Jag har snickrat ihop en mjukvara till AVR-GSM-hårvaran från Olimex som gör att man kan styra reläerna på kortet genom att skicka SMS till kortet. Syftet med mjukvaran är att kunna styra fjärrvärmeaggregatet till ett hus som finns i släkten.Vi vill kunna slå på värmen dagen innan vi åker till det, så att det är varmt och skönt när vi kommer fram.
Jag har även implementerat temperaturövervakning så att man får ett SMS när temperaturen blir lägre än en konfigurerad nivå. På så viss får man reda på om nån knackar en ruta på vintern och huset riskerar att frysa.
Koden innehåller lite annat smått och gott också. Olimex har ju lagt ut nån liknande mjukvara som demo, men jag har aldrig sett så dåligt skriven mjukvara så dessa är ett försök att få till nåt liknande med anständig kvalité.
Mitt projekt ligger ute som open source på https://code.google.com/p/gsm-remote-control/
Anledningen till att jag skriver om det här är att det inte är kul att sitta och hålla på kod som man har lagt en del tid på. Det är roligare om den kommer till användning för fler och byggs vidare.
Om ni gör några roliga tillägg får ni gärna skicka mig en blänkare, så kanske jag lägger upp det i repositoriet.
Mycket nöje!