.co.uk/itm/PICKIT-3-MCU-Universal-ZIF-socket-PICkit-2-3-/350480043491?pt=Wissenschaftliche_Geräte
Det skiljer ganska mycket på priset på en äkta och en sådan. Så vad jag undrar är om det är ekonomiskt försvarbart att köpa en äkta när du kan få en kopia för halva priset? Egentligen så handlar det ju inte om så mycket pengar, men snåltarmen inom mig säger ändå att det är onödigt att lägga ut extra hundralappar om det inte behövs så att säga.
Senast redigerad av blueint 28 juli 2011, 13:31:09, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: urltrim
Anledning: urltrim
Re: Hur bra är en kina PICKIT 3?
Kod, schema osv är öppet så att det är lätt att göra en "kopia". När din "Kina-variant" går sönder eller bara krånglar, vem vänder du dig till då?
Spara lite pengar här kan kosta mycket i slutändan.
Spara lite pengar här kan kosta mycket i slutändan.
Enbart Pickit3 kostar 398:- ink. moms på Elfa och pickit 3 + Pic18F45K20 labkortet 631:- ink. så besparingen är inte jättestor.
28 EUR * 9 * 1,25 moms = 315 SEK
Håller med, för den lilla besparingen verkar det inte lönsamt.
Håller med, för den lilla besparingen verkar det inte lönsamt.
Okej, då köper jag PICKIT 3 på Elfa då.
Jag antar att jag kommer behöva lite komponenter (motstånd, kondensatorer, transistorer osv.) också? Jag förstår att det här är svårt att svara på. Men jag tänkte mest om ni vet om det finns typ något startkitt eller något i den stilen som ni kan lotsa mig till? Så jag har något att börja med. Sen får jag ju köpa på mig efterhand efter vad jag märker behövs.
Jag antar att jag kommer behöva lite komponenter (motstånd, kondensatorer, transistorer osv.) också? Jag förstår att det här är svårt att svara på. Men jag tänkte mest om ni vet om det finns typ något startkitt eller något i den stilen som ni kan lotsa mig till? Så jag har något att börja med. Sen får jag ju köpa på mig efterhand efter vad jag märker behövs.
- grapetonix
Har en bekant som köpte en kinesisk "Pickit 3", den fungerade inte överhuvudtaget med mplab. Avstå!
Notera också att Microchip normalt har "livstidsgaranti" på sina utvecklingsverktyg.
Man kontaktar dom, dom skickar en nya samt instruktioner för returnen.
Jag är inte "100" på att det även inkluderar PICkit 2/3, men jag vet inte
varför det inte skulle göra det. Notera alltså att det är utan tidsgräns.
Man kontaktar dom, dom skickar en nya samt instruktioner för returnen.
Jag är inte "100" på att det även inkluderar PICkit 2/3, men jag vet inte
varför det inte skulle göra det. Notera alltså att det är utan tidsgräns.
Jag är lite osäker kring PICkit2/3, men för t.ex ICD och liknande så är det så.
Det gäller även t.ex de ICD "headers" som man har till en del mindre PICs,
om en lägger av så byter Microchip ut den.
Det gäller även t.ex de ICD "headers" som man har till en del mindre PICs,
om en lägger av så byter Microchip ut den.
Ett E12 resistorsortiment, ett litet kondensatorsortiment med de mest användbara värdena, några standard småsignaltransistorer (typ BC547 el liknande) samt några dioder kommer du rätt långt med för allmänt experimenterande. Ska du experimentera med att driva lite motorer så kanske du också vill ha några lite kraftigare trissor än BC547, kanske några FETar. Och såklart lite LEDs!morre95 skrev:Okej, då köper jag PICKIT 3 på Elfa då.

Pickit2 är också värt att överväga, men om pickit3 numera kostar under 400 spänn så är det kanske framtidssäkrare att köpa en sådan.
Förut var det väl dubbla priset, och knappt nån fördel.
Förut var det väl dubbla priset, och knappt nån fördel.
Både Clas Ohlsson och Kjell har annars behändiga sortiment av kondensatorer och motstånd.
Nu var det tre månader sedan jag skapade tråden och jag köpte en äkta Pickit 3 kort efter det. Men bättre sent än aldrig så tack ändå för svaren.