Återuppliva en gitarrförstärkare
Återuppliva en gitarrförstärkare
Jag har kommit över en gitarrförstärkare som dött. Moderkortet eller vad det heter har råkat ut för en härdsmälta. All hårdvara utöver det verkar vara i fint skick, gissar att rörsocklarna direkt i moderkortet inte var helt optimalt..? Det är en Carvin 33 vintage, 33 watt 4 EL84 i slutsteget. (Ska länka till schemat, hittar det inte nu men vill posta ändå.) Förstärkaren har två kanaler, gott om pot-platser i frontpanelen. Jag kan skissa upp placeringen av hårdvaran i chassit, om det kan tänkas ge någon hjälpare en idé om hur jag ska bygga. Det sitter en reverb-tank i den som jag gärna använder igen.
Nu söker jag ett schema som lutar åt det lite renare hållet, men inte det sterila hifi hållet...
Några tips?
Edit, ser att jag postade i projekt. Kanske läge för en flytt..? Sorry!
Nu söker jag ett schema som lutar åt det lite renare hållet, men inte det sterila hifi hållet...
Några tips?
Edit, ser att jag postade i projekt. Kanske läge för en flytt..? Sorry!
Re: Återuppliva en gitarrförstärkare
Du menar väl rörhållarna...gissar att rörsocklarna direkt i moderkortet inte var helt optimalt..?

Har dom lossnat?
Så du tänker bygga nytt i stället för att lokalisera felen i förstärkaren?
Funkar nätdelen då?
Har komponenter brunnit upp?
Är printkortet helt?
Är detta rätt schema?
Det står inte vad rören heter.

http://www.carvinmuseum.com/pdf/amps/VINTAGE33.pdf
Japp det är rätt schema, tack!
Nä... Jag har inte just någon användning för förstärkaren som den är nu. All Transformatorerna, högtalare, reverbtank etc är ok, ger schysta mätvärden i alla fall. (Kan hända att några av potentiometrarna är gamla och ärgiga, rätt många komponenter på kortet är slut också.) Det satt 4st EL84 i slutsteget, 4st ECC83or i försteget.
Jag har drösvis med komponenter hemma och är sugen på ett kul projekt, så nä, ingen felsökning. Gärna tips på bra kretsar!
Nä... Jag har inte just någon användning för förstärkaren som den är nu. All Transformatorerna, högtalare, reverbtank etc är ok, ger schysta mätvärden i alla fall. (Kan hända att några av potentiometrarna är gamla och ärgiga, rätt många komponenter på kortet är slut också.) Det satt 4st EL84 i slutsteget, 4st ECC83or i försteget.
Jag har drösvis med komponenter hemma och är sugen på ett kul projekt, så nä, ingen felsökning. Gärna tips på bra kretsar!
- anders_bzn
- Kontakt:
Va..? Lever inte alla efter devisen, if it ain't broke, fix it.
- Illuwatar
- Kontakt:
Kan du inte fixa en bild på innanmätet så man kan få en uppfattning om graden av härdsmälta? Det kanske inte är så illa som det ser ut. Det kanske går att skrämma igång den med lite vanligt service-jobb: nya elektrolyter, byta rörhållare samt uppenbart skadade delar. Att mönsterkortet är missfärgat på grund av värme under lång tid behöver inte betyda att det är kasst.
Men om du ändå ska bygga nytt innanmäte, leta upp någon klassisk Fender-design med liknande specar så du kan återanvända trafos och liknande dyrbara delar. Då kan du hålla kostnaderna nere samtidigt som du får något som låter bra.
Men om du ändå ska bygga nytt innanmäte, leta upp någon klassisk Fender-design med liknande specar så du kan återanvända trafos och liknande dyrbara delar. Då kan du hålla kostnaderna nere samtidigt som du får något som låter bra.
- Electricguy