Hörlursförstärkare av elektronrör
Hörlursförstärkare av elektronrör
Hej,
Är ny på detta forum och söker hjälp av kunniga tills jag själv kan och sedan kan dela med
mig av min kunskap till andra.
Har länge varit sugen på att bygga en rörförstärkare och tänkte börja med hörlursförstärkare och sedan göra en hybridstärkare med rör i förförstärkaren och slutligen ett slutsteg med rör.
Så jag tänkte börja lätt.
Kom igång nu när jag rensade min fars garage som tidigare haft en radio och tv affär innan han blev ingenjör.
Hittade då nya rör av olika slag som jag kategoriserade. Cirka 73 olika sorter.
Då till min fråga.
Vilka rör lämpar sig bäst till en hörlursförstärkare?
Kan man ha samma sort till förförstärkaren som till slutrören på en sådan?
Finns många former av dessa scheman så någon som kan rekomendera något?
Mvh /Joakim
Är ny på detta forum och söker hjälp av kunniga tills jag själv kan och sedan kan dela med
mig av min kunskap till andra.
Har länge varit sugen på att bygga en rörförstärkare och tänkte börja med hörlursförstärkare och sedan göra en hybridstärkare med rör i förförstärkaren och slutligen ett slutsteg med rör.
Så jag tänkte börja lätt.
Kom igång nu när jag rensade min fars garage som tidigare haft en radio och tv affär innan han blev ingenjör.
Hittade då nya rör av olika slag som jag kategoriserade. Cirka 73 olika sorter.
Då till min fråga.
Vilka rör lämpar sig bäst till en hörlursförstärkare?
Kan man ha samma sort till förförstärkaren som till slutrören på en sådan?
Finns många former av dessa scheman så någon som kan rekomendera något?
Mvh /Joakim
Re: Hörlursförstärkare av elektronrör
Jag har också lite tankar om att bygga en hörlursförstärkare med rör. Inte först i min projekt-kö, kanske inte på plats 2 eller 3 heller iofs =) Men jag har iaf kikat lite snabbt på det här bygget http://diyaudioprojects.com/Solid/12AU7 ... 7-Headamp/ . Vet inte om det är bu eller bä men ser iaf rätt enkelt ut att knåpa ihop som ett första rör-bygge.
Bra tips 
Detta skulle vara något att börja med.
Vore kul om det fanns fler i mitt område med detta intresse som man kunde lära sig med. Kanske starta en studiecirkel på ABF så man samlas ibland och bygger diverse rörstärkare och delar med sig av sina kunskaper. Behövs bara 3 deltagare för det.
Verkar konstigt med bara ett rör för övrigt på denna men less is more.
Får beställa komponenter på Elfa. Var hittar man hållare för rör förresten?

Detta skulle vara något att börja med.
Vore kul om det fanns fler i mitt område med detta intresse som man kunde lära sig med. Kanske starta en studiecirkel på ABF så man samlas ibland och bygger diverse rörstärkare och delar med sig av sina kunskaper. Behövs bara 3 deltagare för det.
Verkar konstigt med bara ett rör för övrigt på denna men less is more.
Får beställa komponenter på Elfa. Var hittar man hållare för rör förresten?
Såg att Elfa hade det 
Någon som har tips på vad som är viktigt när man bygger rörstärkare?
Tex speciella trafo för ljud m.m

Någon som har tips på vad som är viktigt när man bygger rörstärkare?
Tex speciella trafo för ljud m.m
du behöver ingen utgångstrafo för att bygga en hörlursförstärkare.
lägg vikt på att bygga en bra nätdel framför allt, sedan är det väldigt viktigt hur man drar jorden och undviker långa jordkablar osv.
en bra och rippelfri nätdel är A och O när man bygger förstärkare, det handlar inte bara om att ösa på med så mycket kondensatorer som möjligt, det finns mycket annat som är mycket viktigare.
minsta jordbrum eller rippel kommer höras extremt tydligt i dina hörlurar
lägg vikt på att bygga en bra nätdel framför allt, sedan är det väldigt viktigt hur man drar jorden och undviker långa jordkablar osv.
en bra och rippelfri nätdel är A och O när man bygger förstärkare, det handlar inte bara om att ösa på med så mycket kondensatorer som möjligt, det finns mycket annat som är mycket viktigare.
minsta jordbrum eller rippel kommer höras extremt tydligt i dina hörlurar
Tackar för tipsen. Tänkte bygga den som länkades i tråden. Där föreslog han ett batteri för matningen för att minska störningar. Alternativt en laddare för batterier men inbyggd överspänningsskydd.
Borde jag använda en sådan adepter eller ska man bygga en egen strömförsörjning?
Får väl hoppas att jag kan få den att fungera efter dom ritningarna som finns på sidan.
Tänkte använda ett ECC82 rör men det jag inte riktigt förstår är vad siffrorna betyder.
När jag kollade vad siffrorna betyder hittade jag detta:
"80-89 Noval B9A (9-pin; IEC 67-I-12a)"
Är dom med nummer 80-89 samma?
Ska jag ta ett annat rör? Har ju en hel del att välja på.
Måste bara säga att jag uppskattar att folk tar sig tid och hjälper en främling. Hoppas karma fungerar och att man får igen det man ger
Borde jag använda en sådan adepter eller ska man bygga en egen strömförsörjning?
Får väl hoppas att jag kan få den att fungera efter dom ritningarna som finns på sidan.
Tänkte använda ett ECC82 rör men det jag inte riktigt förstår är vad siffrorna betyder.
När jag kollade vad siffrorna betyder hittade jag detta:
"80-89 Noval B9A (9-pin; IEC 67-I-12a)"
Är dom med nummer 80-89 samma?
Ska jag ta ett annat rör? Har ju en hel del att välja på.
Måste bara säga att jag uppskattar att folk tar sig tid och hjälper en främling. Hoppas karma fungerar och att man får igen det man ger

just ja, glömde säga att du kan glömma matning med 12v anodspänning... det funkar inte så helt enkelt
det kommer båda mäta och låta skit. rör är byggda för att arbeta med högspänning, känner man sig inte bekväm med att bygga med högspänning bör man välja något annat än rör
det fanns rör som var byggda för lågspänning runt 24v men 12AU7 är inte ett av dem
du kommer bara bli besviken.
det kommer båda mäta och låta skit. rör är byggda för att arbeta med högspänning, känner man sig inte bekväm med att bygga med högspänning bör man välja något annat än rör
det fanns rör som var byggda för lågspänning runt 24v men 12AU7 är inte ett av dem
du kommer bara bli besviken.
Här finns info bl.a. för ECC82.
Tänk på att koppla glöden på rätt stift!
Ta ut signalen på katoden så behövs ingen utgångstransformator.
Bara motstånd o kondensatorer.
Varför skall du bygga med rör? Vad är det för fel på transistorer?
Jag skojar...det gör du förstås som du vill.
/Ingvar
Tänk på att koppla glöden på rätt stift!
Ta ut signalen på katoden så behövs ingen utgångstransformator.
Bara motstånd o kondensatorer.
Varför skall du bygga med rör? Vad är det för fel på transistorer?
Jag skojar...det gör du förstås som du vill.

/Ingvar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Haha, ja du Ingvar. Har hört att det är något speciellt med ljudet från en rörstärkare och vill uppleva det själv och dom kostar en del så när man har 73 olika sorters rör liggande så då måste jag använda dom
Något tips på schema för en liten förstärkare?

Något tips på schema för en liten förstärkare?
tog mig friheten att rita lite curvor nu när jag har en curvetracer
Den första är anodspänningen maxad på 20v
Den andra på 200v
12v 0v step är markerad med en blå pil
den som vill kan ju rita egna lastlinjer om man känner för det
Den första är anodspänningen maxad på 20v
Den andra på 200v
12v 0v step är markerad med en blå pil
den som vill kan ju rita egna lastlinjer om man känner för det
Okej, lite skillnad. Varför använder vissa 12v till rör kan man ju undra.
Haha, nu känner jag mig dum. Är inte så kunnig inom rör. Därav att jag frågar massor frågor 
Men menar mer att vissa använder bara 12v till vissa mindre förstärkare. Så kallade lågspännings förstärkare.

Men menar mer att vissa använder bara 12v till vissa mindre förstärkare. Så kallade lågspännings förstärkare.
- Radioman
- Kontakt:
Hej
Jag grubblade av och till i 30 år innan jag fick tummen ur att bygga min egna OTL hörlursförstärkare. Jag byggde förstärkare inne i huvet och på pappret. Med åren lär man sig och jag förkastade de tidiga idéerna. Sedan kom det datorer så man kunde simulera sig till världens ände. Men jag fick aldrig byggt något. Tillslut tog jag tag i det och började bygga, mäta och lyssna tills det blev klart.
Jag lyckades så bra så det blir den första och enda utgångstransformatorlösa hörlursförstärkaren med rör som jag kommer att bygga.
Jag har lite DIY Audio hemsidor och har skrivit en artikel om detta bygge med källreferenser till några av ideérna jag använt mig av. Ove's OTL XPP headphoneamp
Förstärkaren är inte som de vanliga byggena du lätt söker fram på nätet.
Jag använder t.ex. inte fasta glödspänningar utan kör med strömgeneratorer. Det blir mjukstart av glödströmmen och rätt ström genom varje rör. På det sättet kan man blanda rör som vill ha 12,6V med rör där det bara lägger sig 6,3V över glödtråden vid samma ström.
Sedan är slutsteget annorlunda. Kanske inte att det är pushpull Klass A utan sättet att hålla utsignalen fri från distortion oavsett hur låg last det än ser. XPP figure eight amplifier som John Broskie kallar den. Läs kort om den en bit ner på denna länk. Jag har också en annan länk på min sida om förstärkaren där John Broskie på Tubecad jämför XPP med en snarlik konstruktion, Gomez.
På min artikelsida finns klickbara scheman som man kan skriva ut och studera. Scheman är uppdaterade och är exakt så förstärkaren ser ut idag när jag lyssnar på vinyl via en rördriven RIAA förstärkare och ett par Sennheizer HD600 efter förstärkaren ...

Jag grubblade av och till i 30 år innan jag fick tummen ur att bygga min egna OTL hörlursförstärkare. Jag byggde förstärkare inne i huvet och på pappret. Med åren lär man sig och jag förkastade de tidiga idéerna. Sedan kom det datorer så man kunde simulera sig till världens ände. Men jag fick aldrig byggt något. Tillslut tog jag tag i det och började bygga, mäta och lyssna tills det blev klart.
Jag lyckades så bra så det blir den första och enda utgångstransformatorlösa hörlursförstärkaren med rör som jag kommer att bygga.
Jag har lite DIY Audio hemsidor och har skrivit en artikel om detta bygge med källreferenser till några av ideérna jag använt mig av. Ove's OTL XPP headphoneamp
Förstärkaren är inte som de vanliga byggena du lätt söker fram på nätet.
Jag använder t.ex. inte fasta glödspänningar utan kör med strömgeneratorer. Det blir mjukstart av glödströmmen och rätt ström genom varje rör. På det sättet kan man blanda rör som vill ha 12,6V med rör där det bara lägger sig 6,3V över glödtråden vid samma ström.
Sedan är slutsteget annorlunda. Kanske inte att det är pushpull Klass A utan sättet att hålla utsignalen fri från distortion oavsett hur låg last det än ser. XPP figure eight amplifier som John Broskie kallar den. Läs kort om den en bit ner på denna länk. Jag har också en annan länk på min sida om förstärkaren där John Broskie på Tubecad jämför XPP med en snarlik konstruktion, Gomez.
På min artikelsida finns klickbara scheman som man kan skriva ut och studera. Scheman är uppdaterade och är exakt så förstärkaren ser ut idag när jag lyssnar på vinyl via en rördriven RIAA förstärkare och ett par Sennheizer HD600 efter förstärkaren ...

Här har vi annars ett rör som säkert skulle funka bra till OTL hörlursförstärkare
6C45P
det klarar att leverera endel effekt iaf
6C45P
det klarar att leverera endel effekt iaf